خبرگزاری کار ایران

نماینده ماکو در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

دردسر قانون وزارت نفت بر روابط تجاری و سیاسی ایران و ترکیه/ بارها درخواست اصلاح داشتیم

دردسر قانون وزارت نفت بر روابط تجاری و سیاسی ایران و ترکیه/ بارها درخواست اصلاح داشتیم
کد خبر : ۱۵۷۸۳۱۷

نماینده مردم ماکو گفت: در حال حاضر، در ایران رانندگان ترانزیتی بابت یک باک سوخت با هر میزان سوخت داخل آن باید هزینه تمام حجم آن باک را به قیمت جهانی بپردازند. قبلا این گونه بود که رانندگان بابت میزان سوخت داخل باک هزینه آن را می‌پرداختند و این معقول و منطقی بود و الان هم باید به رویه قبل برگردیم و سوخت داخل باک مورد محاسبه قرار بگیرد. بارها درباره اصلاح این سیاست با وزارت نفت و وزارت امور خارجه مکاتبه و مذاکره کردیم و قول به برگزاری جلسه‌ای با حضور رییس جمهور داده‌اند که در این باره تصمیم نهایی بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، دولت ترکیه از هفته گذشته پس از چند بار هشدار به ایران بابت ضرورت لغو قانون «فول باک» (اجباری شدن پرداخت هزینه باک پُر بنزین با قیمت جهانی با هر میزان سوخت در باک کامیون) حذف معافیت مالیاتی سوخت را در برابر رانندگان ایرانی به اجرا درآورد و همین باعث توقف بیش از ١٠٠٠ کامیون ایرانی در مرز ترکیه شده و به گفته برخی از رانندگان برای خروج از ترکیه و بابت پرداخت مالیات سوخت، بعضا باید مالیات‌ها و جرایم بیش از ۴٠ تا ٩٠ میلیون تومان بپردازند و با پرداخت این هزینه هیچ درآمدی از جابه‌جایی محموله‌ها نخواهند داشت. 

عُمَر علیپور نماینده مردم آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین اقدامات برای رانندگان ایرانی در خاک ترکیه و مذاکرات دولتی در جهت رفع این مشکل اظهار داشت: از چند ماه گذشته، ایران سیاست «باک پُر» را در راستای مهار قاچاق سوخت در مرز به اجرا رساند و از خودروهای ترکیه بابت سوخت اضافه جریمه‌ای را دریافت کرد و دولت ترکیه هم نسبت به اجرای این سیاست اعتراض کرده و درخواست لغو اجرای آن را داشت اما ایران این سیاست را ادامه داد. 

وی گفت: از آنجایی که سوخت در کشور ما ارزان است کامیون‌های ترکیه از سوخت ارزان ما استفاده می‌کردند و باک‌های اضافه در کامیون خود نصب کرده بودند و بیش از هزار لیتر سوخت را حمل می‌کردند و از آن منفعت می‌بردند و به همین دلیل ایران مجبور به اجرای سیاست باک پر شد. 

این نماینده مجلس ادامه داد: ترکیه همانطور که در بحث سوریه به ایران از پشت خنجر زد در بحث تجاری هم همین اقدام را در پیش گرفته و باید دید چرا به یکباره بدون ابلاغ این اقدام را انجام داده است و عرف این بوده که از یک الی دو ماه قبل سیاست جدید خود را مبنی بر دریافت مالیات سوخت اعلام کند. 

علیپور با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از رانندگان کامیون ایرانی در سرمای زمستان در خاک ترکیه بدون امکانات رفاهی مانده‌اند و گرفتار شده‌اند، افزود: اگر منفعت راننده ایرانی از کرایه این بار ٢٠ میلیون تومان باشد با قانون جدید ترکیه باید ۶٠ میلیون تومان جریمه مالیاتی بپردازد.

وی با انتقاد از قانون باک پر که از سوی وزارت نفت به اجرا می رسد، تاکید کرد: در حال حاضر در ایران، رانندگان ترانزیتی بابت یک باک سوخت با هر میزان سوخت داخل آن باید هزینه تمام حجم آن باک را به قیمت جهانی بپردازد. قبلا این گونه بود که رانندگان بابت میزان سوخت داخل باک هزینه آن را می‌پرداختند و این معقول و منطقی بود.  اعتراض رانندگان نسبت به این سیاست درست است و باید به رویه قبل برگردد و سوخت داخل باک مورد محاسبه قرار بگیرد. 

نماینده مردم ماکو تاکید کرد: بارها درباره اصلاح این سیاست با وزارت نفت و وزارت امور خارجه مکاتبه و مذاکره کردیم و قول به برگزاری جلسه‌ای با حضور رییس جمهور داده‌اند که در این باره تصمیم نهایی بگیریم.

وی گفت: آنگونه که استنباط می‌کنیم با اصلاح این سیاست هم دیگر طرف ترک اصلاحات را نمی‌پذیرد چراکه بارها نسبت به لغو این قانون از ما درخواست‌های متعددی داشت اما ایران این درخواست‌ها را رد کرد.

وی با اشاره به اثرگذاری این تصمیم و سیاست وزارت نفت بر روی روابط سیاسی و تجاری ایران و ترکیه اظهار داشت: این سیاست‌ها به روابط تجاری دو کشور بسیار ضربه می‌زند، تنها رانندگان ایرانی نیستند که از این وضعیت زیان می‌بینند و این شرایط حتما پشت پرده‌ای دارد و این یک اهرم فشار بر روی کشور است. ترک‌ها با اسراییل و آمریکا همکاری می‌کنند تا بر روی ایران فشار وارد کنند اما نمی دانند که این اتفاق به ضرر خودشان است چراکه نرخ سوخت ایران حتی با جرایم هم به صرفه‌تر از نرخ‌های کشور خودشان است. امیدواریم تصمیماتی گرفته شود که این تنش‌ها رفع شود چراکه ترکیه دروازه اصلی کشور برای دستیابی به اروپا است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز