مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در گفتوگو با ایلنا:
دلیل تحریمهای بریتانیا علیه انزلی غیرواقعیست/ تسلیحات نظامی صادر نکردیم
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به تحریمهای اخیر بریتانیا علیه این منطقه آزاد گفت: تحریم منطقه آزاد انزلی تحریمهای یکجانبه بریتانیا و با این ادعا بود که منطقه آزاد انزلی در حوزه صادرات تسلیحات فعالیت کرده است که این ادعا واقعیت ندارد.
محمد سجاد سیاهکارزاده در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تحریم اخیر منطقه آزاد انزلی و تبعات و آثار این تحریم بر فعالیت تجاری این منطقه اظهار داشت: تحریم منطقه آزاد انزلی تحریمهای یکجانبه بریتانیا و با این ادعا بود که منطقه آزاد انزلی در حوزه صادرات تسلیحات فعالیت کرده است که این ادعا واقعیت ندارد.
وی تاکید کرد: نه بندر کاسپین و نه منطقه آزاد انزلی هیچ فعالیتی در حوزه صادرات تسلیحات نداشته و ندارد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی ادامه داد: در پی این ادعا سازمان منطقه آزاد انزلی تحریم شد که قاعدتا سازمان در حوزه اقتصادی فعال است و هیچ نقشی در سایر حوزه از جمله ادعای صادرات تسلیحات ندارد.
سیاهکارزاده افزود: در این باره از وزارت امور خارجه پیگیریهایی را انجام دادیم و وزارت امور خارجه هم این اقدام بریتانیا را بدون دلیل میداند. واقعیت این است که با توجه به تعاملاتی که داریم، تحریمهای یکجانبه بریتانیا تاثیری بر روی فعالیتهای منطقه آزاد انزلی ندارد البته میتواند در حوزه برندینگ منطقه اثراتی داشته باشند و ما در تلاش هستیم که در تعامل با سایر کشورها این اتفاق رخ ندهد و البته با اتفاقات خوبی در حوزه ترانزیت و حمل بار از مسیر انزلی و بندر کاسپین رخ داد این موضوع به دست فراموشی سپرده شد.
وی با بیان اینکه این تحریمها اثر قابل توجهی بر ادامه ماموریتهای تعریف شده منطقه آزاد انزلی ندارد، اظهار داشت: انزلی با بریتانیا فعالیتهای تجاری ندارد و سرمایهگذاری هم از بریتانیا ندارد اما به هر حال علاقه مند به این هم نیستیم که مشمول تحریمهایی شویم و برندینگ منطقه آسیبی ببیند. با پیگیریهای سیاسی به دنبال این هستیم که این اتفاق تکرار نشود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به سرمایهگذاری روسها در این منطقه گفت: روسها علاقه مند به سرمایهگذاری در بندر هستند اما به غیر از روسیه ، سرمایهگذاران زیاد چینی در منطقه آزاد انزلی حضور دارند که صادرات محور هستند. اما کریدور میانی چین، قزاقستان، ایران ، ترکیه و اروپا در چند سال گذشته تا حدودی تضعیف شده و با پیگیریهایی که انجام میدهیم امیدواریم این کریدور دوباره فعال شود و در این صورت شاهد حضور پررنگتری از سرمایهگذاران چینی در انزلی خواهیم بود.