فرصت صرفهجویی برق در بخش خانگی ۳۵ درصد است
مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر تعداد کل مشترکان برق در سراسر کشور را ۳۰ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۲۶ مشترک عنوان کرد و گفت: در بخش خانگی در صورت رعایت الگوی مصرف تا ۳۵ درصد، در بخش کشاورزی تا ۴۰ درصد، در بخش صنعت تا ۲۵ درصد و در بخش عمومی و تجاری تا ۵۰ با بکارگیری روشهای موثر فرصت صرفهجویی انرژی وجود دارد.
به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "عبدالامیر یاقوتی" در کارگاه آموزشی «چرایی ناترازی در صنعت برق ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی» که در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت برق برگزار شد، با اشاره به میزان بالای مصرف انرژی در کشور گفت: عوامل متعددی بر رشد شدت مصرف انرژی در کشور موثر است، در حالی که این امر در بسیاری از کشورهای جهان روند کاهشی دارد.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر بیشترین مصرف انرژی در کشور را در مناطق جنوبی کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود اقلیم گرم در این نواحی، میزان استفاده از سیستمهای سرمایشی به شدت افزایش می یابد که این امر به رشد مصرف برق منجر میشود.
وی تعداد کل مشترکان برق در سراسر کشور را ۳۰ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۲۶ مشترک عنوان و تصریح کرد: نوع تجهیزات ساختمانی و ساخت و ساز در میزان مصرف انرژی بخش خانگی تاثیرگذار است. با توجه به مطالعات صورت گرفته در بخش خانگی در صورت رعایت الگوی مصرف میتوان تا ۳۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
یاقوتی در این زمینه تصریح کرد: همچنین در بخش کشاورزی تا ۴۰ درصد، در بخش صنعت تا ۲۵ درصد و در بخش عمومی و تجاری تا ۵۰ با بکارگیری روشهای موثر فرصت صرفهجویی انرژی وجود دارد.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر استفاده از تجهیزات سرمایشی پربازده و با راندمان بالا و بهرهمندی از فناوریهای نوین را از جمله راهکارهای بهینهسازی مصرف انرژی عنوان کرد و گفت: استفاده از تجهیزات سرمایشی پربازده، استفاده از الکتروپمپ های BLDC در کولرهای آبی، استفاده از کولرهای گازی پربازده در مناطق گرم، استفاده از الکتروپمپهای پربازده در بخش کشاورزی، اجرای فصل هفتم قانون اصلاح الگوی مصرف و نیز مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و الزام بر چسب انرژی را میتوان در کاهش مصرف انرژی موثر دانست.
وی یادآور شد: بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، صدور گواهی پایان کار توسط شهرداریها و یا سایر مراجع مربوط، منوط به رعایت ضوابط، مقررات و آیین نامههای موضوع ماده ( ۱۸ ) این قانون است.