خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن:

پایان مقاوم‌سازی مساکن روستایی تا ١۴١٠ / افزایش تاب‌آوری‌ خانه‌های روستایی تا زلزله‌های بالای ۶ ریشتر

پایان مقاوم‌سازی مساکن روستایی تا ١۴١٠ / افزایش تاب‌آوری‌ خانه‌های روستایی تا زلزله‌های بالای ۶ ریشتر
کد خبر : ۱۵۴۲۲۶۶

عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن گفت: طبق آیین نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان امروز مساکن روستایی تا ۶ ریشتر زلزله مقاوم شده‌اند، بطوریکه شاهد آن هستیم در زلزله‌های اخیر خسارت‌های مالی بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا خسارت جانی هم نداشتیم. در حالی که در زلزله بم شاهد خسارات فراوانی جانی و مالی بودیم و کاهش خسارات نتیجه مقاوم سازی مساکن در دو دهه اخیر بوده‌است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید امیرحسین گرکانی، عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن و رییس پژوهشکده سوانح طبیعی با اشاره به مقاوم‌سازی مساکن روستایی اظهار داشت: بنیاد مسکن از سال ١٣٨۴ در قالب طرح‌های هادی به مقاوم سازی مساکن روستایی ورود کرده و در حال حاضر از بیش از ۵ میلیون واحد مسکن روستایی ۵٠ درصد این واحدها در کشور مقاوم هستند.

وی درباره میزان تاب آوری مساکن روستایی مقاوم شده در برابر بزرگی زلزله‌ها گفت: طبق آیین نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان امروز مساکن روستایی تا ۶ ریشتر زلزله مقاوم شده‌اند، بطوریکه شاهد آن هستیم در زلزله‌های اخیر خسارت‌های مالی بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا خسارت جانی هم نداشتیم در حالی که در زلزله بم شاهد خسارات فراوانی جانی و مالی بودیم و کاهش خسارات نتیجه مقاوم سازی مساکن در دو دهه اخیر بوده‌است.

عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن ادامه داد: مقاوم‌سازی مساکن روستایی تا سال ١۴١٠ ادامه خواهد داشت. 

 رییس پژوهشکده سوانح طبیعی با اشاره به اهمیت سوانح طبیعی در کشور اظهار داشت: طبق آمار جهانی نزدیک ۴ میلیارد نفر در دنیا تحت تاثیر سوانح طبیعی هستند و ٣ تریلیون دلار خسارت سوانح طبیعی به کشورها بوده‌اشت. همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ٢٠٣٠ روزی ١.۵ سانحه خواهیم‌داشت.

وی ادامه داد: نگاه توسعه ای در کشورها خود ریسک‌زا است و در مسیر توسعه کشورمان یکی از چالش‌های پیش‌رو ریسک سوانح در بحث توسعه پایدار خواهد است از این رو برای مدیریت ریسک، مدیریت هماهنگ و یکپارچه را مطرح کردیم و به دنبال نگاه چند بخشی هستیم.

گرکانی با بیان اینکه در مدیریت بحران، جامعه محوری را دنبال می‌کنیم، گفت: جوانان سرمایه هر کشور هستند و ضرورت آموزش و درک آنها مورد اهمیت است و باید توجه داشته باشیم که نسل جوان به دلایل مختلف از اقشار آسیب‌پذیر هستند به طوریکه سالانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در جهان کشته می‌شوند که ۶٠٠ نفر آن بین١٩ تا ٢۵ ساله هستند. 

وی افزود: ایران هشتمین کشور به لحاظ بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای است که بعد از آفریقا بیشترین جوانان را در این تصادفات را از دست می‌دهیم و در صدر این جدول کشور لیبی قرار دارد. 

عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن با اشاره به لزوم ضرورت مقاوم سازی مدارس تاکید کرد: به یاد داریم که زلزله سال ٢٠٠۵ پاکستان حدود ١۶ هزار کودک در مدارس قربانی این زلزله شدند از این رو حمایت و مراقبت از این قشر آسیب پذیر کودکان و جوانان که در مقابل سوانح طبیعی ضرورت دارد. البته در ایران در بخش  ایمن‌سازی مدارس کارهای خوبی انجام شده‌است. 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز