خبرگزاری کار ایران

جمعیت ٩٠ میلیون نفری ایران تکذیب شد/ رفع اختلافات آماری با بانک مرکزی

جمعیت ٩٠ میلیون نفری ایران تکذیب شد/ رفع اختلافات آماری با بانک مرکزی
کد خبر : ۱۵۴۱۶۴۱

رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: در حال حاضر جمعیت کشور بیش از ٨۵ میلیون نفر با جمعیت شهری ۶۶ میلیون نفری است. همچنین تعداد خانوار ٢٧ میلیون نفر و بُعد خانوار ٣.١ نفر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا گودرزی در نشست خبری امروز با اشاره به اختلافات آماری بانک مرکزی و مرکز آمار اظهار داشت: با اقداماتی که در مرکز آمار  دریک کار فشرده انجام شده، برخی از موانع و مشکلات موثر در اختلافات آماری مرتفع شده برای مثال سال پایه تغییر کرده‌است و مبنا سال ١۴٠٠ قرار گرفته و  برخی‌ از روش‌های محاسبه تغییر کرده و روش‌ها عمدتا در راستای روش ثبتی مبنا تغییر کرده‌است. 

 وی با تکذیب آمارهای منتشر شده در بحث رشد جمعیت اظهار داشت: مرجع اعلام رشد جمعیت مرکز آمار است و در ماه‌های گذشته آمارهای مختلف منتشر شد اما تا سال ١۴٠۵  که سرشماری انجام نشود تمام آمارها برآوردی و پیش بینی است و با سازمان‌های بین‌المللی هم مکاتبه کردیم که درباره آمار جمعیت، به داده‌های مرکز آمار استناد کنند. 

رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: در حال حاضر جمعیت کشور بیش از ٨۵ میلیون نفر با جمعیت شهری ۶۶ میلیون نفر است. همچنین تعداد خانوار ٢٧ میلیون نفر و بُعد خانوار ٣.١ نفر است. 

گودرزی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه اختلاف بیش از ۵ میلیون نفری آمار جمعیت اعلام شده از سوی وزارت کار با آمار مرکز آمار و همچنین اینکه این آمار برآوردی رشد جمعیت مرکز آمار چه زمانی انجام شده، گفت: سرشماری جمعیت هر ١٠ سال یکبار انجام می‌شود اما آمار برآوردی در صورت نیاز هر هفته به روز می‌شود و امروز آمار رشد جمعیت به روز شده در سایت مرکز آمار ذکر شده‌است. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره رفع اختلافات آماری مرکز آمار و بانک مرکزی و اینکه آیا روش محاسبات آماری مرکز آمار تغییر و به روش‌های محاسباتی بانک مرکزی نزدیک شده‌است، تاکید کرد: باید توجه داشت که هم روش و مبنای تهیه و استخراج آمار مرکز آمار و بانک مرکزی درست است و مرکز آمار با دستورالعمل‌های بین‌المللی آمار را تهیه می‌کند چراکه نتیجه آن باید برای سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی هم قابل سنجش باشد بنابراین دستورالعمل بین‌المللی را تغییر نمی‌دهیم و برای رفع اختلافات آماری با بانک مرکزی برخی از داده‌ها ورودی‌ها مبنا مانند سال پایه را تغییر دادیم و الان سال پایه ١۴٠٠ است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز