خبرگزاری کار ایران

سامانه‌های گام، شرکت‌های بورس کالا و سپرده‌گذاری مرکزی متصل شدند

سامانه‌های گام، شرکت‌های بورس کالا و سپرده‌گذاری مرکزی متصل شدند
کد خبر : ۱۵۴۰۱۰۴

بنا به اعلام بانک مرکزی، سامانه گام به سامانه شرکت بورس کالا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار متصل شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از بانک مرکزی، این بانک به منظور استفاده از اوراق گام جهت تسویه معاملات بورس کالا اتصال سامانه گام به سامانه شرکت بورس کالا و سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار را عملیاتی کرد.

بنابر این گزارش، بانک مرکزی در کنار اجرای برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها، تسهیل تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی از طریق توسعه ابزارهای تأمین مالی زنجیره تولید در دستور کار قرار داده است. در همین راستا به منظور افزایش سهم اوراق گام به عنوان یکی از ابزارهای مهم تأمین مالی زنجیره تولید در تأمین مالی اقتصاد، اقداماتی از قبیل اصلاح و ابلاغ دستورالعمل و ضوابط کنترل و مدیریت اوراق در ابتدای سال جاری، ابلاغ آئین‌نامه اجرایی پذیرش اوراق گام توسط دستگاه‌های اجرایی بابت دیون اشخاص دارنده اوراق گام و افزایش میزان سقف اوراق گام قابل انتقال به بازار سرمایه به ۱۰۰ همت را انجام داده است.

در همین راستا جهت بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مزایای اوراق گام و تسهیل فرآیند انتقال اوراق به بازار سرمایه، بانک مرکزی با همکاری شرکت بورس کالای ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اقدام به برقراری اتصال سامانه گام به سامانه بورس کالا و سامانه سپرده گذاری مرکزی کرده است.

بر این اساس شبکه بانکی لازم است نکات زیر را جهت بهره‌برداری در دستورکار قرار دهند:

۱- پیرو نامه شماره ۱۶۱۶۲۲‌‌/۰۱ مورخ ۲۹/‌۰۶/‌۱۴۰۱‬ در خصوص ابلاغ «دستورالعمل تأمین مالی در زنجیره تأمین به پشتوانه اسناد اعتباری در بورس‌های کالایی»، از مهرماه سال جاری اتصال سامانه گام به سامانه شرکت بورس کالای ایران جهت استفاده بنگاه‌های اقتصادی از اوراق گام در تسویه معاملات بورس کالا عملیاتی شده است. با توجه به تجربه بورس کالا در زمینه مبادله کالا با استفاده از اعتبار اسنادی داخلی‌‌-ریالی و با عنایت به فضای رقابتی بین تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان، برخورداری از تابلوهای معاملاتی، شفاف بودن فرآیند معاملات و سازوکار تعیین قیمت در بورس کالا، استفاده از اوراق گام جهت تسویه معاملات ضمن کمک به فعالان اقتصادی و گسترش استفاده از اوراق مزبور در زنجیره‌ها و تعمیق بخشی به آن، در توسعه ابزارهای تأمین مالی شبکه بانکی نیز مؤثر خواهد بود. لذا بانک‌ها می‌تواند، اقدام لازم را جهت استفاده از ظرفیت فوق در صدور اوراق گام از جمله معرفی این امکان به فعالان اقتصادی به عمل آورد.

۲- با عنایت به اتصال سامانه گام به سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بانک‌ها می‌بایست از تاریخ ابلاغ این نامه مشخصات آخرین دارندگان اوراق گام را صرفاً به صورت سیستمی (به جای ارسال فیزیکی) و از طریق سامانه گام‌‌- منوی اطلاعات گواهی قسمت ویرایش تاریخ ارسال به بورس‌‌- ارسال کند. شایان ذکر است موضوع یاد شده منجر به کاهش خطاها و ریسک‌های مرتبط در انتقال اطلاعات اوراق گام به بازار سرمایه شده و امکان رصد، پایش و گزارش‌گیری برخط از وضعیت عملکرد اوراق مزبور را نیز فراهم خواهد کرد.

بانک‌ها موظفند مراتب را به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن تأکید و نظارت دقیق انجام دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز