خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نفت نگرانِ اوضاع خاورمیانه / امکان جایگزینی نفت ایران آسان نیست

نفت نگرانِ اوضاع خاورمیانه / امکان جایگزینی نفت ایران آسان نیست
کد خبر : ۱۵۳۹۸۵۰

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: هرگونه تنش در خاورمیانه واردکنندگان نفت را با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد کرد و اقتصاد جهانی دچار اختلال و بحران خواهند شد، نتیجه اینکه بیش از همگان این کشورهای توسعه‌یافته و مصرف‌کننده نفت هستند که سعی دارند از گسترش جنگ جلوگیری کنند.

میرقامسم مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر تنش‌های اخیر در منطقه و تاثیر آن بر بازار نفت و اقتصاد کشورهای واردکننده اظهار داشت: هرچند کشور ما و روسیه به دلیل شرایط تحریمی که در آن واقعیم نفت را به صورت مخفیانه و با تخفیف به بازارهای جهانی عرضه می‌کنیم و این رویه بعضا به نفع کشورهای مصرف‌کننده و واردکننده نفت است اما در عین حال محدود شدن عرضه از سوی هر کدام از این صادرکنندگان؛ خریداران را دچار چالش خواهد کرد، ضمن اینکه این چالش با بروز هرگونه درگیری در منطقه حتی بیش از فروشندگان نفت؛ برای مصرف‌کنندگان تشدید شده و آنها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به نقشی که نفت ایران در تنظیم بازارهای جهانی دارد، گفت: در صورت خارج شدن نفت ایران از بازار؛ روسیه با توجه به تخفیفاتی که اعمال می‌کند و یا پتانسیلی که در کشورهای عرب تولیدکننده به لحاظ تولید نفت وجود دارد جایگزین خواهد شد اما درواقع این امکان براحتی میسر نیست و قطعا موازنه بهم خورده و مشکلات عدیده‌ای حادث خواهد شد و با توجه به جو منفی روانی قیمت‌ها و بازار را دچار تزلزل و نگرانی خواهد کرد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نفت خود را از مسیر مدیترانه وارد می‌کند و بخش عظیم واردات نفت این رژیم نیز از مسیر آذربایجان- گرجستان ترکیه و بعبارتی باکو-تفلیس- جیحان است که به بندر حیفا و اشکلون هدایت می‌شود و اگر اسرائیل صنایع نفت ایران را تهدید کند این امکان هم برای ایران وجود دارد که بتواند لوله‌های گاز و تانکرهای نفت رژیم صهیونیستی را با پهپادهایی که در اختیار دارد در دریای سرخ و یا مدیترانه مورد هدف قرار دهد. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون رژیم صهیونیستی باید بداند که هرگونه عملیات با پهپاد و حمله موشکی نسبت به محموله‌های نفتی علاوه بر خساراتی که به بار می‌آورد؛ کشورهایی که در مسیر بوده و یا کشتی‌های تحت اجاره را نیز دچار درگیری خواهد کرد و آلایندگی محیط زیستی بدنبال دارد و این سازمان‌های بین‌المللی و محیط زیستی را حساس می‌کند بنابراین اکنون عقلانی نیست که صنایع نفتی ما را تحت تعرض قرار دهد، ضمن اینکه می‌داند که در صورت اقدام علیه ایران با واکنش سخت‌تری مواجه خواهند شد، بنابراین اقدامی نخواهند داشت که برای خودشان تبعات داشته باشد.

مومنی تصریح کرد: در شرایط فعلی اسرائیل بیشتر بدنبال این است که روحیه مردم و سربازان خود را حفظ کند و درواقع نمی‌تواند عملیاتی انجام دهد و تهدیدات تنها در حد حرف است و جو روانی ایجاد می‌کند. 

وی تاکید کرد: موضوع دیگر اینکه اقتصاد امریکا وابسته به نفت است؛ هرچند ذخایر بزرگی دارد اما در هر صورت هرگونه تنش در منطقه خاورمیانه اقتصاد این کشور را تحت‌تاثیر منفی قرار خواهد داد و دچار چالش می‌شود باضافه اینکه اگر  دامنه جنگ گسترده شده و به کشورهای عربستان، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی تولیدکننده نفت برسد قطعا واردکنندگان با چالش‌های بزرگی مواجه خواهند شد و اقتصاد جهانی دچار اختلال و بحران خواهند شد. نتیجه اینکه بیش از همگان این کشورهای توسعه‌یافته و مصرف‌کننده نفت هستند که سعی دارند از گسترش جنگ جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز