خبرگزاری کار ایران

صادرات نفت ونزوئلا در سپتامبر ۲۰۲۴ کاهش یافت

صادرات نفت ونزوئلا در سپتامبر ۲۰۲۴ کاهش یافت
کد خبر : ۱۵۳۹۳۲۳

داده‌های مربوط به کشتیرانی نشان داد صادرات نفت خام و سوخت ونزوئلا در ماه سپتامبر حدود ۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، داده‌ها و اسناد مربوط به رهگیری کشتی‌ها نشان داد در پی افزایش قطع برق و توقف فعالیت تأسیسات شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا، صادرات نفت خام و سوخت این کشور در ماه سپتامبر حدود ۹ درصد کاهش یافت.

تولید و صادرات نفت این عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سطح پایین بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تا حدودی بهبود یافته است، اما کمبود طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری، تحریم‌های آمریکا و مشکلات عملیاتی مکرر همچنان اقدام‌های شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا را برای افزایش ظرفیت تولید محدود می‌کند.

اسناد منتشرشده نشان داد خاموشی‌های گسترده در اکثر مناطق این کشور اواخر ماه اوت سبب توقف فعالیت پالایشگاه‌ها، پایانه‌های نفتی و چهار واحد ارتقادهنده نفت خام شد که نفت فوق‌سنگین کمربند اورینوکو را تا اوایل سپتامبر فرآوری می‌کنند. توقف دوم در فعالیت این واحدها و اشکال در عملکرد تجهیزات سبب شد فعالیت سه ارتقادهنده بار دیگر برای چند روز متوقف شود.

بر اساس این داده‌ها، در مجموع ۴۲ کشتی در ماه سپتامبر آب‌های ونزوئلا را ترک کردند که به‌طور میانگین ​​روزانه ۸۴۲ هزار و ۶۰۰ بشکه نفت خام و سوخت و ۲۶۷ هزار متریک تن فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را حمل می‌کردند.

این ارقام کمتر از حجم بالای صادرات ونزوئلا در ماه قبل را نشان می‌دهد که با این حال، بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا و شرکت‌های سرمایه‌گذرای مشترک آن در ماه اوت ۹۲۵ هزار بشکه در روز نفت خام و سوخت صادر کردند که بالاترین سطح ماهانه از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون به‌شمار می‌رود.

این کشور در ماه سپتامبر روزانه ۵۱۰ هزار بشکه نفت به آسیا صادر کرد. ایالات متحده هم در رتبه دوم صادرات نفت ونزوئلا قرار دارد. شرکت شورون حدود ۲۱۲ هزار بشکه نفت خام در روز به آمریکا صادر کرده که از طریق شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی با شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا تولید کرده است.

در همین حال، صادرات نفت خام ونزوئلا به اروپا توسط شرکت رپسول اسپانیا به ۹۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت، این در حالی است که صادرات نفت این کشور به کوبا به حدود ۲۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

صادرات نفت خام ونزوئلا به آمریکای شمالی و اروپا در سال جاری به‌موجب مجوزهای اختصاصی اعطاشده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های انرژی از جمله «شورون»، «رپسول»، «انی» و «مارل اند پروم» افزایش یافته است.

داده‌های مربوط به رهگیری کشتی‌ها نشان داد ونزوئلا همچنین به‌دنبال ثابت نگه داشتن صادرات به چین بوده است، زیرا بخش بزرگی از صادرات نفت این کشور به‌صورت انتقال کشتی به کشتی از طریق مالزی انجام می‌شود.

بر اساس این داده‌ها، ونزوئلا همچنین در ماه سپتامبر روزانه ۶۷ هزار بشکه سوخت و رقیق‌کننده وارد کرده که نسبت به واردات ۹۰ هزار بشکه‌ای این محصولات در ماه اوت کاهش داشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز