خبرگزاری کار ایران

ثبت رکوردهای تازه تولید با مدیریت ایمنی فرآیند/ اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود

ثبت رکوردهای تازه تولید با مدیریت ایمنی فرآیند/ اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود
کد خبر : ۱۵۳۹۱۵۵

تقویت فرهنگ ایمنی در صنایع به‌ویژه صنعت پتروشیمی بسیار حائز اهمیت است، زیرا با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو هستیم و تجهیزات در حال فرسوده شدن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داود عمادی در دومین همایش مدیریت ایمنی فرآیند در صنعت نفت درباره روند برگزاری این همایش اظهار داشت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نمایندگی از اداره کل اچ‌اس‌ائی وزارت نفت همانند پارسال، از ابتدای امسال اقدام به تشکیل کمیته برگزاری همایش و انتشار فراخوان به چهار شرکت زیرمجموعه وزارت نفت به‌منظور اعلام اقدام‌های انجام‌شده همسو با استقرار ایمنی فرآیند از طریق خوداظهاری کرد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ فرم خوداظهاری از ۳۱ شرکت مشارکت‌کننده در این فراخوان دریافت شد، افزود: اظهارنامه‌ها در ۴ بخش اصلی الگوی مدیریت ایمنی فرآیند دسته‌بندی و در مرحله نخست ۱۵ اقدام برای ارائه در همایش انتخاب شد.

مدیر اچ‌اس‌ائی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در مرحله دوم برای انتخاب اقدام‌های بهتر و مؤثرتر، بررسی میدانی اظهارنامه‌ها انجام و هفت اقدام به‌عنوان الگوی برتر برای ارائه در همایش نهایی شد.

عمادی تأکید کرد: باور داریم که در همایش سال آینده، مشارکت شرکت‌های زیرمجموعه چهار شرکت اصلی وزارت نفت در ارائه الگوی برتر، بسیار جدی‌تر و با حضور حداکثری خواهد بود و امیدواریم دستاورد این همایش، اجرای سیستم مدیریت ایمنی فرآیند باشد و شاهد همسویی حرکت شرکت‌ها با تولید پایدار و ایمن باشیم.

اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود

مظاهر انصاری نیز  با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، اظهار داشت: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت تا سال آینده باید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کند و با توجه به کمبود گاز در فصل‌ سرد و تأمین خوراک پتروشیمی، گفت: اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، گفت: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه با بروز هرگونه اتفاق در فرآورش تولید به هدف نهایی نخواهیم رسید، گفت: با توجه به افزایش سن تأسیسات و کارکنان صنعت نفت باید به‌ سمت پیشگیری حوادث حرکت کنیم و اگر به پیشگیری عمل نکنیم، امنیت انرژی دچار اختلال می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری در اچ‌اس‌ئی از ۱۸ سال پیش آغاز شده است، بیان کرد: از ۱۸ سال پیش به استثنای سال ۱۴۰۲ سیر حوادث صنعت نفت نزولی شده است، همچنین ۵۵ درصد حوادث مربوط به حوادث فرآیندی در تأسیسات،  ۲۶درصد مربوط به خوردگی خطوط لوله و ۳۶ درصد مربوط به نقص تجهیزات بوده است.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه نقص انضباط عملیاتی در حوادث خود را نشان می‌دهد و اگر به‌ سمت پیشگیری حوادث حرکت نکنیم ناگزیر به پرداخت هزینه‌های زیادی می‌شویم، ادامه داد: از ۴۲ حادثه فرآیندی که در صنعت نفت اتفاق افتاده است، ۷۲ درصد آن به نبود مدیریت ریسک مربوط می‌شود.

انصاری ابلاغ نظام دستورالعمل PSM در سال ۱۴۰۲، گنجاندن نظام ساختاری اچ‌اس‌ئی در داخل ساختار اچ‌اس‌ئی و ملی کردن چهار استاندارد را که دو مورد آن در سازمان استاندارد نهایی شده است و دو مورد دیگر به‌زودی ابلاغ می‌شود از دستاوردهای مدیریت اچ‌اس‌ئی برشمرد.

به گفته وی باید همگام با توسعه پایدار، محیط زیست پایدار در صنعت نفت داشته باشیم، جایگاه این مدیریت مطلوب است، اما تا هدف نهایی راه زیادی در پیش داریم.

ثبت رکوردهای تازه تولید با مدیریت ایمنی فرآیند

همچنین در این مراسم محمدرضا حیدرزاده با اشاره به شکستن رکورد تولید همه ادوار گذشته این شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت: این مهم با مدیریت ایمنی فرآیند محقق شده است.

وی با تأکید بر اهمیت ایمنی فرآیند بیان کرد: تقویت فرهنگ ایمنی در صنایع به‌ویژه صنعت پتروشیمی بسیار حائز اهمیت است، زیرا با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو هستیم و تجهیزات در حال فرسوده شدن است.

مدیرعامل پلیمر آریاساسول افزود: بنابراین با توجه ویژه به حوزه مدیریت فرآیند ایمنی با وجودی که تجهیزات فرسوده‌تر شده است، می‌توان بهره‌وری را افزایش داد.

وی با اشاره به شکستن رکورد تولید همه ادوار گذشته این شرکت در سال ۱۴۰۲ یادآور شد: این مهم با توجه به مدیریت ایمنی فرآیند محقق شده است.

حیدرزاده، تقویت فرهنگ پیشگیری از رخدادها با مدیریت ایمنی فرآیند، تجزیه‌وتحلیل رویدادها، پایش مستمر فرآیندها و توانمندسازی کارکنان را ازجمله موضوعاتی برشمرد که در نشست‌های تخصصی دومین همایش ایمنی فرآیند ارائه و بررسی خواهند شد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز