خبرگزاری کار ایران

احداث ۱۲ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در طول برنامه هفتم

احداث ۱۲ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در طول برنامه هفتم
کد خبر : ۱۵۳۷۴۱۱

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اولویت وزارت نیرو را توسعه تجدیدپذیرها دانست و خاطرنشان کرد: با هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای تولید ۱۲ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر، به پنجره واحد اجرایی و تشکیل قرارگاه در وزارت نیرو برای تقسیم کار ملی به صورت همه جانبه نیاز است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، علی آقامحمدی در ششمین همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران به همت انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران و به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای تهران اظهار کرد: یکی از مسایل مهم کشور، تامین انرژی است که این روزها به عنوان موانع تولید از آن یاد می شود. بیش از ۱۵ جلسه متعدد و مداوم در مجمع برگزار شد تا مشخص شود چگونه می‌توان از انرژی تجدیدپدیر برای رفع این مشکل استفاده کرد و اهتمام برای ادامه این کار است.

وی اضافه کرد: ما در منطقه پرآشوب باید مدل‌های اقتصادی محکم و قوی داشته باشیم و ساختار تامین مالی برای توسعه تجدیدپذیرها باید مبتنی بر خودکفایی باشد.

آقا محمدی با بیان اینکه صحبت از تولید ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپدیر در ۲۰ سال است، تاکید کرد: باید به گونه‌ای فعالیت شود تا کل زنجیره تولید با هم دیده شود، چرا که قابلیت آن در کشور وجود دارد، بنابراین در مرحله نخست، باید هدف درست تببین شود در غیر این صورت، مشکل تامین مالی، تخصیص زمین و .. برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر بوجود می آید. وی با بیان اینکه توسعه برق تجدیدپذیرها باید به صورت واحد یکپارچه جهانی دیده شود، اظهار کرد: نیاز دارد دست اندرکاران این حوزه به توافق جمعی و اجماع کامل برسند و ما نیز حمایت همه جانبه از این برنامه خواهیم داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم‌ برنامه ریزی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در چشم انداز آینده عنوان کرد: باید برای سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیرها کل منطقه دیده شود؛ شرکت‌های خارجی درست انتخاب شوند و نباید همه فعالیت‌های توسعه را خودمان به تنهایی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ساختار تضمین منابع مالی برای حوزه تجدیدپذیر باید درست شود، اظهار کرد: بانک جهانی در غزه، یمن و نیز لبنان توسط بخش خصوصی در حال اجرای پروژه است و تضمین‌های لازم را برای بخش خصوصی مجری پروژه داشته است. آقامحمدی معتقد است توسعه تجدیدپذیرها باید در یک خانه روستایی در زاهدان و کردستان تا یک دشت بزرگ و یک کویر عظیم در برنامه دیده و تقسیم کار ملی برای تحقق آن انجام شود‌.

وی با بیان اینکه روش‌های تامین مالی باید برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر متنوع شود، اضافه کرد: باید به موضوع صادرات برق تجدیدپذیر پرداخته شود و بانک مرکزی ظرفیت برای همکاری در این زمینه را دارد.

آقامحمدی با اشاره به نگاه مثبت وزیر نیرو به توسعه تجدیدپذیرها، بیان کرد: اولویت وزارت نیرو توسعه تجدیدپذیرهاست؛ هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه، تولید ۱۲ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر است که برای آن هدف‌های کوتاه مدت و بلندمدت مشخص شده و نیاز به پنجره واحد اجرایی و تشکیل قرارگاه برای این منظور است و این قرارگاه باید در وزارت نیرو تشکیل شود.

بنا بر این گزارش ششمین همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر با حضور محسن طرزطلب، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، بیش از ۱۳۰۰ نفر از نمایندگان بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی، امروز سه شنبه، ۱۰ مهرماه توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی و با حمایت ساتبا، توانیر، وزارت صمت و دیگر انجمن‌های صنفی و ارگان‌های دولتی به میزبانی برق منطقه‌ای تهران آغاز به کار کرد.

ناترازی برق در ایران و راهکارهای تجدیدپذیر برای رفع ناترازی، ظرفیت‌های قانونی برنامه هفتم توسعه، تامین مالی پروژه‌ها، تامین برق از طریق تابلوی برق سبز بورس انرژی، توجیه اقتصادی نیروگاه‌های تجدیدپذیر و چالش‌های اجرایی آن‌ها از محورهای مورد بررسی در این همایش است.

چهار کارگاه تخصصی با موضوعات "عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی بزرگ"، "طراحی الکتریکال و حفاظت نیروگاه خورشیدی"، "طراحی و نصب عملی نیروگاه‌های خورشیدی" و "طراحی و آموزش عملی نیروگاه‌های بادی" در حاشیه این همایش دو روزه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز