خبرگزاری کار ایران

پتانسیل احداث سالانه ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در زمین‌های کشاورزی/امکان ساخت هزار مگاوات توسط صنایع کوچک

پتانسیل احداث سالانه ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در زمین‌های کشاورزی/امکان ساخت هزار مگاوات توسط صنایع کوچک
کد خبر : ۱۵۳۵۵۰۹

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه صنایع کوچک کشور پتانسیل دارند که سالانه چند هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس احداث کنند، گفت: صنایع کوچک کشور می‌توانند سالانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد مدار کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر در نشست خبری گفت: در حوزه نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس، باید توجه داشت که اگرچه نیروگاه های خورشیدی در مقیاس خانگی و صنایع کوچک بین ۵ کیلووات تا ۵۰۰ کیلووات ظرفیت دارند، ولی وقتی به تعداد زیاد احداث شوند، حاصلضرب ظرفیت بدست آمده می تواند به ماهانه چند صد مگاوات و سالانه چند هزار مگاوات برسد.

وی از کشور آلمان به عنوان مثالی برای سرعت احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس نام برد و افزود: چنانچه در کشوری مانند آلمان، ماهانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس روی سقف خانه ها و کارخانه ها احداث می شود که به عدد ۱۴ هزار مگاوات در سال رسیده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر به پتانسیل شرکت های پیمانکار خورشیدی در ایران برای رشد شتابان نیروگاه های خورشیدی اشاره کرد و گفت: در ایران نیز پتانسیل برای رشد شتابان نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس وجود دارد. به عنوان مثال در استان خراسان رضوی در طول یک ماه، ۴۰ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت متوسط ۱۰۰ کیلووات با مجموع ۴ مگاوات در زمین های کشاورزی ایجاد شد. اگر ۳۰ استان کشور همین ظرفیت را به موازات استان خراسان رضوی احداث کنند، ماهانه ۱۲۰ مگاوات و سالانه بیش از ۱۴۰۰ مگاوات ظرفیت خورشیدی ایجاد می شود.

کریمی همچنین به پتانسیل صنایع کوچک برای احداث نیروگاه های خورشیدی اشاره کرد و گفت: در زمین های تنها دو شهرک صنعتی در استان کرمان حدود ۳۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با متوسط ظرفیت ۱۵۰ کیلووات و مجموع ظرفیت ۴ مگاوات احداث شده است. اگر در سایر شهرکهای صنعتی (یا شهرکهای خورشیدی) در کشور در طول یکسال همین تعداد نیروگاه احداث شود و با فرض ۱۰ شهرک صنعتی (خورشیدی) در هر استان (۳۰۰ شهرک صنعتی – خورشیدی در کشور) به ظرفیت سالانه نصب ۱۲۰۰ مگاوات در سال صرفا با همین نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس می رسیم. در حالی که تعداد شهرک های صنعتی حدود سه برابر این مقدار است.

کریمی به انتظارات بخش خصوصی از دولت اشاره کرد و گفت: انتظار ما از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور این است که در توسعه شهرک های تخصصی خورشیدی سرعت بیشتری در استان ها با سرعت بیشتری عمل کند و همچنین زمان پرداخت اقساط زمین برای نیروگاه های خورشیدی را مانند سال های گذشته بصورت ۱۲۰ ماهه (۱۰ ساله) در نظر بگیرد.

وی به بروکراسی موجود اشاره کرد و گفت: شرکت های توزیع برق تجربه و توانمندی انجام کارهای اداری و صدور مجوز را برای نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس دارند و از سال ۱۳۹۴ کارهای اداری نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس را در استان ها تحت سامانه مهرسان انجام داده اند، لذا با صلاحدید ساتبا می توان در خصوص شهرکهای تخصصی خورشیدی در استان ها نیز اختیارات صدور پروانه های احداث و عقد قرارداد خرید تضمینی را به شرکت های توزیع برق سپرد تا ضمن تمرکز زدایی از مرکز، شرکتها با مراجعه سریعتر به شرکت های توزیع در محل استان خودشان بتوانند نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس را با سرعت بیشتری احداث کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز