خبرگزاری کار ایران

صنایع تولیدی کشور باید در زنجیره تامین جهانی حضور یابند

صنایع تولیدی کشور باید در زنجیره تامین جهانی حضور یابند
کد خبر : ۱۵۳۲۷۸۹

به گفته مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن برشمردن چالش‌های صادرات غیرنفتی بر حضور صنایع تولیدی کشور در زنجیره تامین جهانی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، احمد فیروزی، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اهداف برنامه هفتم توسعه در رشد صادرات غیرنفتی،‌ گفت: رشد ۸ درصدی صادرات غیرنفتی در سال، کمک به ایجاد بسترهای حمایتی از شرکت‌های خصوصی، تعاونی و شرکت‌های مدیریت صادرات و کنسرسیوم‌های صادراتی، حمایت از شرکت‌های خدمات فنی ومهندسی، توسعه بازارهای جدید از جمله کشورهای آمریکای لاتین، آفریقایی، قدرت‌های نوظهور و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بریکس حکایت از این مهم دارد که در این برنامه سیاست‌گذار به موضوع صادرات توجه ویژه مبذول کرده است.

وی با بیان اینکه بین دو مقوله تدوین سیاست‌ها و ساحت اجرا تفاوت وجود دارد، افزود: در ساحت اجرا متولیان صادرات یعنی وزارت صمت به‌ویژه سازمان توسعه تجارت ایران، نیازمند منابع کافی هستند تا مطابق با برنامه هفتم سیاست‌گذاری و اجرای توسعه صادرات غیرنفتی کشور را پیش ببرند. اگر در این میان این ذهنیت ایجاد شود که سازمان توسعه تجارت ایران به‌تنهایی می‌تواند این مهم را پیش ببرد در واقع ساده‌سازی غیرموثر این موضوع انجام شده است و این نگاه نمی‌تواند ما را به پاسخ درست برساند.

فیروزی چالش‌های صادرات غیرنفتی را به دو قسمت مجزا تقسیم کرد و گفت: نخست، چالش‌های درون سیستمی که به‌صورت مستقیم مربوط به ذی‌نفعان این حوزه است ذی‌نفعان عبارتند از سازمان توسعه تجارت ایران، تولیدکنندگان و شرکت‌های صادراتی دسته دوم چالش‌ها، محیطی است یعنی خارج از اکوسیستم صادراتی کشور به ما تحمیل می‌شود؛ به این معنا که سیاست‌گذاری و اجرای آن از حیطه اختیارات وزارت صمت به‌ویژه سازمان توسعه تجارت ایران خارج است. در حال حاضر صادرات غیرنفتی ایران با این دو دسته مشکلات دست و ‌پنجه نرم ‌می‌کند. 

به گفته مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران؛ اگر هدف ما اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی صادرات غیرنفتی است، باید بین این دو دسته تفکیک قائل شویم و متناسب با آن در سطح حاکمیت و بخش خصوصی مطالبه‌گری کنیم تا متولیان آن به این موضوع بیشتر توجه کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش  ایران در چند سال گذشته کاهش ارزش پول ملی را تجربه کرد از منظر شما آیا توانستیم مانند کشورهای چون چین و ترکیه از این موضوع برای توسعه صادرات بهره بگیریم؟ گفت: کاهش ارزش پول ملی و نوسان‌های نرخ ارز موضوعی خارج از اختیارات سازمان توسعه تجارت ایران است و ابزارهای سازمان نیز متاثر از این موضوع هستند. واقعیت این است که در چند دهه اخیر کاهش ارزش پول ملی را خواسته یا ناخواسته تجربه کردیم اما به نظر می‌رسد که این سیاست تحمیلی است و هوشمندانه انجام نگرفته و آسیب‌های آن متوجه اقتصاد و صادرات کشور شده است.

وی بر الزام پیوستن ایران در زنجیره تامین جهانی تاکید کرد و افزود: نمی‌توانیم انتظار موفقیت در بازارهای جهانی را داشته باشیم اما تولیدات و صنایع تولیدی، منحصر به بازار داخلی شوند؛ زمانی‌که جایگاه ایران در این زنجیره دیده نشود نمی‌توان از کاهش و افزایش نرخ ارز بهره بگیریم.

فیروزی در پایان بیان کرد: وقتی در زنجیره تامین جهانی حضور نداشته باشیم بنگاه‌های تولیدی مطابق با استانداردهای جهانی تولید نخواهند کرد و در نتیجه نمی‌توانند وارد پروسه بازاریابی جدید شوند و در دسترسی به بازار، متدهای بازاریابی، لجستیک و ... با مشکلاتی مواجه می‌شوند از این‌رو به نظر می‌رسد حلقه مفقوده صادرات غیرنفتی عدم حضور صنایع تولیدی و خدماتی در زنجیره جهانی ارزش است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز