خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

انجام معاملات روزانه ۵ تا ١٠ کیلو طلای آب شده در هر واحد صنفی/ در غیاب طلای ایران، ترکیه بازار خارجی را گرفت

انجام معاملات روزانه ۵ تا ١٠ کیلو طلای آب شده در هر واحد صنفی/ در غیاب طلای ایران، ترکیه بازار خارجی را گرفت
کد خبر : ۱۵۳۱۹۴۱

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه صادرات طلای ایران مقدار ناچیز حدود ٨٧٠ کیلوگرم بود، گفت: به طور میانگین واحد‌های صنفی روزانه ۵ تا ١٠ کیلوگرم طلای آب شده معامله می‌کنند.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان معاملات طلا اظهار داشت: آمار دقیقی در این باره وجود ندارد و محاسباتی انجام نشده و امکان جمع‌آوری این اطلاعات هم وجود ندارد اما به طور میانگین واحد‌های صنفی روزانه ۵ تا ١٠ کیلوگرم طلای آب شده معامله می‌کنند.

وی ادامه داد: واحد‌های تک فروش هم به طور متوسط روزانه ٢ گرم تا ۴٠ گرم معامله دارند. بنکداران هم روزانه به طور متوسط از روزی ٢٠٠ الی ٣٠٠ تا ٢ کیلوگرم طلا را خرید و فروش می‌کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره میزان صادرات طلای ایران به بازارهای بین‌المللی گفت: به دلیل موانع داخلی طلا و منسوجات طلای ایران صادرات نمی‌شود و سال گذشته میزان صادرات کشور تنها حدود ٨٧۵ کیلوگرم منسوجات طلا از ایران صادر شد که این عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود و در مقایسه با صادرات کشورهایی مانند ترکیه، میزان صادرات ایران چیزی نزدیک به صفر است.

بذرافشان افزود: صادرات محصولات طلای ایران بسیار ضعیف است البته نه به این معنا که تولید کنندگان ایرانی توانایی صادرات را نداشته باشند بلکه قوانین دست و پاگیر داخلی و مشکلاتی که حوزه صادرات و گمرک وجود دارد، جلوی صادرات را گرفته است وگرنه در ١٠ سال گذشته توان تولید طلا در کشور افزایش پیدا کرده‌است.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه چنین توانایی و تقاضای خارجی برای صادرات طلا داریم اما قوانین اجازه صادرات را نمی‌دهند و از این بابت افسوس می‌خوریم، گفت: مشتری خارجی زیادی برای طلای ایران وجود دارد و تولیدات طلا در سطح تولیدات طلای ایتالیا است اما در نبود ایران، ترکیه بازارهای خارجی را از آن خود کرده‌است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: در حالیکه ترکیه دو دهه گذشته در بازار طلا هیچ حرفی برای گفتن نداشت و جایگاه بسیار پایین‌تر از ایران را داشت و از طلاهای ضعیف و دست دوم ایران برای فروش در کشورشان استفاده می‌کردند، امروز به طور جدی وارد این بازار شدند و بین سالهای ٢٠٢١ تا ٢٠٢٣ بیش از ٧٠٠ تن طلا صادر کرده‌اند.

بذرافشان ادامه داد: برای ورود به بازارهای جهانی هیچ مشکلی مانند کمبود ذخایر یا کمبود تولید، نداریم اما قوانین اجازه صادرات را نمی‌دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز