خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت خبر داد:

افتتاح ۲۰ طرح پتروشیمی؛ تا پایان امسال

افتتاح ۲۰ طرح پتروشیمی؛ تا پایان امسال
کد خبر : ۱۵۲۷۸۲۹

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: تا پایان سال جاری بالغ بر ۲۰ طرح و پروژه به مرحله تولید و بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی شاهمیرزایی در نشست حاشیه‌ای هیجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به حضور بالای شرکتهای خارجی و داخلی در نمایشگاه سال جاری اظهار داشت: باتوجه به گسترده بودن حضور شرکتها برخی شرکتهای داخلی و خارجی فرصت حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند.

ویبا بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در آستانه ۶۶امین سال تاسیس قرار داد، گفت: این صنعت تطورات گوناگونی را پشت سر گذاشته است، ۲۰ سال قبل ار انقلاب و ۴۶ سال قبل از انقلاب فعالیت داشته است.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تصریح کرد: در ۲۰ سال ابتدایی آغاز به کار صنعت پتروشیمی در کشور علیرغم عدم تحریم و محدودیت در جذب سرمایه بخصوص سرمایه خارجی رسد متناسب با دارایی های هیدروکربوری نداشته است به طوری که ۱.۶ میلیون تن کل عملکرد  تولید ما در قبل از انقلاب بوده است اما امروز بالغ بر ۹۶.۵ میلیون تن ظرفیت اثبات شده داریم.

وی با بیان اینکه با کار فشرده طرح های راکد و نیمه فعال امسال به ثمر خواهند نشست، اعلام کرد: تا پایان سال جاری بالغ بر ۲۰ طرح و پروژه به مرحله تولید و بهره برداری می رسد.

شاهمیرزایی ادامه داد: یکی از طرح های در دست بهره برداری تا پایان امسال طرح جمع آوری گازهای همراه است همچنین بخش اول طرح های تکمیل زنجیره به بهره برداری می رسد.

وی طرح هایی همچون واحدهای پتروشیمی بوشهر، طرح های ایلام و سنقر، منطقه ویژه ماهشهر، عسلویه و بندر امام را از جمله طرح های در دست بهره برداری در سال جاری برشمرد و افزود: برای اولین بار در منطقه مکران نیز شاهد افتتاح طرح پتروشیمی خواهیم بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ما راه بدون برگشتی را آغاز کرده ایم، خاطرنشان کرد: امسال بالاترین میزان افتتاح و راه اندازی طول تاریخ پتروشیمی را تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در ۴ ماه ابتدای امسال ۷ طرح در راستای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده به بهره برداری رسید، افزود: سال ۱۴۳،شاهکار پتروشیمی به ثمر می رسد.

وی ادامه داد: طرح های غذایی و دارویی و طرح های تکمیل و پر کردن فاصله عرضه و تقاضا در بخش پروپیلن تا پایان سال به مرحله تولید پایدار می رسد.

وی بر لزوم تامین و در اولویت بودن خوراک وواحدهای پتروشیمی بعنوان نماد ارزش آفرین  از سوی شرکت نفت، گاز و پالایش و پخش تاکید کرد.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین رویکرد و راهبردها در صنعت پتروشیمی بویژه در ۳ سال گذشته تکیه بر پیشرفت سریع در حوزه فناوری های مورد نیاز بوده است.

شاهمیرزایی به موضوع ساخت کاتالیست و بومی سازی آن اشاره و اظهار داشت؛ برنامه ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۴؛ ۹۹ کاتالیست و جاذب بومی سازی شود که این امر درواقع فائق آمدن بر عقب ماندگی ۱۱۳ ساله در این حوزه بوده است.

وی همچنین گفت؛ در حوزه کالا و تجهیزات اهتمام ویژه داشته ایم به طوری که ۸۷ درصد کالا و تجهیزات از داخل تامین می شود و از وابستگی نجات پیدا کرده ایم.

معاون وزیر نفت گفت: طبق برنامه ۴ ساله بنا داریم ساخت بار اول برخی تجهیزات وارداتی انجام شود و به بومی سازی و خودکفایی صددرصدی در حوزه کالا و تجهیزات بخصوص محصولات هایتک برسیم.

وی مهم‌ترین عارضه واحدهای تکمیلی و پایین‌دستی را تأمین سرمایه و نقدینگی در گردش برشمرد و اعلام کرد: راهبرد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی این مشکل را رفع کرد و سبب افزایش تولید و توسعه در صنایع تکمیلی شد.

وی بیان داشت: صنعت پتروشیمی با قبول مسئولیت، اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق و غرب کارون را در دست دارد تا از سوزاندن منابع ارزشمند و آلودگی محیط‌زیست جلوگیری شود. برآورد می‌شود که همه گازهای مشعل تا سه سال آینده جمع‌آوری شوند.

شاهمیرزایی گفت: همسو با رونمایی از سند جامع تکمیل زنجیره ارزش که پارسال از آن رونمایی شد، سند برنامه راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی برای ۵۰ سال آینده نیز تهیه شده است.

وی درباره همکاری ایران و روسیه در صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: برای رقم‌زدن آینده‌ای پایدار برای ایران باید با بازارهای جهانی همکاری لازم را داشته باشیم، ازاین‌رو صنعت پتروشیمی نیز رابطه راهبردی با فدراسیون روسیه دارد و این روند در حال گسترش است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: همکاری مطلوبی در زمینه تأمین کالا و تجهیزات و فناوری و  همچنین آموزش نیروهای متخصص بین دو کشور وجود دارد. ایران آمادگی دارد روابط ایران و روسیه در حوزه صنعت پتروشیمی را ازجمله حضور آن‌ها در طرح‌های توسعه‌ای گسترش دهد. صنعت پتروشیمی با آمریکای لاتین، آفریقا، برخی کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و میانه در حوزه پتروشیمی همکاری دارد.

شاهمیرزایی درباره تولید واقعی و صادرات صنعت پتروشیمی ایران یادآور شد: این صنعت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۵ میلیون تن محصول تولید کرده که حدود ۳۰ میلیون تن آن صادرات، ۱۳ میلیون تن فروش داخلی و مابقی خوراک بین‌مجتمعی بوده است.

وی با بیان اینکه تولید واقعی پتروشیمی‌ها برای سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸۰ میلیون تن برآورد می‌شود، گفت: امروز بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید و به ۵ قاره صادر می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز