خبرگزاری کار ایران

بهره‌برداری از اولین چاه پروژه Infill پارس‌جنوبی

بهره‌برداری از اولین چاه پروژه Infill پارس‌جنوبی
کد خبر : ۱۵۲۷۰۵۷

اولین چاه، پروژه بسته دوم قرارداد حفاری ۹حلقه چاه توسعه حفاری درون میدانی (Infill) پارس جنوبی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرحله بهره‌برداری و حفاری رسید.

به گزارش ایلنا، علیرضا صادقی عبداللهی، با بیان این خبر اظهار کرد: نظر به اهمیت این پروژه و رفع ناترازی گاز، برنامه‌ریزی مدون و پایش فعالیت‌های پروژه به صورت روزانه در شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) به عنوان یکی از شرکت  های تابعه شرکت توسعه پتروایران در حال انجام است تا با کمک گروه شرکت های توسعه پتروایران شاهد بهره‌برداری از اولین چاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود.

وی با بیان اینکه اولین چالش‌های این پروژه، تأمین کالاهای مورد نیاز است، عنوان کرد: در این بین دو نکته ضروری و حائز اهمیت است، موضوع اول حمایت از تولیدکنندگان و کالای داخلی است که متأسفانه با توجه به حجم زیاد پروژه‌های در حال اجرا در کشور و محدود بودن ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، این امر موجب تأخیر در تأمین کالاهای مورد نیاز حفاری می شود.

صادقی ادامه داد: دومین نکته ای که باید به آن پرداخت، تأمین اقلامی است که مشابه داخلی آن موجود نبوده و به ناچار باید از خارج کشور تأمین شود که این امر مستلزم صرف زمان مضاعف برای تهیه کالا و پرداخت ارزی آن به واسطه وجود تحریم‌های موجود در این خصوص است.

وی تصریح کرد: با توجه موضوعات مطرح شده و همچنین مذاکرات صورت گرفته و همکاری شرکت نفت و گاز پارس، برای جلوگیری از وقفه در عملیات حفاری و تکمیل به موقع چاه‌های پروژه، نسبت به تأمین کالای مورد نیاز چاه اول به صورت امانی اقدام شده است.

وی اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته زمان کافی در اختیار شرکت توسعه پترو ایران قرار گرفت تا با برگزاری مناقصات عمومی نسبت به تأمین اقلام و تجهیزات لازم با بالاترین کیفیت از بهترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی اقدام کند که تا این لحظه مناقصات آن برگزار شده و پیشنهادات پیمانکاران و تأمین‌کنندگان دریافت شده است که طی روزهای آتی نتایج مناقصات نهایی خواهد‌ شد.

صادقی عبداللهی توضیح داد: بنا بر الزامات موجود در قرارداد، یکی از چالش‌های اساسی این پروژه تأمین شناورهای تدارکاتی و کشنده مورد نیاز است که تا کنون با همکاری مجری طرح Infill در شرکت نفت و گاز پارس، مساعدت شرکت نفت فلات قاره ایران با بکارگیری شناور‌های تحت اختیار، عملیات جابجایی دستگاه حفاری DCI-۲ به سکوی SPD۱۲B با کمترین تأخیر نسبت به زمان بندی پروژه و به عنوان اولین دستگاه حفاری مستقر این پروژه محقق شد.

وی تشریح کرد: جابجایی دستگاه‌ حفاری DCI-۲ به سکوی بهره‌برداری SPD۱۲B که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی خلیج فارس، عدم امکان توقف تولید و همچنین مشخصات فنی دستگاه های حفاری که در گذشته در مجاورت این پلتفورم مستقر شده بودند، یکی از چالش‌ برانگیزترین عملیات‌هایی بود که تیم فنی ‌توانست با آن مواجه شود، که با اتکا به خداوند متعال، مدیریت حمیدرضا ثقفی و همت پرسنل شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد در کمترین زمان ممکن صورت گرفت و نهایتاً در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۳ عملیات حفاری اولین چاه این پروژه توسط شرکت‌ دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) آغاز شد.

وی اضافه کرد: در این میان همزمان با پروسه جابجایی دستگاه حفاری DCI-۲، واحد مهندسی و عملیات در حال بررسی ریسک های عملیاتی چاه اول و راهکارهای آن بوده و با برگزاری جلسات متعدد با مهندسین حفاری شرکت نفت و گاز پارس در صدد ارائه برنامه‌ای کامل و جامع برای حفاری اولین چاه در سکوی SPD۱۲B بودند که به نوبه خود قابل ستایش است.

صادقی عبداللهی یادآور شد: با شروع عملیات، حفاری حفره اول (۳۲ اینچ) و عملیات راندن لوله جداری راهنما و سیمانکاری آن در کمتر از ۴روز و طبق برنامه با موفقیت به پایان رسید و بلافاصله پس از آن حفاری حفره دوم (۲۴ اینچ) آغاز شد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران افزود: در این مرحله تلاش شد تا با هماهنگی تیم‌های عملیات و مهندسی بدون انحراف از زمان‌بندی و برنامه ریزی انجام شده، عملیات حفاری و راندن لوله جداری به همراه سیمانکاری و نصب تجهیزات سرچاهی حفره ۲۴ اینچ نیز به سرانجام رسید که این امر در سریعترین زمان ممکن صورت پذیرفت و در حال حاضر نیز این مجموعه به عنوان اولین شرکت توانسته است عملیات حفاری حفره ۱۶اینچ و راندن جداری مربوطه را به اتمام برساند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان تیم‌های ستادی واحد‌های مهندسی، لجستیک و بازرگانی و سایر واحدها در مجموعه توسعه پترو ایران و همچنین همکاران شرکت DCI با حداکثر توان خود هماهنگی های لازم به موقع سرویس‌های حفاری، تأمین کالاهای مورد نیاز بر روی دستگاه حفاری، ارائه برنامه و مستندات لازم برای حفاری و ... را فراهم کرده تا عملیات حفاری بدون هیچ کم و کاستی و بدون توقف ادامه یابد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز