خبرگزاری کار ایران

سرانه آبی حوضه دریاچه ارومیه سالانه هزار مترمکعب کاهش یافته است

 سرانه آبی حوضه دریاچه ارومیه سالانه هزار مترمکعب کاهش یافته است
کد خبر : ۱۵۲۳۸۶۵

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به لایروبی ۲۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه و تجهیز چاه‌ها و کانال‌ها به ادوات اندازه گیری، گفت: تا امروز به تعداد هشت هزار چاه غیرمجاز در حاشیه دریاچه ارومیه شناسایی و مسدود شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «یوسف غفارزاده» در اختتامیه همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، گفت: پروژه‌های بسیاری از سال ۹۲ برای احیای دریاچه ارومیه در استان انجام گرفته، اما فقط از مرگ آن جلوگیری شده و احیا انجام نگرفته است.

وی با بیان این‌که سرانه آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سالانه هزار مترمکعب کاهش یافته است، افزود: متوسط بارش‌ها در ۳۰ سال اخیر کاهشی و دمای هوا و مصرف آب و در نهایت تبخیر از سطح دریاچه افزایشی بوده است.

غفارزاده تاکید کرد: میزان آب تجدیدپذیر حوضه آبریز دریاچه ارومیه پنج میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب بوده که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آن معادل ۸۰ درصد کل آب تجدیدپذیر حوضه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که استاندارد جهانی ۴۰ درصد است.

وی ادامه داد: جمعیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سال ۷۵ تا ۹۵ به میزان ۲۶ درصد افزایش یافته و به دنبال آن نیز سطح زیرکشت محصولات آبی افزایش ۵۹ درصدی داشته است.

وی در خصوص حجم آب دریاچه ارومیه، اظهار کرد: چهارم شهریورماه امسال به میزان یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر است اما حجم نرمال دریاچه ارومیه باید بالای ۱۲ میلیارد مترمکعب باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که دغدغه اصلی ما، کمیت و کیفیت آب است، گفت: افت آب‌های زیرزمینی، کاهش جریانات سطحی و عدم پایداری منابع آب شرب از جمله چالش‌های احیای دریاچه ارومیه است.

وی تاکید کرد: توسعه صنعتی، جمعیتی و کشاورزی که در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد هستیم با نگرانی‌ها نسبت به بحران این دریاچه همخوانی ندارد.

وی با اشاره بر لزوم قطع وابستگی اشتغال منطقه به آب، بیان کرد: اگر شغل جایگزین مناسب برای کشاورزان منطقه ایجاد کنیم، سطح اراضی کشاورزی به ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز