خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

افزایش صادرات غیرنفتی مانند شام شب ضروری است

 افزایش صادرات غیرنفتی مانند شام شب ضروری است
کد خبر : ۱۵۱۹۳۳۲

وزیر اقتصاد گفت: امیدوارم وزن صادرات محوری در سیاست‌های ارزی و پولی کشور افزایش یابد و سیاستگذار بدانند افزایش صادرات غیرنفتی در کشور به مثابه نان شب ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت سیزدهم گفت: دستگاه‌های دیوان سالاری اداره کشور بیش از پنجاه سال با یک عادت سازمانی خو کرده‌اند و آن تلقی اداره اقتصاد کشور به شکل متمرکز از طریق یک دولت توزیع کننده رانت نفت است، این ایده محوری در شصت سال گذشته در مویرگ‌های اداره اقتصاد کشور نفوذ کرده است. 

وی افزود: ابلاغ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و اضطرارهای ناشی از تحریم فروش نفت باعث شد ما این عادت تاریخی رسوب کرده در بدنه دیوان سالار کشور را تغییر دهیم و شاید هیچ وقت به اندازه دولت سه‌ساله سیزدهم شاهد بروندادهای قابل توجه در این زمینه نبودیم. 

خاندوزی ادامه داد: ما در وزارت اقتصاد تلاش کردیم آن هسته را از نیروهای معتقد به لزوم مشارکت بخش‌های دولتی تغییر دهیم و پمپاژ ایده‌ها و انرژی‌های منجر شده به عمل نه از یک سلسله مراتب دستوری کارمندی بلکه برخواسته از یک باور قلبی را در دستور کار قرار دادیم. 

وی تصریح کرد: باید منافع تولید و صادرات را در سیاستگذاری لحاظ کنیم وگرنه نمی‌توانیم در شرایط تحریم اقتصاد کشور را رشد دهیم. 

وزیر اقتصاد گفت: ما با گارد تقابل دیوان سالاران دولتی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور رو به رو بودیم، مدیران تعارض ذاتی دارند با این موضوع که کسی اختیار آن‌ها را نگیرد و در مقابل تولیدکنندگان و صادرکنندگان منافع خود را دارند، همراه کردن این دو پره اقتصادی دستور کار اول شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است و گاه این شرایط می‌طلبد شیرینی تولید و صادرات را به نحوی ساماندهی کنیم که منافع کلان کشور خدشه دار نشود. 

خاندوزی اضافه کرد: در پیش وجدانمان سرمان بلند است که در زمینه تولد و رشد واحدهای تولیدی یادگارهایی از خود به جای گذاشتیم یکی راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بود و دیگری پیش بینی‌پذیر کردن قوانین تولیدی و منضبط کردن مدیران دولتی به‌عدم اخذ تصمیمات ناگهانی و ما برای تحقق این دو امر جنگیدیم و کنایه‌ها شنیدیم. 

وی خاطرنشان کرد: دیگر خواست و اراده یک مجموعه دولتی و غیردولتی جاری نیست بلکه قوانین است که تکلیف شده است و حتما دولت آقای پزشکیان هم این مسیر را با قدرت ادامه خواهند داد. امیدواریم نهادهای تنظیم‌گر مستقل در آینده ایجاد شود همچنین امیدواریم وزن صادرات محوری در سیاست‌های ارزی و پولی کشور افزایش یابد و سیاستگذار بداند افزایش صادرات غیرنفتی در کشور به مثابه نان شب ضروری است. 

وزیر اقتصاد همچنین اظهار کرد: دولت‌ها بایدها برای رفع ناترازی‌های انرژی و ارزی و انواع ناترازی‌ها طرح‌های خود را با بخش خصوصی به اشتراک بگذارند و به تقسیم کار مشترک برسند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز