خبرگزاری کار ایران

برنامه گزینه پیشنهادی نفت برای استراتژیک‎ترین طرح دولت چهاردهم

برنامه گزینه پیشنهادی نفت برای  استراتژیک‎ترین طرح دولت چهاردهم
کد خبر : ۱۵۱۸۵۲۳

۷۰ درصد گاز تولیدی و ۴۰ درصد از بنزین کشور از محل میدان گازی مشترک پارس جنوبی تأمین می‌شود. از آنجا که این میدان اکنون با کاهش فشار مواجه است، برآورد می شود که از سال ۱۴۰۶ تولید گاز و میعانات گازی آن کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، موضوع فشارافزایی پارس جنوبی یکی از مهمترین مسائل صنعت نفت کشور است چرا که پیش‌بینی شده در آینده‌ای نزدیک، با شروع افت فشار در پارس جنوبی، سالانه به‌اندازه تولید یک فاز شاهد کاهش تولید گاز از این میدان مشترک خواهیم بود.

سهم ۷۵درصدی گاز طبیعی در سبد تأمین انرژی کشور و سهم ۷۰درصدی پارس جنوبی در تأمین گاز، ضرورت توجه همه‌جانبه و اولویت دادن به موضوع فشارافزایی را نشان می‌دهد.  

بررسی برنامه‌های "محسن پاک‌نژاد" گزینه پیشنهادی وزارت نفت نشان می دهد که او، توجه ویژه‌ای به موضوع مهم فشارافزایی پارس جنوبی داشته است.

در متن برنامه پاک‌نژاد آمده است: " ۷۰ درصد گاز تولیدی و ۴۰ درصد از بنزین کشور از محل میدان گازی مشترک پارس جنوبی تأمین می‌شود. از آنجا که این میدان اکنون با کاهش فشار مواجه است، برآورد می شود که از سال ۱۴۰۶ تولید گاز و میعانات گازی آن کاهش خواهد یافت. لذا ضروری است طرح فشار افزایی میدان گازی مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری تقریبی ۲۰ میلیارد دلار بعنوان استراتژیک ترین طرح دولت چهاردهم شناخته شده و اقدامات ذیل برای آن صورت پذیرد:

• انعقاد موافقتنامه تأمین مالی طرح با صندوق توسعه ملی بلافاصله پس از تشکیل دولت چهاردهم و حداکثر تا پایان مهر ماه ۱۴۰۳

• انعقاد قراردادهای تأمین توربوکمپرسورهای فشارافزایی بلافاصله پس از تشکیل دولت چهاردهم و حداکثر تا پایان مهر ماه ۱۴۰۳

• انعقاد قراردادهای سایر اقلام دیرتحویل و مهم طرح حداکثر تا پایان آبان ماه ۱۴۰۳

• انعقاد قراردادهای GC با پیمانکاران اصلی فشارافزایی حداکثر تا پایان آذرماه ۱۴۰۳

• انعقاد قراردادهای ساخت سکوهای فشارافزایی با سازندگان ایرانی و خارجی حداکثر تا پایان آذرماه ۱۴۰۳

• پیگیری مستمر و روزانه طرح به عنوان استراتژیک‎ترین طرح دولت چهاردهم به منظور حصول اطمینان از راه‌اندازی اولین واحدهای فشار افزایی تا پایان سال ۱۴۰۶".

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز