خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاثیر منفی کمبود برق بر باغداران و دامداران

تاثیر منفی کمبود برق بر باغداران و دامداران
کد خبر : ۱۵۱۴۶۶۳

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: کمبود برق در گرمای شدید ضایعات کشاورزی را افزایش می‌دهد و تنها دلخوشی ما این است که بارش‌های تابستانی در شمال کشور تا اندازه‌ای کمبود آبرسانی به مزارع در این منطقه جبران کرده است.

داود رنگی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از تاثیر قطعی بر تولید زارعان، باغداران و دامداران گفت و توضیح داد: خسارات برآمده از کمبود برق علاوه بر واحدهای صنعتی، بخش کشاورزی را هم از خود متاثر کرده است و اکنون چاه‌های آب مازندران از یک تا شش بعدازظهر برق ندارند.  

وی افزود: واحدهای دامداری و مرغداری این مشکل را با موتورهای ژنراتور اضطراری حل می‌کنند البته آنها نه تنها در فصل گرم سال که در همه ماه‌ها این موتورها را در دسترس دارند چون سروکار آنها با موجود زنده است و حساسیت ویژه‌ای دارد اما در برخی نقاط کشور حتی ژنراتورها هم دیگر توان تامین برق مرغداری‌ها و دامداری‌ها را ندارند و قطعی برق به تلف شدن دام و طیور می‌انجامد.  

رنگی ادامه داد: برای بخش زراعت و باغداری ژنراتور هم کارساز نیست، این در حالی است که کشاورزی تا حد زیادی از شرایط اقلیمی تاثیر می‌پذیرد و کمبود برق در گرمای شدید ضایعات کشاورزی را افزایش می‌دهد تنها دلخوشی ما این است که بارش‌های تابستانی در شمال کشور تا اندازه‌ای کمبود آبرسانی به مزارع در این منطقه جبران کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: این کمبود به یقین بر بازار میوه و تره‌بار و محصولات پروتئینی به عنوان کالاهای پرمصرف کشور تاثیر می‌گذارد.  

رنگی خاطرنشان کرد: آنچه جای تاسف دارد این است که همه چیز از پیش مشخص بود و مسئولان می‌دانستند که با کمبود شدید برق در تابستان روبه‌رو خواهیم شد و امروز به باور من حتی شکایت کردن از توانیر هم کارساز نیست زیرا توانیر با وجودی که مسئول تامین برق کشور است اما دیگر برقی ندارد که در اختیار مشترکانش قرار دهد و تنها به اعلام آمار افزایش مصرف اکتفا می‌کند.

وی اضافه کرد: رفع موانع تولید در کشور ما نشدنی نیست و عوامل تولید انرژی در اختیار ماست اما مدیریت قدرتمندی برای تعادل بخشیدن به تولید و مصرف آن وجود ندارد، ما با این میزان از ذخایر نفت و گاز نمی‌توانیم انرژی موردنیاز صنایع خود را تامین کنیم چون با مدیریت‌های ضعیف در سطوح مختلف روبه‌رو هستیم و در این شرایط از خودکفایی در تولید غذا هم سخن می‌گوییم. اما با این سیاست‌ها خودکفایی ممکن نیست؛ کشاورزی نیاز به آب و برق دارد آن هم در شرایطی که خشکسالی به کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی انجامیده است.

رنگی در ادامه گفت: زارع و دامدار در تولید با ضعف زیرساخت‌های تولید دست و پنجه نرم می‌کند و در زمان فروش محصولش با قیمت‌های دستوری در گندم و مرغ و شیر روبه‌روست، مجموعه این چالش‌ها سرمایه‌ها را از تولید گریزان می‌کند و آنچه بیشتر مایه تاسف و نگرانی می‌شود، احتمال قوی تداوم این چالش در سال‌های پیش روست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز