خبرگزاری کار ایران

مخالفت اسلواکی و مجارستان با طرح اتحادیه اروپا برای جایگزینی نفت روسیه

مخالفت اسلواکی و مجارستان با طرح اتحادیه اروپا برای جایگزینی نفت روسیه
کد خبر : ۱۵۱۳۳۳۹

اسلوکی و مجارستان درخواست اتحادیه اروپا را مبنی بر جایگزین‌کردن نفت روسیه از طریق کرواسی رد کردند.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، اسلواکی و مجارستان روز جمعه (۱۲ مرداد) پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای جایگزین‌کردن عرضه نفت روسیه از مسیر کرواسی، به‌دلیل پرهزینه‌بودن آن نپذیرفتند.

عرضه از بزرگ‌ترین صادرکننده نفت روسیه در پی ممنوعیت شرکت لوک‌اویل از سوی مقام‌های اوکراینی برای استفاده از خط لوله دروژبا که روسیه را به اروپای شرقی متصل می‌کند، در ماه ژوئیه متوقف شد.

مجارستان و اسلواکی اوایل ماه جاری میلادی از کمیسیون اروپا خواستند به‌دلیل تهدید امنیت عرضه این دو کشور وارد عمل شود و میانجیگری کند.

بااین‌حال، این دو کشور پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای استفاده از ظرفیت اضافی در خط لوله جی‌ای‌ان‌ای‌اف آدریاتیک در کرواسی برای تأمین نفتی که از روسیه تأمین نمی‌شود، رد کردند.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، گفت: کرواسی کشور قابل‌ اعتمادی برای انتقال نفت نیست. قیمت انتقال نفت از زمان آغاز درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین از سوی کرواسی پنج برابر افزایش یافته است.

اسلواکی که بخشی از نفت را از طریق خط لوله جی‌ای‌ان‌ای‌اف آدریاتیک (آدریا) دریافت می‌کند، روز جمعه اعلام کرد نامه‌ای از دولت کرواسی دریافت کرده که به این کشور پیشنهاد تأمین عرضه را داده است. پالایشگاه اسلونفت اسلواکی متعلق به مجارستان است.

اسلواکی از کمیسیون اروپا می‌خواهد اوکراین را وادار کند جریان نفت از روسیه را به‌طور کامل بازگرداند. وی همچنین افزود: در صورت اقدام‌نکردن این کمیسیون، به‌دنبال راه‌حل دیگری نیز خواهد بود.

پس از آغاز درگیری‌های نظامی بین مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه، واردات نفت به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع، اما مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را برای یافتن مسیرها و منابع جایگزین معاف کرد.

انتقال نفت از تأمین‌کنندگان روسی، به‌ غیر از لوک‌اویل، از طریق خط لوله دروژبا ادامه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز