خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

چرا «کرسنت» به سود امارات تمام شد؟

چرا «کرسنت» به سود امارات تمام شد؟
کد خبر : ۱۴۹۸۱۳۰

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: قراراد کرسنت مشکلی نداشت، مشکل منازعات سیاسی است که مدیران وقت باهم داشتند که این امکان را به طرف اماراتی داد تا به مقاصد خود برسد.

محسن قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی قرارداد گازی با کشور امارات با عنوان کرسنت اظهار داشت: مطلب مهم در قضیه کرسنت این است که طرف ایرانی مخالف اجرایی شدن این قرارداد به دلیل شکاف در مسائل داخلی بود و با صرف هزینه‌هایی که کردند؛ توانستند این قضیه را در داخل کشور به نشریات و رسانه‌ها بکشانند و شروع به تبلیغات بر ضد قرارداد کردند.

وی افزود: هدف مخالفان قرارداد کرسنت مشخص بود؛ آنها باتوجه به شرایط سیاسی کشور تبلیغات علیه این قرارداد براه انداخته و برخی اخبار نادرست را مطرح کردند که باعث شد که مدیران وقت بنا به ملاحظات سیاسی نتوانند روی این قضیه درست عمل کرده و به تدریج کار به اینجا کشید که منتج به عدم اعمال تعهدات قراردادی از سوی ایران شد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: کارشکنی‌هایی که برخی داخل ایران علیه قرارداد کردند درواقع به نفع کشور امارات شد. زیرا طرف اماراتی با برنامه‌ریزی قبلی که داشت؛ توانست موضوع را به دادگاه بکشاند و حکم بگیرد به این ترتیب هم توانست ما را در دادگاه محکوم کند و خسارت بگیرد و هم توانست در این مدت که ما مشغول عملیات در این میدان مشترک بودیم؛ حفاری‌هایی سمت امارات انجام دهد و براحتی گاز را به صورت رایگان برداشت کرده و تصرف کند. 

وی تاکید کرد: قراراد کرسنت مشکلی نداشت و در زمان خود و با قیمت‌های روز گاز؛ قرارداد خوبی محسوب می‌شد. مشکل قرارداد منازعات سیاسی است که مدیران وقت باهم داشتند و به دلیل شرایطی که وجود داشت تصمیمات درست اتخاذ نشد و این امکان را به طرف اماراتی دادیم که بتواند به مقاصد خود برسد. 

قمصری با بیان اینکه کرسنت فی‌نفسه قراراد خوبی بود که می‌توانست اجرا شود و منافع کشور را تامین کند، گفت: درواقع در بخشی از قرارداد بنا بود ما گازی را که سوزانده می‌شود؛ بفروشیم و قیمت هم باتوجه به نرخ روز تعیین شده بود، اما شیطنتی که برخی‌ها در داخل کردند این بود که از شرایط سوءاستفاده کرده و قضیه را به نشریات و رسانه‌ها کشاندند تا با شلوغ‌کاری، مدیران ما نتوانند به‌جا و به‌موقع از فرصت استفاده کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز