خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال کاهش نرخ تورم کم است/ خریداران هیجانی ارز، فروشنده شدند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۵۶۷

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در هفته‌های گذشته وقتی شور بازار بالا گرفت و مردم با نقدینگی که داشتند ارز خریدند، امروز با کاهش نرخ هم آن ارز را به بازار برمی‌گردانند چراکه وقتی مردم احساس می‌کنند در کوتاه مدت سودی در ارز نخواهند داشت ارز را به بازار پس می‌دهند و آنهایی که خرید هیجانی داشتند الان به طور هیجانی فروشنده شدند

سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل کاهش نرخ دلار و یورو در چند روز گذشته اظهار داشت: دو عامل اقتصادی و سیاسی در افت و خیز نرخ ارز موثر هستند و از عوامل مهم اقتصادی به صورت کلان بر روی نرخ ارز اثر می‌گذارد موضوع تورم است.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که در هر شرایط سیاسی، امسال هم نرخ تورم در کشورمان بالا بوده و حتما کمتر از این اعداد فعلی نخواهد بود. با توجه به ناترازی بودجه، عدم تحقق درآمدها و ... همچنان تورم پابرجاست و در حالی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد اما درآمدها محقق نمی‌شود و علاوه بر این، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی هم اثر خود را در اقتصاد می‌گذارند. بنابراین باتوجه به کسری بودجه، در سال جاری تورم اگر هم در بهترین حالت تورم افزایش پیدا نکند، کمتر هم نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در حالی که حرکت حکمرانی در اقتصاد ایران صحیح نیست و شاهد نرخ تورم بالا هستیم و در این شرایط هم نرخ ارز افزایشی خواهد بود اما همزمان در مسائل سیاسی اتفاقات مثبتی رخ داده که همین عامل سیاسی در نرخ ارز اثرگذار است. در حالی که درگیری‌های اخیر در منطقه منجر به شهادت چند تن از نیروهای ایرانی حاضر شد و پس از آن تنش‌ها شدت گرفت، اما امروز تنش مستقیم با کشور اسراییل کمتر شده و ثبات در منطقه دیده شده است.

سید علی با اشاره به افزایش درآمدهای کشور گفت: از سوی دیگر در این مدت فروش نفت ایران به دلیل نیاز جهانی به هر طور ممکن انجام شد بطوریکه درآمدهای ارزی با لحاظ صادرات نفتی و غیر نفتی بیش از ۸۰ میلیارد دلار بوده و بنابراین دست بانک مرکزی برای مداخله در بازار باز است.  

وی افزود: در مقطعی میزان فروش نفت ایران ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود اما امروز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد. در این میان بحث توسعه روابط ایران با عراق و افغانستان مطرح است که صادرات به این کشورها افزایش یافته‌ است و به دلیل همین مسائل شرایط ارزی بانک مرکزی به سختی دو سال گذشته نیست و این امکان تزریق به بازار را می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همچنین از چند روز گذشته بانک مرکزی سیاست ارزی اعلام کرده که هر چند جزییات آن هنوز مشخص نیست اما آن چیزی که مشخص است این بوده که بانک مرکزی می‌خواهد رابطه صادرات و واردات را به هم نزدیک کند و ارز نیمایی و مرکز مبادله و بازار آزاد را بهم نزدیک کند.

سید علی گفت: باید توجه داشت که قیمت ارز بازار آزاد در اختیار بانک مرکزی نیست مگر اینکه مانند عربستان و امارات ورودی قابل توجهی درآمد ارزی داشته باشند و در این صورت بازار آزاد می‌تواند دخالت کند. اما بانک مرکزی برای حفظ ذخایر ارز باید به واردات هم توجه داشته باشند. همچنین این میزان خروج سرمایه در ایران صورت و قاچاق، قیمت ارز را در بازار آزاد تعیین می‌کنند و این پول‌ها در خارج از کشور جابه جا می‌شوند بنابراین قابل کنترل هم نیست.

وی با بیان اینکه این کاهش تنش‌های سیاسی بر بازار ارز اثرگذار است، اظهار داشت: وقتی قیمت ارز بالا رفت و به ۷۰ هزار تومان رسید حمله به ارز افزایش یافت و پس از آن شاهد کاهش نرخ ارز بودیم به دلیل اینکه مقداری آرامش در پی مذاکرات سیاسی چه در عمان و چه در منطقه ایجاد و علامت‌هایی می‌بینیم که کشورها به دنبال حفظ کاهش تنش‌های سیاسی در منطقه هستند و ایران هم این مسیر را حرکت می‌کند و تاثیر مثبت این اقتصاد سیاسی را در رفتار فعالان اقتصادی را هم می‌بینیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اما از طرف دیگر صرف اینکه نرخ ارز را در یک عدد کنترل کنیم، ناترازی اقتصاد کلان ما درست نمی‌‌شود و باید مشکل بوجه و کسری بودجه را حل کنیم. با وجود ناترازی بودجه، بانک مرکزی هر چقدر بخواهد با تزریق ارز و توزیع ارز بین واردکنندگان وضعیت را بهتر کند اما در با این اقدامات نمی‌تواند مشکلات کلان اقتصادی را برطرف کند.

سید علی افزود: در حال حاضر، تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها محول شده بالای ۲۰۰ همت است که بانک‌ها برای ارایه این تسهیلات امکان تامین این مبالغ از سپرده‌ها را ندارند و در نهایت از حساب بانک مرکزی برداشت می‌کنند که بدهی بانک‌ها افزایش می‌یابد که همین امر، منجر به افزایش نقدینگی شده‌ است. بنابراین بانک مرکزی و دولت باید بر کاهش ناترازی بودجه کسری تمرکز کنند و به درآمدهای واقعی توجه داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت بازار ارز اظهار داشت: در هفته‌های گذشته وقتی شور بازار بالا گرفت و مردم با نقدینگی که داشتند ارز خریدند، امروز با کاهش نرخ هم آن ارز را به بازار برمی‌گردانند چراکه وقتی مردم احساس می‌کنند در کوتاه مدت سودی در ارز نخواهند داشت ارز را به بازار پس می‌دهند و آنهایی  که خرید هیجانی داشتند الان به طور هیجانی فروشنده شدند اما آنهایی که با نگاه بلندمدت ارز خریداری کردند، ارز خود را نمی‌فروشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز