عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:
وجود ٧٠ هزار پروژه نیمه تمام استانی
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان امور اداره و تعیین تکلیف ٧٠ هزار پروژه نیمهتمام استانی را به مسئولان استانها بسپارند، تا با توجه به شناخت از پروژه و امکانات موجود آنها را سر و سامان دهند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اقبال شاکری در نشست چالشهای حمل و نقل ریلی با بیان اینکه ایران دارای موقعیت لجستیک در سطح منطقه و بینالملل است و باید در شکلگیری نظم جهانی نقش خود را به موقع ایفا کند، گفت: حمل و نقل یکی از محورهای مهم و اساسی توسعه پایدار و متوازن بوده و ارتباط تنگاتنگی با حوزههای اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی، محیط زیست، سلامت و کیفیت زندگی، مصرف انرژی و حتی حوزههای سیاسی و بینالمللی دارد.
به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس، رهبری هم همواره در سیاستهای کلان ابلاغی، بر اهمیت موقعیت ترانزیتی کشور، به ویژه توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقل و دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل و نقل بینالمللی تاکید داشتهاند و این عرصه را یکی از موتورهای پیشران کشور معرفی کردند.
وی ادامه داد: کریدور شمال به جنوب ایران (اتصال آسیای میانه و هند، قفقاز، روسیه، دریای سیاه و اروپا)، کریدور تراسیکا (اتصال قفقاز، دریای سیاه، دریای خزر و آسیای میانه، اروپا و آسیای میانه)، کریدور شرق به غرب یا همان جاده قدیم ابریشم (اتصال چین و آسیای میانه، ایران، قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه)، کریدور جنوبی آسیا (اتصال آسیای جنوب شرقی، هند، ایران، ترکیه، عراق، اروپا و دریای مدیترانه) و کریدور جنوبی آلتید (اتصال مرز شمالی ایران و کشور ترکمنستان به ترکیه، بلغارستان و اروپا)، حاکی از این موقعیت شگرف ایران است.
شاکری با بیان اینکه تلاشهایی هدفمند انجام شد از جمله عضویت در پیمان شانگهای برای تکمیل کریدورهای ریلی استراتژیک شرقی غربی که در سطح منطقه با تاثیرات جهانی است، اظهار داشت: همچنین امضای اخیر قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا با نظارت روسای جمهور ایران و روسیه، خبر خوشی در راستای تکمیل کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال - جنوب به عنوان رقیب تجاری برای کانال سوئز است و اجازه میدهد حمل و نقل از بمبئی به جای ۶٠ روز طی ١۴ روز به سن پطرزبورگ برسد.
وی افزود: کریدور شمال - جنوب به طور یکپارچه کشورهای مناطق شرقی و جنوبی جهان را چین، هند و حتی ژاپن را با همتایان خود در نیمکره غربی و شمالی دربرمیگیرد، به هم متصل میکند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در حوزه حمل و نقل ریلی در سه زمینه تکلیف قانونی دارد، تصریح کرد: اول اینکه تأمین ناوگان از دو طریق بازسازی لکوموتیوهای متوقف از طریق مشارکت عمومی خصوصی و تسهیل واردات لکوموتیو با سن کمتر از ١۵ سال با در نظر گرفتن ظرفیت ساخت داخل و تکلیف دوم تأمین جبران زیان مسافر ریلی که تماما صرف نوسازی ناوگان و رفع گلوگاههای ظرفیتی شبکه موجود میشود از محل اعتبارات تخصیصیافته است.
شاکری اضافه کرد: تکلیف سوم دولت برنامهای شدن حرکت قطارهای باری و اعطای مجوز تشکیل و سیر قطار به بخش غیردولتی در مصوبات بودجه ١۴٠٣ بوده که برنامه بازسازی حداقل ۵۰ لوکوموتیو متوقف با عمر ۲۵ سال، تامین حداقل ۲۰۰ لوکوموتیو اعم از نو و کارکرده، ۳۰۰ واگن مسافری اعم از نو و کارکرده، ٢٠ هزار کشنده اعم از نو و کارکرده و حداقل ١٠ هزار اتوبوس و مینی بوس در سال ١۴٠٣ را با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از اعتبارات در نظر گرفته شده است.
همچنین در این نشست علی آزاد، دبیر انجمن شرکتهای راه سازی ایران با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی و رفاه ملت، کشور ما به آشتی ملی و وحدت ملی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: مسئولان که انتظار است کاردان باشند با ملت شریف دست در دست هم ایران آباد و آزاد و سرافراز خواهند ساخت و علت ناکارآمدی در راهسازی و راه آهن، عدم توجه به کارشناسیهای لازم و توسعه پایدار کشور است.
وی ادامه داد: مسئولان امور اداره و تعیین تکلیف ٧٠ هزار پروژه نیمهتمام استانی را به مسئولان استانها بسپارند، تا با توجه به شناخت از پروژه و امکانات موجود آنها را سر و سامان دهند.
دبیر انجمن راهسازی کشور با بیان اینکه وظیفه دولتها ایجاد کار در استانهای محروم جنوبی کشور و سواحل خلیج فارس و دریای عمان است، ابراز داشت: کار که باشد مسأله مسکن خود به خود حل میشود و احداث مسکن از وظایف و حیطه کار او نیست.