مقام مسئول بندری در پاسخ به ایلنا:
ادامه محدودیت پذیرش برخی کشتیهای ایرانی در بنادر هند/ بندر چابهار بدون اپراتور هندی متوقف نمیشود
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط ایران در دنیا با محدودیتهایی برای پذیرش کشتیها در برخی از بنادر داریم و از شرکت آدانی هم از جمله همین موضوع است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، قاسم عسکرینسب در نشست خبری امروز با بیان اینکه در دنیا ٨٠ درصد حمل و نقل از طریق دریا انجام میشود و این میزان در ایران به ٩٠ درصد میرسد، اظهار داشت: توسعه دریامحور راهبرد اساسی و ضرورت برای اقتصاد پویا و مقاومتی کشورمان است و همچنین سند برنامه هفتم هم به توسعه دریامحور تاکید دارد .
وی با تاکید بر اینکه در حالی که در کشورمان ۵٨٠٠ کیلومتر خط ساحلی وجود دارد اما از این میزان تنها از ۵ درصد ظرفیتها استفاده کردهایم، گفت: وسعت سواحل مکران هزار کیلومتر است و در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بی بدیل برای توسعه دریامحور وجود دارد و بندر شهید بهشتی بزرگترین بندر اقیانوسی و عمیق ترین بندر در کشور محسوب میشود و آبخور این بندر حتی به ١٩ متر میرسد از این رو امسال پذیرای کشتیهای ١٢٠ هزار تن حامل کالاهای اساسی هم بودیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توسعه بندر شهید بهشتی در ۴الی ۵ فاز تعریف شد و توسعه فاز اول با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری انجام شد و در حال حاضر بندر شهید بهشتی در حوزه کانتینری سرویس منظم در مسیر بنادر چین دارد و با این اقدام زمان جابهجایی کالا از ٣٠ روز به ١٢ روز کاهش پیدا کرده و همچنین سرویس منظم به بنادر غرب هند ناواشیوا و ماندلا برای صادرات میوه و ترابری و سرویس منظم به امارات برقرار است.
عسکرینسب با اشاره به رشد حمل و نقل کانتینری در بندر شهید بهشتی افزود: در ١٠ ماه امسال رشد ١۴٠ درصدی کانتینری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را تجربه کردیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به ایلنا مبنی بر اینکه دلیل عدم امضای قرارداد نهایی و ١٠ ساله با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی در آبان ماه چه بوده و آیا با ادامه تاخیرها اپراتور هندی از بندر شهید بهشتی حذف میشود، اظهار داشت: امضای قرارداد با هندیها در بندر شهید بهشتی چابهار شرایط خاص خود را دارد و ابعاد مختلفی سیاسی، اقتصادی و حقوقی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد .امضای قرارداد نهایی با اپراتور هندی در تهران را پیگیری می شود و با مستقر سفیر جدید هند جلسات فشرده در حال برگزاری است و سه مرحله مذاکرات فشرده انجام شدهاست. در حال حاضر تقریبا امضای قرارداد نهایی شده و وزارت راه و شهرسازی از متولی در هند برای امضای قرارداد نهایی دعوت کرده و به هند پیشنهاد دادهایم که قرارداد نهایی را هفتم اسفندماه همزمان با روز چابهار، منعقد کنیم و منتظر پاسخ هند هستیم.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که موضوع قرارداد با هندیها واگذاری نیست بلکه سرمایه گذاری است و با هندیها قرارداد bot برای سرمایه گذاری ٨۵ میلیون دلاری منعقد کردیم که ٢٠ میلیون دلار از آن در قالب خرید ۶ دستگاه جرثقیل به اجرا رسیدهاست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بندر چابهار چه با حضور هندیها و چه غیر از هندیها فعال است و بدون هندیها هم متوقف نمیشود.
عسکری نسب گفت: هم چینیها، هم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هم بنیاد مستضعفان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار مطرح هستند .
همچنین در پاسخ سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه آیا هنوز محدودیتهایی برای ورود کشتیهای ایرانی در بندر موندرای هند با حضور اپراتور آدانی وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط ایران در دنیا با محدودیتهایی برای پذیرش کشتیها در برخی از بنادر داریم و از شرکت آدانی هم از جمله همین موضوع است.
همچنین حسین شهدادی، معاون بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال ایلنا درباره ادامه محدودیتها برای ورود کشتیهای ایرانی به بندر موندرای هند گفت: بنادر مشکلی در مراودات کالایی با هم ندارند و این ارتباط تردد و مراوداتی توسط خطوط کشتیرانی برقرار میشود اما احتمال دارد برخی از خطوط کشتیرانی به واسطه نبود قراردادها برای پذیرش در این بنادر با محدودیتهایی مواجه شوند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تردد کشتیهای ایرانی به بنادر غرب هند از جمله ناواشیوا، کاندلا و موندرای محدودیتی ندارد اما با حضور شرکت آدانی در بندر موندرای که شریک خارجی دارد، برخی از شرکتهای کشتیرانی امکان تردد به این بندر را ندارند.