خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر اقتصاد:

GDP ایران با رشد اقتصادی پایین، ٧٠ سال دیگر دو برابر می‌شود

GDP ایران با رشد اقتصادی پایین، ٧٠ سال دیگر دو برابر می‌شود
کد خبر : ۱۴۰۶۰۳۵

معاون وزیر اقتصاد با تاکید براینکه در این دهه مهمترین چالش پیش‌رو ،تامین مالی توسعه کشور است، گفت: در ١٠ سال گذشته اقتصاد کشور رشد نکرد و متوسط رشد سالانه زیر یک درصد بود و با این نرخ رشد اقتصادی ٧٠ سال طول می‌شود که GDP دو برابر شود. حال اینکه در اسناد بالا دستی نرخ رشد اقتصادی باید ٨ درصد باشد

به گزارش ایلنا، محمد شریف‌زاده، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد در اولین همایش سالانه بازار سرمایه با بیان اینکه که سیاست وزارت اقتصاد درباره بازار سرمایه این بود به این بازار به صورت حرفه‌ای و بدون حاشیه فعالیت کند، اظهار داشت: در تعداد صندوق‌های بازار، تنوع و عمق آنها قابل مقایسه با دو سال گذشته نیست و می‌تواند نوید بخش این باشد که بازار سرمایه کمک‌کننده به مجموع اقتصاد کشور باشد. 

وی ادامه داد: تمام تلاش دولت این بود که در مجموع سیاست‌ها و تصمیماتی گرفته می‌شود در نهایت اقتصاد پیش‌بینی پذیر باشد و تا سرمایه گذاران بتواند با افق شفاف وارد این بازار شوند و در مورد اخیر درباره نرخ خوراک پتروشیمی، دولت نشان داد که سیاست وزارت اقتصاد مبتنی بر فرمول‌های استاندارد و سیاست بلند مدت است.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید براینکه در این دهه مهمترین چالش پیش‌رو ،تامین مالی توسعه کشور است، گفت: در ١٠ سال گذشته اقتصاد کشور رشد نکرد و متوسط رشد سالانه زیر یک درصد بود و با این نرخ رشد اقتصادی ٧٠ سال طول می‌شود که GDP دو برابر شود. حال اینکه در اسناد بالا دستی نرخ رشد اقتصادی باید ٨ درصد باشد و در  دو سال اخیر نرخ رشد اقتصادی بالای ۴ درصد بوده است و تا پایان سال هم نرخ ۴ درصدی حفظ خواهد شد. 

شریف‌زاده ادامه داد: اما نرخ رشد ۴ درصدی کم است، منشأ اصلی رشد اقتصادی، سرمایه گذاری بوده از این رو نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی داریم. 

وی با بیان اینکه منبع سرمایه‌گذاری تامین منابع مالی به طور سنتی بانک‌ها بوده‌ است، افزود: وضعیت بانک‌ها نسبت به دهه ٩٠ رو به بهبود بوده اما باید توجه داشت تامین مالی از طریق بانک و خلق پول بی‌رویه نه تنها به رشد اقتصادی منجر نمی‌شود بلکه باعث رشد نقدینگی هم می‌شود. بنابراین جایگزین خوب بانک‌ها برای تامین مالی بازار سرمایه است و بازار سرمایه باید توسعه کند و برای توسعه این بازار باید سواد مالی ارتقا پیدا کند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز