خبرگزاری کار ایران

تاخیر در اجرای قانون تهاتر/ منشا وکیوم باتوم قیرهای صادراتی مشخص شود

تاخیر در اجرای قانون تهاتر/ منشا وکیوم باتوم قیرهای صادراتی مشخص شود
کد خبر : ۱۴۰۱۸۹۶

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: یکی از مهمترین معضلات و چالش های صنعت قیر ایران و صادرات این فرآورده نفتی، تصویب و ابلاغ آیین نامه ها و دستورالعمل های متعدد و گاها متضاد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وحید شیخی، در حاشیه سومین همایش ملی قیر باارزش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات و چالش های صنعت قیر ایران و صادرات این فرآورده نفتی، تصویب و ابلاغ آیین نامه ها و دستورالعمل های متعدد و گاها متضاد است.

وی افزود: درخواستی که داریم این است که دولت به گونه ای عمل کند که حداقل برای ۶ ماه یک صادرکننده بتواند از قوانین و دستورالعمل ها اطلاع داشته باشد و بتواند برنامه ریزی کند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی  خاطرنشان کرد: اینکه در  ۲ یا ۳ ماه و درحالی که صادرکننده یک محصولی را صادر کرده و یا در فرآیند صادرات است، دستورالعمل ها تغییر کند، این یک رفتار عادلانه با فعالان اقتصادی نیست.

۳ هزار کیلومتر ار بیابان‌های کشور مالچ پاشی شد

وی ادامه داد: در واحدهای پژوهشی روی ارتقای کیفی محصولات تولیدی مثل قیر و فرآورده های وابسته به آن کار کرده ایم و امروز با استفاده از نانو مواد و مالچ های تولیدی ما، سال گذشته بالغ بر ۳ هزار هکتار از بیابان های کشور مالچ پاشی شد تا هم در کاهش پدیده گردوغبار اثربخش باشد و هم فرصتی برای بیابان زدایی و بازیابی خاک به مسئولان مربوطه بدهد.

تاخیر در اجرای قانون تهاتر 

شیخی تصریح کرد: در تأمین نیاز داخل به قیر، یکی از مشکلات فعلی، تأخیر در اجرای قانون تهاتر است، به گونه ای که ابلاغ آن هرساله با تأخیر صورت می گیرد و به فصل بارانی پاییز و زمستان می رسیم؛ اگر الان که در ابتدای پاییز هستیم، این قانون ابلاغ شود، وکیوم باتوم تا در اختیار قیرساز قرار بگیرد و قیر تولید شود و بدست پیمانکار برسد، در شرایط فصل سرد و بارش خواهد بود که خیلی از استانها امکان احداث آسفالت در آن بازه زمانی را ندارد؛ بنابراین خیلی از شرکت های قیرساز به کمک دستگاه های دولتی می آیند و آن بار کم کاری رخ داده را برعهده می گیرند و بعدا قیر مربوطه را تحویل می گیرند.

وی افزود: اما این رویه فعلی رویه مطلوبی نیست، بلکه اگر در فصل بهار و فصل گرم سال، قانون اجرایی شود، در بهار و تابستان می تواند بسیاری از پروژه های آسفالت ریزی و مالچ پاشی را انجام داد.

به گفته این‌ عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی؛ دستگاه های اجرایی مثل وزارت راه و شهرسازی به خاطر اینکه فصل مصرف قیر را از دست ندهند، از شرکت های قیرساز درخواست همکاری کرده اند و شرکت های قیرساز نیز قیر آنها را تأمین می کنند، بعد از اینکه این تأمین صورت گرفت، اگر به جای قیر تحویل داده شده، به شرکت قیرساز وکیوم باتوم بدهند، آیا این وکیوم باتوم متعلق به شرکت قیرساز بوده که به جای طلب خود گرفته؟ اگر این شرکت این وکیوم باتوم را به قیر تبدیل و صادر کرد، تخلف کرده است؟ 

وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که باید نظارت از بالادست درست انجام شود، سامانه هایی باید وجود داشته باشد که مشخص کند آیا قیرساز تخلف کرده یا بابت طلب خود، وکیوم باتوم را دریافت کرده است.

هر قیری که برای صادرات تخصیص داده می شود باید منشأ وکیوم باتوم آن مشخص شود

شیخی خاطرنشان کرد: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، مثل سامانه وزارت راه و شهرسازی، سامانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سامانه بنیاد مسکن، به دستگاه های دیگر نیز برای ایجاد سامانه و نظارت درخواست داده ایم و  ما اعلام کرده ایم که هر قیری که برای صادرات تخصیص داده می شود باید منشأ وکیوم باتوم آن مشخص شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز