یک مقام مسئول مطرح کرد:
۶۳ درصد سوخت در بخش حمل نقل مصرف میشود/ شرایط مصرف تا ۳۵ میلیون متر مکعب در روز سیانجی را داریم
معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: ما ظرفیت خوبی برای مصرف سی ان جی در کشور داریم، اکنون ۲۳ میلیون متر مکعب در روز سوخت سی ان جی مصرف میشود که مصرف تا ۳۵ میلیون متر مکعب در روز نیز قابل تحقق است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کرامت ویس کرمی در نشست خبری بررسی راهکارها و اقدامت مدیریت مصرف بنزین در کشور با بیان اینکه مصرف بنزین و نفتگاز در کشور رشد بالایی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۳ درصد مصرف سوخت کشور در حوزه حمل نقل است و ۶۱ درصد نفتگاز نیز در بخش حمل و نقل به مصرف میرسد.
وی با بیان اینکه اگر طرحهای احصای عملکرد ناوگان و بر مبنای پیمایش سوخت تخصیص داده شود مصرف کاهش مییابد، گفت: ما ظرفیت خوبی برای مصرف سی ان جی در کشور داریم، اکنون ۲۳ میلیون متر مکعب در روز سوخت سی ان جی مصرف میشود که مصرف تا ۳۵ میلیون متر مکعب در روز نیز قابل تحقق است.
معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه باید برای کاهش مصرف بنزین افزایش ظرفیت و توسعه جایگاههای سی ان جی را در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه باید شرایط را برای تولید کارخانه ای خودروی سی ان جی سوز فراهم کنیم، تصریح کرد: تولید خودروی دوگانه سوز، کیفی سازی خودرو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید در دستور کار قرار گیرد و در قالب تفاهمنامه ۴ جانبه بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که خودروهای فرسوده را از رده خارج شوند.
ویس کرمی با بیان اینکه باید ۹۲۰ هزار خودروی دوگانه سوز به ناوگان اضافه شود، یادآور شد: اگر این تعداد خودرو اضافه شود قطعا مصرف ۲۳ میلیون متر مکعب سی ان جی بیشتر خواهد شد.
وی بیان داشت: بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای سبک و سنگین باید اجرایی شود و این پتانسیل در کشور وجود دارد، کارگاههای متعدد تبدیل خودرو در کشور موجود است اما در هر حال در زمینه تولید خودروی دوگانه سوز عقب هستیم و این شرایطی ایجاد کرده که مصرف بنزین افزایش یافته و تامین آن برای وزارت نفت سخت شود.
امضای قرارداد با سایپا و ایرانخودرو
رضا کاظمنژاد نیز در این نشست اظهار داشت: طی تعاملی که با خودروسازان داشتیم بنا بر این شد که قراردادی با ایران خودرو برای تولید ۵ هزار دستگاه وانت و ۴۰ هزار دستاگه تاکسی دوگانه سوز منعقد شود، همچنین در زمینه تولید ۱۰۰ هزار دستگاه نیز با سایپا تفاهمنامه امضا کردیم که خودروسازی سایپا از اسفند تاکنون ۲۵ هزار خودرو را به تولید رسانده است.
وی افزود: مشکل ما برای تولید خودروی دوگانه سوز مخزن است که امیدواریم طی توافقی که با مخزن سازان داریم تولید نسل ۴ مخازن اجرایی شود.
مدی پژوهش شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: خودروسازی سایپا در فروردین ماه خط تولید موتور ارتقا یافته خودروی ۹۰ال را راه اندازی کرهد که نسبت هب خودورهای قبلای مصرف سوخت کمتری دارد.
وی بیان داشت: اکنون تولید و مصرف بنزی سر به سر است و بزودی شاهد پیشی گرفتن مصرف از تولید خواهیم بود. ما ظرفیت توزیع ۳۵ میلیون متر مکعب سی ان جی را داریم که با دوگانه سوز کردن خودروها می توان از این ظرفیت استفاده کرد.
تا سال ۱۴۱۰ مصرف سی ان جی باید به ۴۵ میلیون متر مکعب در روز برسد
همچنین مریم مهدی نژاد با بیان اینکه طبق اسناد بالادست حمل و نقل، استفاده بیشتر از سی ان جی بسیار با اهمیت دیده شده است، اظهار داشت: پیش بینی شده که تا سال ۱۴۱۰ مصرف سی ان جی به ۴۵ میلیون متر مکعب در روز برسد.
وی افزود: در حال حاضر میزان مصرف سی ان جی نسبت به گذشته رشد خوبی نداشته و دلیل آن نیز نبود مزیت رقابتی با بنزین به لحاظ قیمتی است.
مدیر بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: ما اکنون کمبود جایگاه نداریم اما سیاست ها باید به گونه ای تدوین شود که ارتقای کیفیت خودروها و استفاده از خودروی پایه گاز سوز تاکید شود.
وی با بیان اینکه ما اکنون کمبود جایگاه عرضه سی ان جی نداریم، گفت: در حال حاضر موصبه توسعه حمل و نقل پاک به ارزش ۴ میلیارد دلار را داریم که بر مبنای آن باید نوسازی و اسقاط تاکسی ها در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس باید ۱۳۰ هزار خودرو تاکسی دوگانه سوز شوند.