خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی وزارت صمت:

ساختار ژئواکونومیک ایجاد می‌‎کنیم/ خودرو نیازمند طرح جامع است

ساختار ژئواکونومیک ایجاد می‌‎کنیم/ خودرو نیازمند طرح جامع است
کد خبر : ۱۳۶۷۰۸۱

وزیر پیشنهادی وزارت صمت اظهار داشت: ما باید ساختار ژئواکونومیک داشته باشیم و در بازارهای اول منطقه مانند روسیه، ترکیه، کشورهای خلیج فارس ارتباط ارگانیک و اقتصاد صنعتی در خودرو، برنج، گندم،... داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی آبادی وزیر پیشنهادی وزارت صمت در مورد برنامه خود اظهار داشت: در حال حاضر انگیز بنده 100 برابر شده است تا ثابت کنیم که ما می‌توانیم.  دشمن 40 سال تلاش کرد تا ما نتوانیم. در جمهوری اسلامی آزادی آنقدر بالا است که دوستان در مورد بدیهیات صحبت می‌کنند. باید بگوییم که اصل مدرک بنده تایید شده و نباید اطلاعات اشتباهی در مورد آن ارائه شود. بنده فارغ التحصلی دانشگاه صنعتی شریف هستم و در از دانشگاه تهران در مهندسی مکانیک فوق لیسانس خود را گرفته‌ام. دکتری بنده نیز از دانشگاه خواجه نصیر بوده و از هاوایی نگرفته‌ام که نتوان آن را اثبات کرد.

 وی ادامه داد: همچنین بنده رییس انجمن بادی کشور و رییس انجمن مهندسان مکانیک هستم. دوستان می‌توانند مراجعه کنند تا پیش خدا مسئول نباشند. در مورد تعامل با مجلس با بگویم که مگر می‌شود بدون تعامل ادامه فعالیت کرد. به دوستان ثابت می‌کنم که برخی ادعا در این مورد درست نیست تا مدعیان شرمنده شوند که البته بنده به آن راضی نیستم.

وزیر پیشنهاد صمت تصریح کرد: اگر کسی ادعا کرد که در 10 روز برنامه نوشته باید به آن شک کرد. بنده نیز جزییات برنامه خود را کمیسیون‌ها ارائه کرده‌ام و براین اساس 8 برنامه راهبردی دارم که یکی از آنها تاکید بر توسعه صادرات محور است که  یکی از بخش‌های آن حمایت از تولید مشترک  با برندهای جهانی است. برنامه دوم توسعه زیرساخت‌های اقتصادی است. ما باید ساختار ژئواکونومیک داشته باشیم و در بازارهای اول منطقه مانند روسیه، ترکیه، کشورهای خلیج فارس ارتباط ارگانیک و اقتصاد صنعتی در خودرو، برنج، گندم،... داشته باشیم.

علی آبادی در ادامه با بیان اینکه با بازارهای روسیه، ترکیه ، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و... ارتباط ارگانیک و صنعتی برقرار کنیم، گفت: ما باید کالاهایی را که در آنها مزیت نسبی داریم بفروشیم و کالاهایی را که آنها مزیت دارند وارد کنیم که از جمله آنها می تواند گندم، برنج، خودرو و ... باشد چراکه همه چیز در تعامل مشترک با دنیا انجام می شود.

وی با بیان اینکه باید تصدی گری را در بخش صنعت و معدن و تجارت کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: با کاهش تصدی گری دولت فضا برای مدیریت، تنظیم گری و تسهیل گری بهتر فراهم می‌شود.

وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه ایجاد زنجیره ارزش و عبور از خام فروشی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: ما زنجیره پایین دست را راه نینداختیم مثلا در بخش پتروشیمی باید از پروپیلن عبور کنیم، در صنایع افزایش بهره وری و رقابت پذیری ایجاد شود.

وی با بیان  اینکه باید روی فناوری با تاکید بر دنیای دیجیتال تمرکز کنیم، گفت: اکنون دنیا از انقلاب چهارم صنعتی هم عبور کرده و به سمت انقلاب پنجم می رود، امروز هوش مصنوعی محور نیست هوش انسانی برای بکارگیری رباتیک مطرح است، در این شرایط هنوز خودروی ما برقی نشده است.

علی آبادی ادامه داد: خودروی آینده خودروی خودران نیست خودروی روز است، ما در کشور فرصت‌های خوبی داریم که باید از آنها استفاده کنیم.

وی بیان داشت: موضوع دیگر استفاده از ابزار مالی بنگاه‌های تولیدی است، یکی از مشکلات اصلی صنعت تامین مالی است که نبود آن باعث شده بسیاری از پروژه‌ها با تاخیر مواجه شوند که باعث افزایش قیمت نیز شده است.

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: مدل مالی فقط دولتی نیست امروز اقتضا می‌کند که از سرمایه خرد مردم استفاده کنیم و صندوق پروژه تاسیس کنیم، بنده در زمان تصدی گری در مپنا نیروگاه فردوسی، پرند و  عسلویه را با همین شیوه تامین مالی کردم اکنون نیز باید اوراق صکوک، قرضه و پذیره نویسی در سهام در دستور کار تامین مالی قرار گیرد.

وی با اشاره به چالش‌های شهرک‌های صنعتی گفت: امروز بسیاری از صنایع شهرک‌های صنعتی فعال نیستند که اگر باهم تجمیع شوند مشکل رفع خواهد شد و یا اینکه برخی از این صنایع متناسب با پتانسیل‌های منطقه نیستند بنابراین اگر این صنایع اصلاح و تجمیع شوند هم در مقابل طوفان‌ها مقاوم خواهند بود و هم اینکه چابک می شوند.

علی آبادی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری باعث شده مشکلات ما یله نگه داشته شوند، گفت: اکنون کسی به این موضوع دقت نمی‌کند که از آب و برق ارزان استفاده می‌کند در حالی که این پارامترها نیز باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌ها باید در حکمرانی واحد مدیریت شوند تا زنجیره ارزش افزوده و مدیریت استراتژیک برقرار شود، خاطرنشان کرد: اکنون توسعه ساختار ارزی درست نیست باید با بهره گیری از تیم کارشناسی ساختاری ایجاد کنیم که نیاز به تغییر نداشته باشد.

وی با بیان اینکه باید روی افزایش صادرات غیرنفتی تمرکز کنیم، گفت: ما امروز صادرکننده کالای راهبردی به بسیاری از کشورها هستیم ما به روسیه توربین گازی صادر می‌کنیم، باور کنیم تفکر انقلاب و ما می‌توانیم درست است.

علی آبادی ادامه داد: ما در رقابت با GE در الجزایر، عراق و اندونزی و عمان برای صادرات توربین به صورت کاملا رقابتی برنده شدیم.

وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی گفت: ما سال گذشته صادرکننده توربین گازی و ژنراتور بوده ایم با تمرکز بر صادرات این محصولات 4 هزار شرکت زنجیره فعال خواهد شد.

وی گفت: باید مبادلات تسهیل شود و ساده سازی مقررات و فضای تسهیل گری ایجاد و موانع برداشته شوند.

وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه باید توسعه فناوری و گسترش زیرساخت تجارت الکترونیک را ایجاد کنیم، گفت: از جمله برنامه ها باید برندسازی داخلی باشد با تاکید بر کیفیت و رقابتی شدن کالا، برندهایی بسازیم که در دنیا رقابت کنند.

وی بر لزوم طراحی توسعه پیمان تجارت آزاد در منطقه تاکید کرد.

علی آبادی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به مناطق محروم ، گفت: آرمان جمهوری اسلامی و تاکید امام و رهبری بر محرومیت‌زدایی بوده است اما باید بگونه‌ای باشد که شائبه فساد بوجود نیاید، باید با الگوی صحیح و لحاظ کردن نظارت و قوانین کار کنیم، در برخی مناطق صنعت ایجاد  می‌کنیم اما زندگی مردم و محیط زیست تهدید می شود بنابراین باید به این مسائل نیز در توسعه صنعت توجه شود.

وی با بیان اینکه خودرو نیازمند طرح جامع است، خاطرنشان کرد: بزودی مشکل این بخش حل می شود راه حل هوشمندانه و عاقلانه وجود دارد، باید برای تنظیم بازار واردات هوشمند داشته باشیم و برای صادرات نیز تولید مشترک با بنگاه‌های خارجی را در دستور کار قرار دهیم. همچنین باید تولید را افزایش دهیم تا قیمت کاهش یابد.

علی آبادی با اشاره به لزوم بکارگیری نیروی کار متخصص گفت:  بزرگترین سرمایه نیروی انسانی است که مدتی است از خروج آنها از کشور رنج می‌بریم. بنابراین باید جاذبه ایجاد کنیم که شایسته گزینی و متخصصین را در کنار فاکتور تدین و انقلابی گری در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز