در نشست خبری مطرح شد:
با انعقاد قرارداد نهایی با هندیها، تمام مشکلات رفع میشود/ باید باری باشد که از تجهیزات استفاده کنیم
معاون سازمان بنادر اظهار داشت: باید باری وجود داشته باشد که از تجهیزات وارد شده استفاده شود اما انعقاد قرارداد نهایی با هندیها در مرحله نهایی است و با تکمیل قرارداد همه مشکلات برطرف میشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی فتحی عضو هیات عامل سازمان بنادر در نشست خبری امروز با بیان اینکه چهاردهمین همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی Icopmas 2023 هفته آینده با حضور نمایندگان کشورهایی خارجی از جمله ژاپن، کانادا و هند برگزار میشود، اظهار داشت: آمادگی همکاری با تمام کشورها در حوزههای مختلف هستیم و مذاکراتی با کشورها انجام شدهاست.
وی با بیان اینکه در بخش طراحی و اجرا تنها کشور خودکفا در منطقه هستیم، گفت: در حال حاضر هر گونه طراحی در بنادر کشورمان با توان داخل کشور انجام میشود و در سال گذشته اسکله فاز سوم بندر رجایی با امکان پذیرش شناورهای نسل جدید اجرا شد که تمام مراحل آن با توان داخل به اجرا رسید.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تنها کشوری که در این بخش حتی نیازی به پیمانکار خارجی نداریم و تمام بخشهای طراحی و اجرا صد در صد بومی به اجرا میرسد.
فتحی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه گفته میشود اپراتور هندی اجازه استفاده تجهیزات وارد شده از جمله ۶ جرثقیل را نمیدهد و شرط اجازه از این جرثقیلها را انعقاد قرارداد ١٠ ساله اعلام کرده است، اظهار داشت: موضوع این است که باید باری وجود داشته باشد که از این تجهیزات استفاده شود اما انعقاد قرارداد نهایی با هندیها در مرحله نهایی است و با تکمیل قرارداد همه مشکلات برطرف میشود.
معاون سازمان بنادر درباره همکاری با کشورهای چین و روسیه گفت: کارگروههای تخصصی را فعال کردیم و درباره دیپلماسی با کشورهای خارجی جلسات برگزار میشود و البته بخشی از این همکاریها به استراتژیهای سیاسی کشورها برمیگردد اما کارگروه های فنی بین کشورها فعال است.
وی درباره خودکفایی در تامین و ساخت برخی از تجهیزات ادامه داد: در بخش تجهیزات نهضتی را از سالهای گذشته دنبال میکنیم که و امروز توان تولید 850 قطعه در بخش تجهیزات در کشور وجود دارد و توانستم جلوی ارزبری را بگیریم .