خبرگزاری کار ایران

تا زمان بارش جدید سد اکباتان از مدار خارج می‌شود/رهاسازی ۵ میلیون متر مکعب آب از افغانستان به سمت ایران؛ طی ۴ روز گذشته

تا زمان بارش جدید سد اکباتان از مدار خارج می‌شود/رهاسازی ۵ میلیون متر مکعب آب از افغانستان به سمت ایران؛ طی ۴ روز گذشته
کد خبر : ۱۲۷۱۵۱۳

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه طی ۴ روز گذشته ۵ میلیون متر مکعب آب به سمت ایران رهاسازی شده، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ میلیون متر مکعب آب به سمت هیرمند رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال بارندگی نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش را نشان می دهد، اظهار داشت: امسال وضع بارش بهتر بود و ورودی سدها ۵ درصد نسبت به قبل افزایش یافت.

وی افزود: باتوجه به کنترل خروجی سدها علیرغم تامین مناسب تقاضا ۱۸ درصد کاهش خروجی داشتیم. 

وی افزود: از نظر ظرفیت کل مخازن یک درصد نسبت به سال قبل کاهش را شاهدیم.

  ۱۵ میلیون متر مکعب آب به سمت هیرمند رهاسازی شد

سخنگوی صنعت آب درباره موضوع حقابه ارس و هیرمند گفت: در تمامی منابع آبی مشترک پیگیریهای ما در چارچوب پروتکل و معاهدات بین دولت‌ها است و آنچه کشورها خارج از معاهدات در راستای سیاستهای توسعه ای دنبال می کنند، مورد تایید وزارت نیرو نیست، زیرا باید حقابه ها از جمله ارس تامین شود.

وی بیان داشت: ما پیشنهاد نشست چهارجانبه را در حوزه ارس ارائه دادیم که پیگیری خواهد شد.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: در پی سفر وزیر نیرو به کابل و مذاکراتی شد که رهاسازی آب به سمت گودزره تکرار نشود و بنا بر این شد که نواقص سازه رفع شود.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه طی ۴ روز گذشته ۵ میلیون متر مکعب آب به سمت ایران رهاسازی شده، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ میلیون متر مکعب آب به سمت هیرمند رهاسازی شد.

وی درباره احداث یک سازه حدید بر سرشاخه های هیرمند در افغانستان و تاثیر آن بر ایران ادامه داد: باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به سمت ایران روانه شود، احداث هر سازه ای که با این رویه منافات داشته باشد محل بحث و گفت و گو است، در هر حال طرف مقابل اعلام کرده که به تعهدات پایبند است. 

تا زمان بارش جدید اکباتان از مدار خارج می‌شود

قاسم زاده درباره وضعیت آب همدان گفت: 35 درصد مصرف آب در این استان زیرزمینی و 65 درصد از آب سطحی است، که اتفاقی که اخیرا افتاد به این دلیل بود که تصفیه خانه از مدار خارج شده بنابراین امکان استفاده از بخشی از آب سطحی را نداشتیم.

وی گفت: شرایط تامین آب شرب همدان به گونه ای بود که ما به هیچ وجه در این استان به کمبود منابع آبی برنخوریم اما باتوجه به کاهش شدید بارندگی در این استان و اینکه امسال یکی از استانهایی بود که بیشترین کاهش را تجربه کرده و از طرفی افزایش دما باعث شد وردوی سد اکباتان کاهش پیدا کرد و تبخیر از مخزن بالا رفت و این باعث شد که قبل از موعدی که پیش بینی می کردیم منابع آب جایگزین به همدان برسد تصفیه خانه از مدار خارج شد، در حال حاضر سد اکباتان آب دارد و برای شهر همدان استفاده می شود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: پیش بینی این است که با ورودی آب تا چند هفته آینده سد در مدار است از طذرفی منابع جایگزین تامین شد و با اصلاحات تقریبا به پایداری نسبی در همدان خواهیم رسید.  

وی یادآور شد: اگر بارندگی نداشته باشیم مخزن سد خالی می‌شود و احتمالا سد تا فصل بارشی جدید از حیز انتفاع خارج شود. در حال حاضر از ۱۷۰۰ لیتر آب مورد نیاز  ۱۶۰۰ لیتر بر ثانیه را از منابع جایگزین تامین کرده ایم و قائدتا قطعی و افت فشار همدان مربوط به تامین آب نیست مربوط به این است که منابع جدید را آوردیم و نیاز است که با ورودی به شبکه و فشار شبکه همخوان شوند. 

قاسم زاده بیان داشت: در حال حاضر از نظر تامین آب مشکلی نداریم و امروز این مشکل برطرف شد اما شبکه بر اساس منابعی که تامین می‌شود، نیاز به اصلاح دارد که در همین هفته اتفاق می‌افتد و ابرپروژه تعریف شده نیز تا دو هفته آینده وارد مدار خواهد شد.

بارورسازی ابرها همچنان در دستور کار است

قاسم زاده در پاسخ به ایلنا درباره بارورسازی ابرها و ارتباط آن با بارش های اخیر اظهار داشت: وزارت نیرو امسال مصوبه ای را از مجلس گرفت و سازمانی را برای بارورسازی تشکیل دهدو  که هم فناوری نوین آبهاتی جدید را دنبال کند و هم اگر دستاوردی از این حیث داشته باشد دنبال کند.

وی تاکید کرد: بارورسازی همچنان در دستور کار است اما بارشهای اخیر ناشی از پدیده مونسون بوده و ارتباطی به بارورسازی نداشته است. 

اوضاع آب کارون

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره وضعیت آب کارون و شایعاتی مبنی بر احداث برخی آب بد در مسیر این رود، گفت: اولویت اول در تامین آب ابتدا برای شرب است، بنابراین اگر محدودیت منابع آبی داشته باشیم، که نیاز شرب و زیست محیطی را کفاف نکند طبیعی است که اعمال بازدارنده را خواهیم داشت تا مصارف دیگر کنترل شده باشد.

وی ادامه داد: در مدیریت منابع و مصارف آب با هماهنگی ذینفعان امسال در حوزه و کرخه جلسات متعددی را برگزار کردیم تا جلوی برداشت غیرمجاز و حتی برداشت مجازی که برای تامین آب شرب نیاز به کنترل باشد، اقدالم موثر داشته باشیم. 

هیچگونه فاضلاب صنعتی وارد سد ماملو نمی‌شود

سخنگوی صنعت آب کشور، گفت: هیچگونه فاضلاب صنعتی وارد سد ماملو نمی‌شود و گشت‌های بازرسی بطور جدی این مسئله را پیگیری می‌کنند و در صورتیکه موردی مشاهده شود سریعا برطرف می‌شود.

وی درباره ورود فاضلاب به ماملو بیان کرد: وظیفه اصلی این مسئله بر عهده سازمان محیط زیست است اما گروه‌های گشت و بازرسی وزارت نیرو نیز این موضوع را بررسی می‌کنند و اگر در سدها به ویژه سدهایی که برای آب شرب هستند، موردی مشاهده شود با جدیت پیگیری خواهد شد. اگر فاضلاب‌ها ساماندهی نشوند، وارد منابع آبی خواهند شد.

قاسم زاده ادامه داد: در مناطق مسکونی مانند پردیس معمولا تصفیه خانه وجود دارد و آنچه که وارد سدها می‌شود، پساب است که باید استانداردهای آن نیز رعایت شود و اگر مشکلی در استاندارد وجود داشته باشد، مانع ورود آن به سدها خواهیم شد. در حال حاضر در تمام شهرها و مناطق مسکونی بزرگ تصفیه‌خانه داریم.

وی درباره تاثیر قطع آب مشترکان پرمصرف، تاکید کرد: این مسئله اثرات بازدارنده‌ای را بر جای گذاشت، به گونه‌ای که علیرغم کاهش بارندگی‌ و افزایش گرمای هوا میزان مصرف آب مانند سال گذشته بود.

تابستان امسال آب ۹ مشترک قطع شد

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در تابستان امسال تنها آب ۹ مشترک پرمصرف به صورت موقتی قطع شد، خاطر نشان کرد: ساعت پیک مصرف آب از ساعت ۹ تا ۱۱، ۱۴ تا ۱۶ و ۲۱ تا ۲۳ است و اگر مشترکان در این زمانها میزان مصرف را رعایت کنند با مشکلات جدی مواجه نخواهیم شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز