معاون حمل و نقل وزارت راه :
ایران بهتر مسیر برای اتصال چین و روسیه به مقاصد مختلف است/ پتانسیل ایران برای اجرای قرارداد 25 ساله با چین در حوزه ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی درباره ترانزیت ریلی معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر چین در ایران با اشاره به موقعیتهای حملونقل کالای چین و اتصال این کشور به اروپا گفت: ایران با توجه به زیرساختها و امکانات فعلی و برنامههای پیش رو قابلیت تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه را به ویژه در مسیر شرقی_ غربی دارد.
به گزارش ایلنا، شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر چین در ایران و هیات همراه که با حضور نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه برگزار شد، مسیرهای ترانزیت کالاهای چین به کشورهای اروپایی را توضیح داد.
افندیزاده خاطر نشان کرد: کشور ایران هم در محور کریدورهای شمال به جنوب و هم در مسیر شرق به غرب میتواند نقش سازندهای را در فضای برد_ برد با سایر کشورها ایفا کند.
وی افزود: ما مطلعیم حجم زیادی کالا از طریق چین به کشورهای اروپایی صادر و به این کشور وارد میشود، بنابراین ایران میتواند محوری ایمن با ظرفیتهای مناسب جابجایی کالا برای کشور چین باشد.
معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با توجه به برنامههای ۲۵ ساله میان ایران و چین میتوان از پتانسیل ایران برای ترانزیت استفاده کرد و در حوزه حمل و نقل، توسعه شبکههای ریلی و توسعه بنادر و حمل و نقل ترکیبی مد نظر است.
وی ادامه داد: محورهای ایران با همسایگان در مرز سرخس و اینچه برون است که هر دو به کشور ترکمنستان ختم میشود، بنابراین چین میتواند از طریق کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان و ترکیه به اروپا متصل شود.
افندیزاده با اشاره به ظرفیتهای بالای بنادر ایران مثل آستارا، امیر آباد و انزلی برای سرمایهگذاری گفت: ایران به طور جدی به دنبال توسعه محور غرب به شرق است و کشور چین هم میتواند در جهت ارتقا و توسعه سیستمهای ریلی در بنادر شمالی مشارکت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در بنادر جنوبی نیز آمادگی توسعه کریدور شمال به جنوب وجود دارد، افزود: در این کریدور ۳ محور ریلی تاثیر گذار برای ایران در آینده وجود دارد، مهمترین محور اتصال بندر عباس به سمت شرق و آستارا است که اگر قطعه رشت و آستار با حدود ۱۶۰ کیلومتر به اتمام برسد، شبکه ریلی ایران از طریق بندر عباس به شمال روسیه وصل میشود.
افندیزاده محور دیگر را از سرخس به سمت بندر عباس دانست که در حال بهرهبرداری است و گفت: قطاری که از طریق مسکو وارد ایران شد از طریق سرخس یه سمت بندر عباس و سپس به هند حرکت کرد و کالاهای هند نیز از طریق بندرعباس به روسیه رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه بندر چابهار به عنوان یکی از پروژههای تاثیر گذار اشاره کرد و گفت: ایران به دنبال ایجاد سیستم ریلی از طریق چابهار به سمت زاهدان و از زاهدان به سمت سرخس است و اگر این محور ریلی بین چابهار تا سرخس در آینده تکمیل شود، قطعا مسیر کریدور شمال_ جنوب از سمت شرق ایران کوتاهتر میشود و میتواند دولت چین را به سمت کشورهای آزاد جنوب و حوزه خلیج فارس متصل کند.
افندیزاده ادامه داد: بنادر ایران ظرفیت ایجاد مراکز لجستیک و تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد و امروز فرصت مناسبی برای دو کشور به منظور توسعه روابط حمل و نقلی و ترانزیت ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: تمام شبکههای ریلی کشور ایران در چند سال آینده به هم متصل شده و بهترین مسیر برای کشورهای چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است.
افندیزاده افزود: ایران میتواند کریدوری ایمن با هزینه و زمان کم برای جابجایی کالاهای چین باشد.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ایران سال گذشته به ۱۱.۵ میلیون تن کالای ترانزیت دست یافت و هدف امسال دستیابی به ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیت است که طی سه ماهه اول امسال حدود ۴ میلیون تن کالای ترانزیت داشتیم.
وی با بیان اینکه موافقتنامههای زیادی با پاکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و ترکیه در حال تنظیم است،افزود: کشورهای منطقه باید باهم هماهنگ شوند تا کالاهای ترانزیتی بیشتری بین کشورها جابجا شود.
افندی زاده ایران را بهترین مسیر اتصال به اروپا برای کشورهای آسیایی دانست و تاکید کرد: این امر تا چند سال آینده محقق خواهد شد.