خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان مطرح کرد؛

رقم ۲ میلیارد دلاری حجم تجارت با افغانستان محقق نشد/ افزایش هزینه مبادلات با همسایه شرقی

رقم ۲ میلیارد دلاری حجم تجارت با افغانستان محقق نشد/ افزایش هزینه مبادلات با همسایه شرقی
کد خبر : ۱۲۴۴۵۵۴

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: رقم واردات از این کشور بسیار ناچیز و حداکثر 20 میلیون دلار در سال و بیشتر هم محصولات کشاورزی از جمله چلغوز است.

حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت مبادلات تجاری ایران و افغانستان اظهار داشت: تجارت دو کشور برقرار است اما هنوز به رقم 2 میلیارد دلاری که انتظار داشتیم نرسیده‌ایم.

وی افزود: با روی کار آمدن طالبان و ایجاد رکود تجاری؛ مبادلات دو کشور حدود 3 ماه به دلیل بسته بودن مرزها متوقف شده بود، اما از فروردین امسال کاهش تجارت نداشتیم و مشابه سال گذشته است، در هر حال به لحاظ دستیابی به آمار و اطلاعات رقم تجارت هم از سوی دولت طالبان و هم گمرک ایران مشکل داریم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تجارت ایران و افغانستان 100 میلیون دلار در ماه است در حالی که پیش‌بینی این بود به رقم یک میلیارد و 800 میلیون دلار در کل سال یعنی 150 میلیون دلار در ماه برسیم.

وی بیشتر کالاهای صادراتی به افغانستان را مواد غذایی، فرش ماشینی، سوخت، مصالح ساختمانی، فولاد، ورق و تیرآهن عنوان کرد.

سلیمی با اشاره به واردات از افغانستان بیان کرد: رقم واردات از این کشور بسیار ناچیز و حداکثر 20 میلیون دلار در سال و بیشتر هم محصولات کشاورزی از جمله چلغوز است، ما سعی می‌کنیم موانع صادرات این کشور را رفع کنیم تا درآمد حاصل از صادرات آنها باعث شود از ما بیشتر خرید کنند.

وی درباره مشکل صادرات سوخت به این کشور افزود: قیمت سوخت در افغانستان بالا و در ایران پایین است، بنابراین کامیون‌هایی که وارد ایران می‌شوند محموله‌های سوخت برایشان جذاب‌تر است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان درباره کیفیت سوخت گفت: سوخت ایران استاندارد و مورد تائید است، ممکن است مواردی هم باشد که با مواد بی‌کیفیت مخلوط شده اما در کل بنزین ایران از استاندارد بالایی برخوردار است و اگر هم از سوی افغان‌ها برگردانده شده موردی بوده است.

وی درباره افزایش هزینه تجارت با افغانستان تصریح کرد: اکنون هزینه حمل بسیار افزایش پیدا کرده، قیمت لاستیک و قطعلات یدکی باعث شده هزینه حمل بالا برود وقتی هزینه حمل بالا می‌رود برای دیگر کشورها جا باز می‌شود که ورود کنند. 

سلیمی همچنین به اوضاع امنیت مرزهای تجاری دو کشور گفت: قبلا صف‌های طولانی ارسال محموله‌ها را در مرزها داشتیم و سختگیری‌هایی اعمال می‌شد و بعضا کامیون‌ها 3 تا 5 روز در مرزها متوقف می‌ماندند، اکنون این زمان کاهش و ترافیک روان‌تر شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز