وزیر راه و شهرسازی:
خطوط ریلی با اولویت بخش خصوصی توسعه مییابد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطوط ریلی با اولویت بهرهمندی از توان بخش خصوصی توسعه مییابد، تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ سال تحول حملونقلی با منابع غیربودجهای است.
به گزارش ایلنا، رستم قاسمی امروز در مراسم ورود ۴۷۰ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل، با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل و از جمله ریلی عقبماندگی وجود دارد، گفت: صنعت ریلی حمل ونقلی ایمن، راحت و ارزان است. به طور معمول کشورهایی که در بخش حمل و نقل جایگاه ژئوپلتیک دارند بیشتر سرمایه گذاری خود را به سمت ریلی منتقل میکنند.
وی جایگاه ژئوپلتیک کشور را فرصتی مناسب برای توسعه دانست و اظهار داشت: جایگاه منطقهای کشورمان سبب شده تا کریدور جهانی باشیم که در توسعه حمل و نقل ریلی مؤثر است. باید عقبماندگیها را جبران و ثروت گستردهای از این محل کسب کنیم.
وزیر راه و شهرسازی عدم اتصال کریدورهای اصلی کشور به کریدورهای حمل و نقلی دنیا را سبب عقب افتادن از صنعت ترانزیت ایران از دنیا برشمرد و تصریح کرد: اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب فرصتهایی برای توسعه حمل و نقل ریلی فراهم میکند. باری که در منطقه شمال به جنوب از کشورهای روسیه و منطقه قفقاز و حتی اروپا میتواند از مسیر ایران به دیگر کشورها عبور کند حجم بسیار بالایی است.
قاسمی با بیان اینکه روسیه سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن زغال سنگ به هند صادر میکند که این کالا از طریق دریای سیاه، دریای سرخ و سپس بنادر هند حمل میشود که هزینه بسیار بالایی دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه کریدورهای ما تکمیل بود روسها میتوانستند با هزینه و زمان بسیار کمتر، زغال سنگ خود را به هند صادر کنند و حجم قابل توجهی درآمد نصیب کشور میشد.
وی با اشاره به واگذاری کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران با کشورهای همسایه به وزارت راه و شهرسازی و برگزاری نشستها و امضای تفاهمنامههای مختلف با همسایگان ابراز داشت: تعداد این تفاهمنامهها در حوزه ریلی زیاد بوده و افزایش قابل توجهی در حمل بار ترانزیتی را میتواند در پی داشته باشد اما به آنچه باید باشیم هنوز نرسیدهایم و فاصله بسیار زیادی داریم.
وزیر راه و شهرسازی به سفر هفته گذشته خود به جمهوری آذربایجان اشاره و بیان کرد: در این سفر قراردادهای خوبی با طرف آذری امضا کردیم؛ در حوزه زیرساخت ریلی ما از بندر شهید رجایی تا رشت امکان تردد قطار داریم اما از رشت تا آستارا که ریل ایران به آذربایجان متصل میشود ۱۶۰ کیلومتر کمبود زیرساخت داریم که اگر وصل شود به راحتی به روسیه و قفقاز متصل خواهیم شد.
قاسمی ادامه داد: همچنین از نظر توسعه پس کرانه بندر شهید رجایی که میتواند کریدور شمال – جنوب را فعال کند عقب ماندگی داریم. این موضوع در خصوص کریدور شرق به غرب نیز صادق است.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه لوکوموتیو نیز کسری بسیار زیادی داریم، یادآور شد: در بخش واگن نیز هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت مشکلاتی داریم و به اکثر استانها که سفر میکنیم تقاضای مردم، افزایش قطار برای سفر به استانهای مختلف است ولی این توان در کشور موجود نیست.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه سرعت قطارها بیش از اندازه پایین است به حوادث ریلی چند ماه اخیر اشاره و عنوان کرد: با رقمی که در حمل ریلی بار در برنامه ششم توسعه باید دست مییافتیم فاصله زیادی داریم.
به گفته قاسمی، اولویت سرمایه گذاری در صنعت ریلی با بخش خصوصی است. ما برای کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش واگن و لوکوموتیو هستند، حتماً فرش قرمز پهن میکنیم.
وی با اشاره کسری شدید ناوگان برای انتقال کالاهای اساسی در سال جاری گفت: این کمبود عمدتاً در ناوگان باری، ناوگان حمل سوخت و حمل کالاهای اساسی است.
وزیر راه و شهرسازی به مذاکرات ایران و اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: غرب به این نتیجه رسیده است که باید برای عبور از کریدور غرب به شرق حتماً از قلمرو ایران عبور کند. بنابراین فرصت بسیار خوبی را در آینده پیشرو داریم. لذا سرمایهگذاری در بخش ریلی برآیند خوبی برای سرمایهگذاران در پی خواهد داشت.
قاسمی با بیان اینکه با تکمیل کریدورهای ریلی میتوانیم تأثیرگذاری جدی در بخش حمل و نقل داشته باشیم، تصریح کرد: ما امروز کانتینر را از هند بارگیری و به بندر شهید رجایی منتقل میکنیم. سپس از بندر شهید رجایی با قطار تا رشت میبریم و از آنجا با کامیون به ارمنستان و از آنجا به فنلاند کالا را جابجا میکنیم.
وی افزود: کل این فرایند کمتر از ۲۰ روز طول میکشد. این در حالی است که اگر صاحبان کالا، کل این مسیر را دریایی حمل کنند نزدیک ۲ ماه طول میکشد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژههای بزرگ کشور اساساً با بودجههای موجود قابل اجرا نیست، خاطرنشان کرد: احداث مسیر ریلی ۱۶۰ کیلومتر رشت - آستارا معادل بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی است.
قاسمی از روشهای جدید تأمین مالی یاد کرد و ابراز داشت: سال ۱۴۰۱ تحول بنیادین هم در حوزه زیرساخت و هم ناوگان خواهیم داشت. سال آینده برای تأمین واگن باری و مسافری نیاز به خارج نداریم. کارخانجات داخلی تولید واگن خود را تجهیز کنند ما هم از آنها حمایت میکنیم.
وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ سال تحول حملونقل با منابع غیربودجهای است.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص تأمین ناوگان هوایی، ریلی و جادهای بیان کرد: سال آینده اقدامات خوبی برای توسعه ناوگان در دست انجام است. امیدواریم تحول بزرگی سال آینده در بخش حمل و نقل شاهد باشیم.