امکان اعتراض به ارقام مالیاتی، حداکثر تا یک ماه از زمان ابلاغ
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: چنانچه مؤدی نسبت به اوراق تشخیص، مطالبه یا استرداد مالیات صادره، معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ، اعتراض خود را به این سازمان تحویل دهد.
به گزارش ایلنا، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: بر مبنای ماده ۲۳۸ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم، از تاریخ ۱۳ دی ماه سال جاری، چنانچه مؤدی نسبت به اوراق تشخیص، مطالبه، یا استرداد مالیات صادره معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ، شخصاً یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.my.tax.gov.ir یا روش پستی و یا مراجعه مستقیم به باجه خدمات مؤدیان ادارات امور مالیاتی، اعتراض خود را همراه با دلایل، اسناد، مدارک و مستندات مربوط به ادارات کل امور مالیاتی مربوطه ارائه و تقاضای رسیدگی مجدد کند.
مؤدیان میتوانند همزمان با ثبت اعتراض به برگ تشخیص، مطالبه یا استرداد مالیات، با توجه به نوع فعالیت خود، از میان مراجعی مانند اتاقهای «اصناف»، «بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی» و «تعاون»، مجامع حرفهای و حسب مورد سایر مراجع قانونی، یکی را به عنوان نماینده خود جهت شرکت در هیئت حل اختلاف مالیاتی معرفی کند. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت مؤدی یا موضوع مورد رسیدگی از بین نمایندگان مراجع مذکور، یک نفر را انتخاب خواهد کرد.
مسئول یا مسئولان مربوط در سازمان امور مالیاتی میبایست حداکثر ظرف ۴۵ روز از تاریخ ثبت درخواست (اعتراض) مؤدی، به اعتراض وی رسیدگی و نتیجه را به مؤدی اعلام کند.
چنانچه مؤدی نتیجه رسیدگی مسئولان ذی ربط را پذیرفته و مراتب پذیرش خود را به اداره امور مالیاتی اعلام کند، پرونده از لحاظ درآمد، مأخذ یا اعتبار مالیاتی، قطعی خواهد بود. در غیر این صورت، پرونده مؤدی برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد.
در مورد اعتراض مالیاتی موضوع ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم و نیز ارجاع پرونده به هیئتهای حل اختلاف مالیاتی توجه به نکات زیر ضروری است:
- فارغ از زمان اعلام نتیجه توسط اداره امور مالیاتی، مؤدی در مهلتی که بیش از ۴۵ روز از زمان ثبت اعتراض اولیه وی نباشد، فرصت دارد نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش نتیجه رسیدگی مجدد، اقدام کند
- مواردی از اعتراض مؤدی که در مرحله اجرای مفاد ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم مورد پذیرش مسئول یا مسئولان مربوط قرار گرفته است، در مراحل بعدی دادرسی مالیاتی، مورد رسیدگی مجدد قرار نخواهد گرفت
- در اجرای مفاد دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره ۱ ماده ۲۳۸ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم، صرفاً اعتراضاتی که از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی تسلیم شوند به عنوان اعتراض قابل رسیدگی مجدد است؛ لیکن به منظور تسهیل فرآیند ثبت اعتراض و تکریم ارباب رجوع، صرفاً تا تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ علاوه بر اعتراضات واصله از طریق سامانه، سایر اعتراضاتی که کما فی السابق از طریق پستی و یا به صورت حضوری به اداره کل امور مالیاتی ارائه شده اند، نیز قابل رسیدگی مجدد هستند.