خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در مکزیک مطرح کرد:

تشریح چالش‌های پیشروی تجارت ایران و مکزیک/ می‌توانیم از ظرفیت‌های کشاورزی و دامی مکزیک استفاده کنیم

تشریح چالش‌های پیشروی تجارت ایران و مکزیک/ می‌توانیم از ظرفیت‌های کشاورزی و دامی مکزیک استفاده کنیم
کد خبر : ۱۱۹۶۶۹۵

سفیر ایران در مکزیک اظهار داشت: از جمله چالش‌های اقتصاد و بازار مکزیک برای ایران، حاکم بودن مقررات اقتصاد بازار محور در کشور مکزیک است و این موضوع برای ایران که تحت تحریم‌های ظالمانه بوده، چالش محسوب می‌شود چرا که ما نمی‌توانیم با این مکانیزم‌های بانکی روابط اقتصادی و تجاری خود را با این کشور تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا قزیلی در نشست مجازی ظرفیت‌های تجاری میان ایران و آمریکای لاتین با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسبی در کشور مکزیک وجود دارد، اظهار داشت: مکزیک دارای 125 بندر فعال و 65 فرودگاه است که از این تعداد فرودگاه‌ 53 فرودگاه بین‌المللی هستند و مجاورت مکزیک با آمریکا یکی از مهمترین امتیازات این کشور است که می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به تبادلات بین مکزیک و آمریکا گفت: در سال گذشته از 50 منطقه مرزی 5 میلیون کامیون بین دو کشور مکزیک و آمریکا جابه‌جا شده است و تبادلات بسیار قوی بین این دو کشور وجود دارد.

سفیر ایران در مکزیک با بیان اینکه این کشور جزو 15 اقتصاد برتر دنیا است، یادآور شد: کشور مکزیک دومین اقتصاد برتر بین کشورهای آمریکای لاتین است و کشاورزی سهم 4.1 درصدی صنایع سهم 30.7 درصدی و خدمات سهم 65 درصدی در GDP‌ این کشور را دارد.

قزیلی با اشاره به جذب سرمایه‌ خارجی در مکزیک گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مکزیک سالانه 25 میلیارد دلار است که در بازه سال‌های 1999 تا 2021 سهم سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا در مکزیک 281 میلیارد دلار، اسپانیا 72 میلیارد دلار، کانادا 44 میلیارد دلار، ژاپن 26 میلیارد دلار، المان 26 میلیارد دلار، هلند 21 میلیارد دلار و مابقی کشورها 127 میلیارد دلار بوده است و اخیرا هم کشورهای ژاپن و کره جنوبی در بخش صنعت اتومبیل سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی در مکزیک آغاز کرده‌اند و بیشترین سرمایه‌گذاری در مکزیک را کشور آمریکا با بیش از 46 درصد از مجموعه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور داشته است.

سفیر ایران در مکزیک با بیان اینکه مکزیک از طریق قراردادهای تجارت آزاد با 50 کشور جهان در ارتباط است، بیان کرد: اگرچه مکزیک دومین اقتصاد آمریکای لاتین است اما یک سوم صادرات در آمریکای لاتین منشأ مکزیکی دارد و این کشور با 23 کشور موافقت‌نامه تجارت ترجیحی برقرار کرده است.

قزیلی با تاکید بر اینکه اقتصاد مکزیک، صادرات محور است، گفت: 90 درصد صادرات مکزیک بر مبنای قراردادهای تجارت آزاد انجام می‌شود و آمریکا و کانادا بزرگترین شرکای تجاری مکزیک محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: سال 2020 کل تجارت خارجی مکزیک 779 میلیارد دلار بوده که شامل 399 میلیارد دلار صادرات و 380 میلیارد دلار واردات می‌شود که هم در بخش صادرات و هم در بخش واردات نسبت به سال 2019 روند کاهشی بوده است.

سفیر ایران در مکزیک افزود: اقلام صادراتی از مکزیک شامل خودرو، قطعات، ماشین آلات، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی، آهن و فولاد است و اقلام وارداتی کالاهایی از جمله قطعات و لوازم جانبی خودرو، روغن و مشتقات، محصولات شیمیایی، پتروشیمی و پلاستیک را شامل می‌شود.

قزیلی با اشاره به فرصت‌های همکاری تجاری بین ایران و مکزیک گفت: اقتصاد مکزیک مبتنی بر بازار آزاد و رقابت محور است. از سوی دیگر مهمترین مزیت و فرصت بازار مکزیک، دسترسی آن به بازارهای منطقه، ایالات متحده آمریکا و کانادا محسوب می‌شود و می‌تواند فرصتی برای افزایش و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور باشد. همچنین نیروی کار فراوان، منابع و معادن گسترده در این کشور از جمله مزیت‌ها و ویژگی‌های بازار مکزیک بوده است.

وی اظهار کرد: مکزیک در سال 2020 هشتمین صادرکننده محصولات کشاورزی جهان یعنی بالاتر از هند و آرژانتین بوده و 41 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته و در صادرات گوشت از جمله کشورهای پیشتاز بوده و ما می‌توانیم در این حوزه از ظرفیت‌های کشاورزی و دامی کشور مکزیک استفاده کنیم چرا که تمام این محصولات دارای نشان حلال هستند.

سفیر ایران در مکزیک تاکید کرد: از جمله چالش‌های اقتصاد و بازار مکزیک برای ایران، حاکم بودن مقررات اقتصاد بازار محور در کشور مکزیک است و این موضوع برای ایران که تحت تحریم‌های ظالمانه بوده، چالش محسوب می‌شود چرا که ما نمی‌توانیم با این مکانیزم‌های بانکی روابط اقتصادی و تجاری خود را با این کشور تقویت کنیم.

قزیلی ادامه داد: بعد مسافت بین کشور ایران و مکزیک، عدم شناخت ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، نبودِ خط کشتیرانی و عدم بازاریابی مناسب از جمله چالش‌های توسعه روابط تجاری بین ایران و مکزیک محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پایین بودن حجم روابط اقتصادی بین ایران و مکزیک بیان کرد: در حالی که ما می‌گوییم بعد مسافت یک چالش بین تجارت ایران و مکزیک محسوب می‌شود و همین عامل تضعیف روابط بوده اما ایران با برزیل 5 میلیارد دلار مبادلات اقتصادی دارد که عمده آن هم کالاهای اساسی و وارداتی به ایران بوده بنابراین چطور ایران با برزیل چنین روابط تجاری قوی دارد اما نتوانسته با مکزیک این ارتباطات و ظرفیت‌های اقتصادی فعال شود.

سفیر ایران در مکزیک با اشاره به رفت و آمد سختگیرانه به مکزیک گفت: مکزیک به دلیل تعهداتی که با آمریکا و کانادا برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی دارد، قوانین سختگیرانه‌ای را برای ورود مسافران اعمال کرده به طوری که داشتن ویزای مکزیک الزاماً به معنای ورود به این کشور نیست و مواردی بوده که مسافران علیرغم داشتن ویزای مکزیک با عدم موافقت اداره مهاجرت این کشور مواجه شده و نتوانستند وارد این کشور شوند. از این رو فعالان اقتصادی و تجار برای ورود به این کشور باید حتما از سوی همتایان مکزیکی خود دعوتنامه داشته باشند و داشتن مدارک محل اقامت و اسکان و همچنین بلیت برگشت الزامی است.

قزیلی از نبودِ خط کشتیرانی بین این دو کشور انتقاد کرد و افزود: نکته حائز اهمیت این است که ایران با کشور برزیل که تحت تحریم است خط کشتیرانی دارد اما نتوانسته با مکزیک خط کشتیرانی برقرار کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز