خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر ترانزیت در گفت‌وگو با ایلنا :

عراق شرایط جایگزینی ایران در کریدور ترانزیتی امارات - ترکیه را ندارد/ لابی کشورها در تعیین مسیر تاثیری ندارد

عراق شرایط جایگزینی ایران در کریدور ترانزیتی امارات - ترکیه را ندارد/ لابی کشورها در تعیین مسیر تاثیری ندارد
کد خبر : ۱۱۹۳۲۲۳

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به استفاده از گزینه عراق برای جایگزین شدن ایران در مسیر ترانزیتی امارات و ترکیه گفت: اولا نباید این تصور را داشته باشیم کشورمان مسیر اول و آخر و تنها گزینه کشورها برای انجام ترانزیت و حمل کالا هستند و به طور قطع در تمام کریدورهای مجاور ایران گزینه‌های دیگری هم وجود دارد، اما مطرح کردن عراق در مسیر ترانزیتی امارات – ترکیه چند دلیل داشت که مهمترین آن مسائل سیاسی است.

جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین اقدامات سه کشور ایران، امارات و ترکیه برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و حواشی اخیر حمل بار آزمایشی از مسیر امارات – ایران – ترکیه  و مطرح شدن گزینه عراق به جای ایران اظهار داشت: اخیرا یک محموله به صورت آزمایشی در مسیر امارات-ایران-ترکیه ترانزیت شد. بررسی‌های انجام شده از سوی دو کشور امارات و ترکیه به این نتیجه رسید که استفاده از مسیر ایران بسیار به‌صرفه‌تر از حمل و نقل دریایی بوده است به طوری که حمل بار از مسیر ایران بین امارت و ترکیه چیزی حدود هشت روز به طول انجامیده بود در حالی که حمل کالا از مسیر دریایی بین امارات و ترکیه 23 روزه انجام می‌شود. از این رو هزینه‌های حمل کالا هم بسیار کاهش پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که حمل هشت روزه بار از مسیر ایران را می‌توان با کاهش ایستایی کامیون‌ها در گمرک بازرگان کمتر هم کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه به طور قطع مسیر ایران برای اماراتی‌ ها جذاب بوده که این موضوع را پیگیری کردند و در سفر به ایران و دیدار مسئولان ارشد دو کشور درباره راه‌اندازی مسیر ترانزیتی امارات – ایران – ترکیه به بحث و گفت‌وگو نشستند. به طور قطع ادامه فعالیت این کریدور و مسیر ترانزیتی نیاز به مذاکرات فنی و تکنیکال سه جانبه بین کشورها دارد. 

هدایتی با تاکید بر اینکه امارات هنوز با ترکیه موافقت‌نامه حمل بار ندارد گفت: محموله‌های اماراتی با مجوز خاص وارد ترکیه شدند و در چند نوبت گذشته برای حمل بار به ترکیه مجوز خاص صادر شده و  هنوز هم بین این دو کشور موافقت‌نامه‌ای شکل نگرفته و وضعیت امارات برای راه‌اندازی کریدور ترانزیتی با ترکیه روشن نیست.

وی افزود: برای شکل گیری مسیر ترانزیتی گفته شده باید طی مذاکراتی به تنظیم اسناد و موافقت‌نامه‌ها برسیم البته در صورت شکل‌گیری این مسیر ترانزیتی ایران در بنادر شمالی حتما به کشتی رورو نیاز دارد.  

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به استفاده از گزینه عراق برای جایگزین شدن ایران در مسیر ترانزیتی امارات و ترکیه گفت: اولا نباید این تصور را داشته باشیم کشورمان مسیر اول و آخر و تنها گزینه کشورها برای انجام ترانزیت و حمل کالا هستند و به طور قطع در تمام کریدورهای مجاور ایران گزینه‌های دیگری هم وجود دارد اما مطرح کردن عراق در مسیر ترانزیتی امارات – ترکیه چند دلیل داشت که مهمترین آن یک مسائل سیاسی است.

هدایتی تاکید کرد: در شرایط فعلی امکان راه‌اندازی مسیر ترانزیتی از عراق وجود ندارد چرا که اولا عراق عضو کنوانسیون تیر نیست و صاحب کالا ترجیح نمی‌دهد در این شرایط بار خود را از کشور عراق عبور دهد. از سوی دیگر اساسا کشور عراق زیرساخت یک کریدور ترانزیتی را ندارد و جاده‌‌های این کشور از استانداردهای امنیتی برای جابجایی کالا در سطح بین المللی برخوردار نیست و پوشش‌های بیمه‌ای هم برای انجام ترانزیت در عراق وجود ندارد. 

هدایتی با بیان اینکه مقدمات مذاکرات سه جانبه راه‌اندازی کریدور ترانزیتی بین امارات، ایران و ترکیه شکل گرفته اظهار داشت: باید به این موضوع توجه داشته باشیم ترانزیت یک بحث دستوری نیست و تجار و بخش خصوصی تصمیم می‌گیرند بار خود را از چه مسیری عبور دهند و فاکتورهایی مانند قیمت، زمان و امنیت در انتها به مسیر ترانزیتی اهمیت دارد بنابراین نمی‌توان گفت؛ لابی کشورها می‌تواند در تعیین یک مسیر ترانزیتی به صورت دستوری تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز