مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی:
تحریمها را بیاثر کردیم /انعقاد ١٠٠ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری بخش خصوصی در ۴ سال گذشته
مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه زیر ساخت های پالایشگاه ستاره خلیج فارس و احداث سکوی نفتی برای این پالایشگاه گفت:پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از افتتاح نیاز به ظرفیت های بندری داشت که ساخت سه پست اسکله نفتی برای این پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر بخشی سوم آن به اتمام رسیده است و ظرفیت 30 میلیون تنی فله مایع به این پروژه اضافه می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در مراسم تودیع خود با بیان اینکه آقای صفایی ناخدا کارآزموده مناسب برای مرجع دریایی کشور است اظهار داشت: در 4 سال گذشته اولویت جدی ما در سازمان بنادر این بوده که آثار ناشی از تحریم ها را تعدیل کنیم. عدم تردد لاینرها ، عدم فعالیت بیمه های بین المللی، دشواری در تامین تجهیزات از جمله مشکلات ایجاد شده از ناشی تحریم ها بوده اند که اگر عملکرد مناسبی در این حوزه انجام نمی شد ، حتما با انسداد مواجه می شدیم.
وی با بیان اینکه نباید اجازه می دادیم تحریم ها مسیر توسعه زیر ساخت ها را تضعیف یا منحرف کند گفت: در حال حاضر در دنیا کشتی ها باسایز بزرگ 23 هزار TEU در حال ساخت است که آبخور آنها 5/17 متر می رسد اگر در بنادر کشورمان نتوانیم زیرساخت های مناسب برای پذیرش این کشتی ها فراهم کنیم امکان پذیرش آنها وجود نخواهدداشت و سهم مان از تجارت جهانی کاهش پیدا می کند.
وی افزود: از این رو توسعه زیرساخت ها در بندر شهید رجایی را اواخر سال 96 آغاز کردیم و در تیرماه امسال بخشی از زیر ساخت های یک اسکله به پایان رسید.
مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه زیر ساخت های پالایشگاه ستاره خلیج فارس و احداث سکوی نفتی برای این پالایشگاه گفت:پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از افتتاح نیاز به ظرفیت های بندری داشت که ساخت سه پست اسکله نفتی برای این پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر بخشی سوم آن به اتمام رسیده است و ظرفیت 30 میلیون تنی فله مایع به این پروژه اضافه می شود.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات سازمان بنادر در 4 سال گذشته ساخت پروژه های کنترل دریایی بود که اشراف کامل بسری را داشته باشد و از این رو ساخت برج کنترل دریایی در بندر امام بندر شهید رجایی و چابهار را آغاز کردیم که برج کنترل دریایی به زودی به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به آغاز لایروبی بندر امام گفت: برای تسهیل تردد ناوگان حامل کالای اساسی لایروبی بندر امام را آغاز کردیم .
معاون سابق وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: همچنین فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای ایجاد ظرفیت 5/8 میلیون تن را به بهره برداری رساندیم و زیر ساخت ها برای توسعه فراهم شده است. همچنین در این بندر احداث پایانه غلات و سیلوی 100 هزار تنی در حال انجام است که جزو پایانه های مدرن کشور محسوب می شود .
راستاد با اشاره به اقدامات انجام شده در بندر بوشهر گفت: بندر نگین در بوشهر تقریبا مراحل پایانی خودرا طی می کند همچنین بندر چنگان در بوشهر پیشرفت فیزکی 50 درصدی دارد.
وی با اشاره به ایجاد راه دسترسی به بندر نوشهر گفت: یکی از مشکلات ما نبود راه دسترس به بندر نوشهر بود که امروز جاده ای جداگانه برای بندر نوشهر احداث شده که بندر نوشهر را از معابر شهری جدا می کند و به کمربندی می رساند.
مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی درباره تامین تجهیزات بندر چابهار اظهار داشت بخشی از تجهیزات چابهار از محل صندوق ملی در حال تامین است.
راستاد با بیان اینکه پس از دو دهه موفق به تامین دو دستگاه لایروب هایپرساکشن شدیم گفت: یکی از این لایروب ها برای بندر چابهار و هرمزگان و دیگری برای بنادر بوشهر و خوزستان مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر زیر ساخت های کم نظیر برای بندر مسافری چمخاله ایجاد شده است که می تواند بندر چمخاله را به بهترین بندر مسافری کشور تبدیل کند.
وی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرعباس گفت: یک پایانه غلات مجهز در بندرعباس توسط بخش خصوصی انجام شد و قرار بر این است که سه پایانه غلات مکانیزه با راندمان بالا در این بندر ایجاد شود به طوری که با استفاده از این تجهیزات کشتی با کالای 70 هزار تنی به طوری که توقف 7 روزه کالاهای 70 هزار تنی در بندر امام به 3 روز کاهش پیدا می کند.
وی با اشاره به ساخت بزرگترین پایانه مواد معدنی در کشور گفت: از آنجایی که حجم صادرات مواد معدنی در کشور به 50 میلیون تن می رسد در حال ساخت پایانه اختصاصی موادمعدنی در بندر شهید رجایی هستیم.
راستاد با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در 4 سال گذشته گفت: 100 هزار میلیارد تومان تجهیزات با برآورد سازی اشتغال برای 35 هزار نفر از سوی بخش خصوصی در 4 سال گذشته انجام شده است.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی تا سال 97 سند چشم انداز نداشت که ما در سال 97 سندجشم انداز 20 سال سازمان را تهیه و تصویب کردیم همچنین قانون دریایی مصوب 1343 با توجه به شرایط روز کشور نیاز به بازنگری داشت که ما لایحه قانون جدید را تحت عنوان لایحه کشتیرانی تجاری ایران پس از دو سال کارشناسی به دولت ارایه دادیم که در حال حاضر مراحل تصویب در کمیسیون مربوطه در دولت را طی می کند.
راستاد ادامه داد: از دیگر اقدامات ما تصویب طرح جامع توسعه بنادر بازرگانی بود که طبق این طرح 43 هزار میلیارد تومان در قالب 300 پروژه ایجاد می شود که پس از این پروژه خارج از این طرح نباید به اجرا برسد.