خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی مطرح کرد؛

سامانه «سوت‌زنی» در وزارت کشاورزی راه‌اندازی می‌کنیم/ سند کشاورزی تا چهار سال آینده داده می‌شود/ می‌توانیم در خاورمیانه اقتدار غذایی داشته باشیم

سامانه «سوت‌زنی» در وزارت کشاورزی راه‌اندازی می‌کنیم/ سند کشاورزی تا چهار سال آینده داده می‌شود/ می‌توانیم در خاورمیانه اقتدار غذایی داشته باشیم
کد خبر : ۱۱۲۱۳۵۹

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی اظهار داشت: سند کشاورزی تا چهار سال آینده به تمامی اراضی کشاورزی داده خواهد شد به عبارت دیگر تمامی زمین‌های کشاورزی سنددار خواهد شد و جشن سند اراضی کشاورزی را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد در صحن علنی مجلس در پاسخ به نمایندگان و دفاع از برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاروزی با بیان اینکه کشاورزان ضامن امنیت غذایی کشور هستند، اظهار داشت: نمایندگان کمیسیون کشاورزی اقدامات شایسته‌ای در حوزه کشاورزی داشته و از قشر کشاورز دفاع کردند، امیدوارم این نگاه تا پایان مجلس کنونی ادامه یابد.

وی تشکیل شورای قیمت‌گذاری کالای اساسی و همچنین قانون امنیت غذایی را از جمله اقدامات مثبت مجلس برشمرد و افزود: با این برنامه‌ها مشکلات چندین ساله کشاورزان برطرف و بسترساز تحول خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است گفت: تامین غذای مردم در تمامی دنیا به عهده دولت‌ها است در کشور ما هم به همین ترتیب است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی اولویت کشور است و هیچ اولویتی با آن رقابت نمی‌کند خاطرنشان کرد: اکنون امنیت غذایی در دنیا ارتقا یافته و از کف تامین غذا به قدرت غذایی رشد پیدا کرده است.

وی تاکید کرد:‌ اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم در دنیا هستند بنابراین بستر قدرت غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

وی یادآور شد: برای قدرت غذایی به اقتدار کشاورزی نیاز داریم اما سوال این است که در این شرایط کشور ما در چه وضعیتی است اوضاع کشاورزی چگو.نه است

ساداتی نژاد بیان داشت: ما در حوزه کشاورزی بی‌نظیر هستیم؛ 84 میلیون هکتار اراضی کشاورزی، 14 میلیون هکتار جنگل، 120 میلیون واحد دامی، 38 میلیون هکتار اراضی زیر کشت، 18 میلیون هکتار در حال کشت، 2700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت شیلات، 11.6 درصد تولید ناخالص داخلی، 19 درصد اشتغال، 20 درصد صادرات غیرنفتی ، 4.5 میلیون نفر بهره‌بردار در حوزه کشاورزی به طور کلی 20 میلیون نفر در این حوزه (یک سوم جمعیت) و 10 هزار محقق و دانش آموخته در حوزه کشاورزی از جمله مزیت‌های کشور ما است.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در خاورمیانه دارای اقتدار غذایی باشیم، گفت:‌ امروز این کرسی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا در اختیار ما نیست ما باید با ظرفیت نیروی انسانی و منابع طبیعی به جایگاه خودمان در جنوب غرب آسیا دست یابیم.

وی تاکید کرد:‌ برای اقتدار کشاورزی باید تحول ایجاد شود و دولت سیزدهم رسیدن به این هدف را در دستور کار خود قرار داده است.

وی توضیح داد: ما برای تحول در کشاورزی و رسیدن به اقتدار کشاورزی 16 چالش را شناسایی کردیم و 25 راهبرد ارایه دادیم همچنین پذیرای نقد هستیم.

وی ادامه داد: نگاه به کشاورز فقط تولید کننده غذا نیست بلکه تولیدکننده قدرت است.

وی با اشاره به لزوم تحقق شعار همه باهم جهاد سازندگی گفت: با بکار بستن این شعار توانستیم روستاها را آباد و محرومیت‌زدایی کنیم اکنون شعار همه باهم در جهاد کشاورزی مغفول واقع شده تمام عناصر باید با هم فعالیت کنند تا این شعار اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ما طی این مدت وزارت به قطب‌های کشاورزی خواهیم رفت و تلاش می‌کنیم مشکلات برطرف شود اظهار داشت: مشکلات بخش کشاورزی فراوان است اما ما کشاورزان سیاست گذاران و تشکل‌های صنفی اعتقاد داریم با تحول زمینه‌ساز سایر بخش‌ها نیز خواهیم بود و منجر به اشتغال پایدار خواهیم شد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه مشکلات طولانی کشاورزان را در دولت سیزدهم برطرف خواهیم کرد افزود: سند کشاورزی تا چهار سال آینده به تمامی اراضی کشاورزی داده خواهد شد به عبارت دیگر تمامی زمین‌های کشاورزی سنددار خواهد شد و جشن سند اراضی کشاورزی را برگزار خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اصل سوم برنامه‌های خود را «یک بار برای همیشه» عنوان کرد و گفت:‌ در بخش کشاورزی باید یک بار برای همیشه مشکلات برطرف بشود که یکی از این مشکلات سنددار شدن زمین‌های کشاورزی است.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: ‌با این روندی که در حال اجرا است تا 30 سال آینده نیز کشاورزان صاحب زمین خود نمی‌شوند اما بر اساس اصل سوم برنامه‌های من طی چهار سال آینده ما جشن تمام شدن تحویل سند به همه کشاورزان را خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه اصل چهارم برنامه علمی شدن کشاورزی است، افزود: هیچ بخشی نمی‌تواند توسعه پیدا کند مگر اینکه مبنای علمی داشته باشد. ما نیز در کشاورزی باید نگاه خود را تغییر بدهیم و از شکل سنتی به روش‌های علمی و تجاری روی بیاوریم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: من نگاه غیرتجاری و غیرمعیشتی به کشاورزی را قبول ندارم و معتقد هستم آنچه باعث فرار سرمایه از این بخش و از دست رفتن اشتغال شده است همین نگاه غیرتجاری به کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه تولید در بخش کشاوری بر اساس سود و زیان باشد اظهار کرد:‌ تا امروز قیمت خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان غیرواقعی و یا دستوری بوده است در حالی که نباید از جیب کشاورزان یارانه به مردم داد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: بخش کشاورزی نیز مانند همه بخش‌ها باید از حمایت برخوردار شود تا از فرار سرمایه از این بخش و مهاجرت از آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم تشکل‌های بخش کشاورزی افزود: با کمک تشکل‌ها می‌توان واسطه‌ها را حذف و هزینه مازاد را از بخش کشاورزی کاهش داد و من بر این باور هستم که تشکل‌ها می‌توانند ما را در رسیدن به این مهم و برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های درست یاری کنند.

وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه بخش‌های فراموش شده زیادی در حوزه کشاورزی وجود دارد گفت: یکی از این بخش‌ها روحیه جهادی است که از وزارت جهاد کشاورزی رفته و فراموش شده است در حالی که در ابتدا یکی از مهمترین بخش در کشاورزی جهاد در این راه بود.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: روستاها نیز موضوع فراموش شده در بخش کشاورزی هستند که هم اکنون با داشتن بیش از 20 دستگاه متولی بی‌پناه ماندند و باید برای آنها یک متولی داشته باشیم.

وی کشت دیم را از دیگر بخش‌های فراموش شده عنوان کرد و افزود: ظرفیت فراوانی برای کشت دیم در کشور ما وجود دارد اما بر خلاف تمام دنیا ما 70 درصد کشت‌هایمان را به صورت آبی و تنها 30 درصد به صورت دیم انجام می‌دهیم که این موضوع برای بخش کشاورزی مشکل‌ساز شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: شیلات نیز از دیگر بخش‌هایی است که به رغم داشتن ظرفیت فوق‌العاده اشتغال رها شده و توجه کافی به آن نمی‌شود و به رغم اینکه 2700 کیلومتر مرز آبی داریم 50 درصد تولیدات شیلات در منابع داخلی آبی کشور انجام می‌شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در باره برنامه تحولی خود نیز گفت: در برنامه تحولی وظایف به استان‌ها و شهرستان‌ها بیش از گذشته واگذار می‌شود تا تصمیمات در میدان گرفته شود. همچینن در این برنامه از قطب‌های کشاورزی حمایت ویژه‌ای خواهد شد علاوه بر آن در برنامه تحولی حرکت به سوی کشاورزی تجاری در نظر گرفته شده است.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد:‌ کشاوری تجاری شامل کشاورزی قراردادی می‌شود به این معنی که بذری کاشته نمی‌شود مگر آنکه مشتری برای آن مشخص شده باشد.

وی توجه به زنجیره ارزش توسعه کشاورزی بر اساس اقلیم در کشاورزی پایدار در تمام کشور اجرای الگوی کشت و ایجاد رصدخانه کشاورزی را از دیگر موارد ارایه شده در برنامه تحولی خود برشمرد.

ساداتی‌نژاد با تاکید دوباره بر اهمیت تقویت امنیت غذایی افزود: افزایش خودکفایی کاهش هزینه تولید، تقویت لاین مرغ آرین، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی دانش بنیان اجرای کامل قانون تجارت کشاورزی و مدیریت ریسک کشاورزی، حرکت بیمه به سمت مدیریت بحران، توجه به ظرفیت باغبانی، توسعه گلخانه‌ها، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

وی با تاکید بر امر مهم فسادستیزی و توجه خاص به آن اظهار کرد:‌ برای جلوگیری از انحصار و فسادستیزی، تعاونی‌های کشاورزی را در سراسر کشور به کار خواهیم گرفت، همچنین برای این مهم سامانه «سوت‌زنی» برای ارایه گزارش فساد در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی می‌کنیم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اهمیت منابع انسانی در بخش کشاورزی گفت:‌ تربیت کشاورزان برای آینده با تشویق جوانان برای بخش کشاورزی کشورمان بسیار اهمیت دارد چراکه متوسط سن کشاورزان در ایران بسیار بالاتر از نرم جهانی است.

وی ادامه داد: برای تجارت آب مجازی نیز در برنامه‌های خود راهکارهایی را ارایه دادیم تا محصولات آب‌بر را وارد و منابع داخلی آب کشور را برای محصولات استراتژیک باقی بگذاریم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه حافظت از منابع آب و خاک در دستور اکید دولت هستند گفت: در همین ارتباط لایحه جامع آبخیزداری در دستور کار قرار داده و موضوعاتی مانند مبارزه با آتش سوزی در جنگل‌ها و کشت چوب را در برنامه‌ها مطرح کرده‌ایم.

ساداتی‌نژاد در پایان سخنان خود از تلاش برای به پایان رساندن طرح 550 هزار هکتاری توسعه اراضی کشاورزی در استان ایلام و خوزستان خبر داد و افزود: همچنین توزیع هوشند اقلام اساسی و نهاده‌های دامی در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورت کسب اعتماد مجلس متعهد به انجام تمامی برنامه‌های خود هستم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز