خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی اقتصاد را بیشتر بشناسیم/خاندوزی: FATF حیات اقتصادی را سخت‌تر می‌کند/ توافق برجام ناقص بود

وزیر پیشنهادی اقتصاد را بیشتر بشناسیم/خاندوزی: FATF حیات اقتصادی را سخت‌تر می‌کند/ توافق برجام ناقص بود
کد خبر : ۱۱۱۶۸۹۷

امروز به طور رسمی، رییس دولت سیزدهم «احسان خاندوزی» را به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز به طور رسمی، رییس دولت سیزدهم «احسان خاندوزی» را به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس پیشنهاد داد. خاندوزی 41 ساله پیش از اینکه نماینده مردم تهران باشد، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر کل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس بود و در سال 96 با 801 هزار رای نماینده مردم انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس شد.

برای آشنایی بیشتر با خاندوزی گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد،‌ اظهار نظر وی را درباره دو موضوع مرتبط با اقتصاد از جمله برجام و FATF  را مرور می‌کنیم.

وی در مجلس ریاست کارگروه مقابله با تحریم‌ها را هم بر عهده داشت. خاندوزی که رییس کارگروه رفع تحریم بوده در همان زمان مشکل اقتصاد کشور را بیشتر مرتبط با مدیریت داخلی می‌دانست و در این باره گفته است که بسیاری از مشکلاتی که مردم از سال ‌۹۷ تا امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از منظر تخصصی کاملا داخلی بوده و مشکل از سوء تدبیر بخش‌های مختلف اقتصادی است.

وی مصداق آن را موضوع مرغ دانسته و گفته؛ مرغ تحریم نبوده و همین مشکلات در حوزه مرغ چه در سال‌۲۰۱۲ و چه در سال‌۲۰۲۱ ناشی از ناتوانی مدیریت اقتصادی کشور و ساماندهی نیازهای اساسی است.

به گفته خاندوزی؛ تجربه توافق اولیه برجام حاوی یک درس بسیار عبرت‌آموز است، مبنی بر اینکه نوع رویکردی که وزارت امور خارجه ما به توافق برجام داشت، ناقص بود و بیشترین آسیب را کشور ما از محل همین رویکرد ناقص خورد که در ذهنیت مذاکره‌کنندگان ما وجود داشت. آن نقص در رویکرد عبارت از این بود که برخوردار شدن جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام صرفاً موکول به لغو حقوقی تحریم‌ها است و این ساده اندیشی بود که در دوره اول، مذاکره کنندگان ما داشتند. نتیجه این ساده انگاری باعث شد زمانی که تحریم‌ها روی کاغذ به صورت تعلیق درآمد و متاسفانه به شکل کامل هم لغو نشده بود، اقتصاد ایران از محل لغو تحریم‌ها استفاده کاملی نبرد.  

عقیده خاندوزی بر این بوده که باید با شرط و شروط برجام را احیا کنیم.

وزیر پیشنهادی گویا با موضوع FATF هم موافق نبوده به طوری که اعلام کرده که FATF مساله مردم و کشور نیست و حتی حیات اقتصادی ما را در تحریم سخت‌تر می‌کند. خاندوزی  زمانی که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود گفته که مسائلی با این عنوان مطرح می‌شود که تصویب FATF می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و همچنین پذیرش الحاق یا عدم پذیرش الحاق، تأثیری مثبت و منفی بر جیب مردم و معیشت آنها دارد. واقعیت مسئله FATF و پیوستن یا نپیوستن به آن، جزو این است اساسا مباحث با اهمیت و ضروری در کشور ما محسوب نمی‌شود.

به گفته وی در جلسات متعدد با فعالان اقتصادی، هیچ کدام از این فعالان اقتصادی درباره FATF در این زمینه بحثی نداشتند و اشاره‌ای به این موضوع نکردند و از اهمیت آن سخن نگفتند. فعالان بر این باور نیستند که مباحث اقتصادی و مشکلات اقتصادی اساسا معیشتی با FATF درگیر است.

طبق مصاحبه‌ای که از خاندوزی منتشر شده وی معتقد است که ایراد دولت (دولت دوازدهم) این است که اساساً در مسئله‌شناسی، وزن بیش از حد عادی به موضوعاتی مثل خروج از فهرست سیاه FATF می‌دهد و بنده علی رغم اینکه آن را به عنوان مسئله‌ای در قد و قواره خودش رد نمی‌کنم، اما با این وزنی که دولت به مسئله خاص می‌دهد، مخالف هستم و به نظر من کاملاً درباره این بزرگنمایی می‌شود که بعنوان یکی از موانع تجارت خارجی و مبادلات ارزی است.

البته وی گفته است که: تصریح کنم با  برداشتن موانع تجارت خارجی و انتقال ارز کاملا موافقم، اما نه تنها تا زمانی که تحریم‌ها هست این مسئله دردی را دوا نمی‌کند، حتی تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است، برآورده کردن خواست‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، حیات اقتصادی ما را ذیل شرایط تحریمی سخت‌تر از این می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز