خبرگزاری کار ایران

قیمت تمام‌شده؛ مهم‌ترین مانع صادرات صنایع پلیمری/ بازارهای بزرگ اطراف ایران مغفول واقع شده است

قیمت تمام‌شده؛ مهم‌ترین مانع صادرات صنایع پلیمری/ بازارهای بزرگ اطراف ایران مغفول واقع شده است
کد خبر : ۱۱۰۰۲۶۸

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در اولین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری گفت: قیمت تمام شده مهم ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است. همان طور که مشخص است تولیدکنندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می کنند و این موضوع مزیت رقابتی را از آنها برای قیمت های تمام شده در بازارهای صادراتی می گیرد.

به گزارش ایلنا، سعید ترکمان اظهار کرد: صنعت پلیمر ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳.۶ درصد از اشتغال کشور را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: صنایع پلیمر ۲.۲ درصد از صادرات غیر نفتی را نیز تشکیل می دهند. این در حالی است که ظرفیت نصب شده بیش از ۲۰ میلیون تن است و از این ظرفیت حدود ۱۵ میلیون تن خالی است.

ترکمان اظهار کرد: زمانی نفت مهم ترین صادرات کشور بوده است، اما خوشبختانه پتروشیمی پس از مدتی وارد جریان صادرات شد و به ارزآوری کشور کمک کرد.

وی تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده است که صنایع تکمیلی با ارزش افزوده بیشتر صادرات خود را تقویت کنند.

ترکمان افزود: رقم واردات در کد ۳۹ از ۱.۹ میلیارد دلار به ۱.۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و این موضوع در کنار افزایش صادرات می تواند نویدبخش پیشرفت هر چه بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ شاهد افت صاردات پلیمری پتروشیمی بودیم که به حجم حدود ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: این در حالی است که صادرات صنایع تکمیلی حدود ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

ترکمان؛ دلایل کاهش صادرات محصولات پتروشیمی را تحریم پذیر بودن، کاهش قیمت های جهانی مواد اولیه، عدم رقابت صادرکنندگان بزرگ در بازارهای صادراتی، تلاش برای افزایش چانه زنی صادراتی با اعمال تخفیف بیشتر، افزایش هزینه انتقال ارز به منضور بازگشت ارز حاصل از صادرات، مقاومت خریداران در بابر عرضه های ایران به شرط کاهش قیمت ها به بهانه تحریم، تغییر در بازاهای هدف محصولات پتروشیمی دانست.

ترکمان ادامه داد: صنایع تکمیلی می توانند بازاری جذاب برای صنایع پتروشیمی باشند و در عین حال می توانند صادرات و ارزآوری را برای کشور به نحو احسن انجام دهند.

وی افزود: کمترین قیمت ها در جهان به جنوب شرق آسیا باز می گردد و بیشترین صادرات مواد اولیه به آن منطقه می رود و رقبای صنایع پاینن دستی در چین با قیمت های پایین تر مواد اولیه را به دست می آورند و توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی میگیرند.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: قیمت تمام شده مهم ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است. همان طور که مشخص است تولیدکنندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می کنند و این موضوع مزیت رقابتی را از آنها برای قیمت های تمام شده در بازارهای صادراتی می گیرد.

ترکمان گفت: در این بین گفته می شود که شائبه قاچاق؛ مهم ترین مانع اصلاح شیوه قیمت گذاری است.

وی افزد: قاچاق در بازار منطقه ای زمانی رخ خواهد داد که قیمت ها در بازار منطقه تقریبا ۳ برابر بازار داخلی باشد. تنها دوره قاچاق مواد اولیه در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. اما اکنون با توجه به قیمت ها، مستندی در خصوص قاچاق محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر اظهار کرد: از این رو پیشنهاد می شود که بازبینی فرمول قیمت گذاری مواد اولیه تا جایی که رقابت در بازارهای صادراتی هدف صادراتی عادلانه باشد، صورت گیرد. برای مثال تجار چینی در برخی موارد مواد اولیه خود را ۵۵ درصد ارزان تر از ایران خریداری می کنند. پیشنهاد دیگر این است که به بازارهای صادراتی هدف با تمرکز بر تعرفه های ترجیحی توجه ویژه شود.

ترکمان در ادامه اظهار کرد: تمرکز بر پیشران های صادراتی همچون بسته بندی، چاپ و طراحی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از حمایت های اعتباری در خرید مواد اولیه دیگر پیشنهادات برای تسهیل صادرات صنایع تکمیلی است.

بازارهای بزرگ پلیمری اطراف ایران مغفول واقع شده است

مسعود جمالی دبیر کل همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمر بیان وضعیت صادرات ایران در گروه کالایی کد ۳۹ به تفکیک کالاها پرداخت و گفت مقایسه آمار تجارت این گروه کالایی در کشورهای اطراف و کل دنیا نشان می دهد صنعت پلیمر ایران چه بازارهای بزرگی را میتواند تصاحب کند که به دلایل مختلف درونی و بیرونی به آنها دست نیافته است.

وی با اشاره به فعالیت 20 ساله خود در صنعت پلیمر، یکی از مشکلات موجود کشور را نبود آمار و برنامه های مدون دانست و گفت: در سال های گذشته نیز آمار واردات با توجه به مسائل مربوط به تحریم‌ها منتشر نشده است.

جمالی بزرگترین شرکای تجاری ایران در کد کالای ۳۹ در سال ۲۰۱۸ را چین با ۲ میلیارد و ۸۵۲ میلیون و ۶١٢ هزار دلار دانست و پس از آن ترکیه با ٣٠٢.٨٨۵ هزار دلار در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود: عراق با ٢۵٢.١۴٣ هزار دلار، هند با ١١١.٩۴٣ هزار دلار، آذربایجان با ٧١۵.١۶ هزار دلار، افغانستان با ۶٨.۵۵٠ هزار دلار، بلغارستان با ۵٢.۶٣٨ هزار دلار، ازبکستان با ٣۴.۴٢۵ هزار دلار، رومانی با ٣۴.٢۴١ هزار دلار و آلمان با ٣١.١٨٢ هزار دلار دیگر شرکای تجاری ایران در کد کالای ٣٩ طی سال 2018 بودند. در این میان بیشترین صادرات ایران در گروه کالاهای 3916 تا 3926 به عراق با رقم ١.٠٢۴.۶١٩ صورت گرفته که پس از آن افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه و تاجیکستان با فاصله بسیار قرار دارند.

جمالی در ادامه خاطرنشان کرد: صادرات ایران به کل دنیا در گروه کالایی ۳۹۱۶ طی سال ۲۰۱۸ برابر با ۶٠٢۲ هزار دلار بود.

دبیر کل همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری در ادامه به مقایسه صادرات ایران در گروه کالایی 3916 به کشورهای اطراف و واردات آن کشورها از جهان پرداخت و گفت: در این گروه بیشترین واردات را کشور عراق دارد اما سهم ایران از این بازار 1221 هزار دلار است و بیشترین صادرات ایران در این گروه کالایی به افغانستان معادل 2791 هزار دلار طی سال 2018 بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران افزود: آمار واردات کشورهای اطراف در گروه ۳۹۱۶ حاکی از بازارهای بزرگ در کشورهایی مثل روسیه، کویت، قزاقستان، ازبکستان، گرجستان قطر و آذربایجان است که متاسفانه سهم صادرات ایران به این کشورها در سال ۲۰۱۸ صفر بوده است. این آمارها نشان می‌دهد چه بازارهای بزرگی در اطراف کشور خود داریم اما بخاطر سهولت تجارت خود را به کشورهای معدودی مثل افغانستان و… محدود کردیم و ازسایر بازارها غافل شدیم.

جمالی با مقایسه ارزش صادرات ایران در سال ۲۰۱۸ و صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۰ به تفکیک گروه کالاهای ٣٩١۶ تا ۳۹۲۶ خاطرنشان کرد: کشور ترکیه در همه این گروه‌ها تفاوت فاحشی در ارزش صادراتی نسبت به ایران دارد که موضوع نشان می دهد، ایران با وجود منابع سرشار پتروشیمی فاصله بسیاری تا جایگاه واقعی خود در جهان در حوزه محصولات پلیمری دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز