در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
ترکیه بازار اقلیم کردستان را تسخیر کرد/ چرا برخی کالاهای صادراتی ایران، برگشت میخورد؟
رییس اتاق بازرگانی سنندج اظهار داشت: ترکیه پا را فراتر گذاشته و با اتکا به مدیریت و فضایی که دولت برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و همچنین با اتکا به تفکر اقتصادی حاکم، بازار اقلیم کردستان را که متعلق به ما بود را تسخیر کرده و از ما گرفته است.
سید کمال حسینی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت تجارت ایران و اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: گاها راه اقلیم کردستان به طرف بغداد بسته میشود و اجازه حمل کالای ایرانی به شهرهای جنوب داده نمیشود. به دلیل صادرات بدون برنامه ما گاهی ورادات یک محصول به شهرهای اقلیم کردستان زیاد و این مساله باعث میشود قیمتها افت شدیدی پیدا کرده و به همین سبب یا کالاهای ما در مرزها بماند و یا به داخل کشور بازگردد.
وی افزود: در بعضی موارد به دلیل کیفیت پایین کالاهای صادراتی، محمولهها برگشت خورده و در شهرهای مرزی به فروش میرسند البته این موارد درصد بسیار کمی را شامل میشوند. دلیل برگشت این کالاها مسائل بهداشتی نیست بلکه به دلیل حساس بودن کیفیت کنترل عراق است.
حسینی همچنین تصریح کرد: معضل دیگر در این راستا هزینه بالای معدوم کردن کالاهای بیکیفیت در عراق است که هزینه زیادی را بر دوش صادرکنندهها میگذارد.
رییس اتاق بازرگانی سنندج در مورد صادرات ایران به اقلیم کردستان در مقایسه با ترکیه گفت: ما نسبت به ترکیه صادرات کمتری به اقلیم کردستان عراق داریم. علت این امر عدم حمایت واقعی از صادرات است. علاوه بر این مشکلات بازگشت ارز و پیمان سپاری ارزی مزید بر علت هستند. همچنین مشوقهای صادراتی مانند ارزش افزوده در ایران با ترکیه قابل مقایسه نیست. ارزش افزوده در ایران بسیار کم، محدود و با تاخیر زیاد به صادر کننده برگشت داده میشود.
وی همچنین بیان کرد: ترکیه پا را فراتر گذاشته و با اتکا به مدیریت و فضایی که دولت برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و همچنین با اتکا به تفکر اقتصادی حاکم، بازار اقلیم را که متعلق به ما بود را تسخیر کرده و از ما گرفته است.
حسینی با بیان سه مولفه تاثیرگذار در جذب مشتری گفت: کیفیت و قیمت و زمان هر سه در بازار مهم هستند. ما تقریبا در قیمت و زمان رسیدن کالا به دست مشتری عقب هستیم، در مورد کیفیت نیز کیفیت بستهبندیهایمان کم است. در کل میتوان گفت بهرهوری پایینی در تولیدات خود داریم.