راه اندازی ۱۵۰ غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در پایتخت/ حذف واسطه ها، تسهیل و حمایت از تنظیم بازار
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی ایران گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در راستای تسهیل و حمایت از تنظیم بازار در ۱۵۰ نقطه شهر تهران، اقدام به برپایی غرفه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نموده است.
به گزارش ایلنا به نقل از به نقل از روابط عمومی اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی ایران، کاوه حسنی با تاکید بر اینکه هدف شبکه های تعاونی تولید روستایی حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده محصولات کشاورزی است خاطرنشان کرد: این تعاونی ها ضمن نقش آفرینی در افزایش بهره وری منابع آب و خاک کشور و سعی در بهبود کیفیت محصولات، موجبات افزایش ارزش نهایی محصول را فراهم می آورند و علاوه بر اینکه محصول با قیمت کمتری به دست مصرف کننده خواهد رسید، باعث افزایش درآمد تولیدکننده در زمان تولید نیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه تمامی افراد مسئول و دلسوز باید در همکاری و تسریع و تسهیل امور از هیچ تلاشی فروگذار نباشند اذعان کرد: مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز با ایجاد هماهنگی و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها، قرارگاه عملیاتی تشکیل داده و خوشبختانه ضمن توزیع میوه باکیفیت از جمله سیب و پرتقال، موجبات عرضه مستقیم کالاهای تولیدکنندگان را نیز فراهم نموده و در یک رویکرد جدید به منظور افزایش نقاط عرضه مستقیم محصولات و کوتاه کردن دست دلالان، از ظرفیت بسیج، مساجد، مدارس، سازمان ها و ادارات نیز استفاده نموده است.
حسنی ادامه داد: متاسفانه گاهی شاهد اظهارنظرهای غیرواقع بینانه از سوی برخی هستیم که ناآگاهانه باعث ضایع نمودن حق افرادی دلسوز یا سازمانی حمایت گر می شود. لذا انتظار می رود قبل از بیان مطلبی نسبت به صحت و سقم آن اطمینان حاصل کرد و در بیان آن کمی تامل نمود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی ایران اظهار کرد: بدیهی است که طبق هماهنگی های بعمل آمده متولی تنظیم بازار میوه شب عید در سال جاری، سازمان مرکزی تعاون روستایی نیست و این امر از وظایف وزارت صمت است که اظهارنظر دراین باره نیز به عهده این نهاد می باشد و از سویی نقش سازمان مرکزی تعاون روستایی نظارت بر تشکل های کشاورزی است که تولیدات محصولات کشاورزی را عهده دار می باشند. اما متاسفانه عدم آگاهی عده ای از نقش و وظایف سازمان مرکزی تعاون روستایی موجب اظهارنظراتی می شود که درخور این سازمان حمایت گر نیست.
حسنی با اشاره به فعالیت هایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در باب تسهیل گری و اقدامات حمایتی در راستای تنظیم بازار میوه انجام داده است بیان کرد: یکی از مهم ترین طرح هایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به منظور کاهش فاصله قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف و حذف واسطه های غیرضرور و ایجاد رقابت در بازار انجام داده است ایجاد فضاهایی در کلانشهرها با امکانات اولیه آب، برق و سایر امکانات بهداشتی بوده است تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را با کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت بازار به طور مستقیم به مردم عرضه نمایند.
وی در ادامه این مطلب افزود: از سویی برپا نمودن غرفه هایی با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار در ۱۵۰ نقطه از شهر تهران به منظور عرضه مستقیم محصولات کشاورزی اقدام دیگری در کنار سایر فعالیت های این سازمان می باشد که نقش تعیین کننده ای در تنظیم بازار دارد. لذا فرافکنی ها نمی تواند زحمات خانواده بزرگ تعاونی های بخش کشاورزی را کمرنگ نماید.
کاوه حسنی در پایان سخنان خود یادآور شد: ذکر این نکته ضروری است میزان افزایش قیمت ها در مقایسه با تورم و نسبت به آن سنجیده می شود که باید این مسئله را نیز مدنظر قرار داد.