افتتاح رسمی ۳ خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی کشور/ 2 هزار میلیارد تومان در بودجه صرفهجویی شد
طی مراسم رسمی ۳ خط لوله انتقال فراوردههای نفتی کشور افتتاح شد
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا صادق آبادی در مراسم افتتاح رسمی راه اندازی ۳ خط لوله انتقال فراوردههای نفتی کشور اظهار داشت: پروژههای خط لوله از جنبه اقتصاد بنگاه، اقتصادی و مسئولیت اجتماعی توجیه پذیر و دارای اهمیت است.
وی افزود؛ خط شازند- قم-ری ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه فراورده در روز را دارد اگر قرار بود از مسیر غیر خط لوله و با تانکر جاده پیما انتقال داده شود هزینه ۲۰۰ تومان در تن کیلومتر داشت، در صورتی که با خط لوله ۱۸ تومان به ازای هر لیتر است. اگر ما به التفاوت را حساب کنیم روزانه حدود ۱٫۶ میلیارد تومان و سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی کرده ایم.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در ادامه گفت: در خط نایین – کاشان – ری 200 هزار بشکه فراورده منتقل میشود که اگر از طریق تانکرهای جاده پیما صورت میگرفت 200 تومان به ازای هر تن کیلومتر هزینه در بر داشت اما مابهالتفاوت هزینهکرد ما یک و نیم میلیارد تومان در روز بوده و به عبارت دیگر 600 میلیارد تومان صرفهجویی در این پروژه داشتهایم.
وی با بیان اینکه در سه پروژه یاد شده از متورم شدن دو هزار میلیارد تومان بودجه در شرکت ملی پالایش وپخش فرآرودههای نفتی جلوگیری شده خاطرنشان کرد: جایگزینی با گاز در این خطوط 650 میلیارد برای هر خط فرصت انتقال نفت گاز را فراهم کرده است.
وی با اشاره به دیگر مزیتهای اجرای خطوط لوله گفت: علاوه بر درجه آزادی عملیات انتقال فرآورده با خط لوله امکان مسدود شدن جادهها و تاخیر به دلیل یخبندان را نیز کاهش میدهد.
صادقآبادی با بیان اینکه هر کدام از خطها جایگزین 1500 تانکر عملیاتی شدهاند افزود: این حجم از تانکر اگر در جادهها رفت و آمد کنند منجر به افزایش تصادف و ترافیک بیشتر میشوند.
وی با بیان اینکه مخازن تامین و انبار ارومیه در بحرانیترین شرایط در سال 98 و زمان کرونا آغاز به کار کرد، گفت: در حالی که در تمام دنیا ظرفیت پالایشی کاهش پیدا کرده بود ما در دوران قرنطینه جزو معدود کشورهایی بودیم که ظرفیت پالایشی را کاهش ندادیم و حتی 500 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیرهسازی کشور اضافه شد و در کل یک میلیارد لیتر ظرفیتها افزایش پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما ظرفیت پالایشی کشور را حفظ کردیم و پیشرفت فیزیکی که در شرایط بحرانی سال 98 رقم خورد جای قدردانی دارد.
به گزارش ایلنا، سه خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده شازند - قم - ری به طول ۲۹۳ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده در روز، ۲۰ اینچ نائین - کاشان – ری به طول ۴۲۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکه در روز فرآورده و ۱۴ اینچ تبریز - خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر از تبریز به ارومیه با ظرفیت کل ۶۵ هزار بشکه در روز فرآورده، صبح امروز، (دوشنبه، چهارم اسفندماه) از طریق ویدئوکنفرانس به بهرهبرداری رسید.
سرمایهگذاری انجامشده در پروژه خط لوله شازند - قم - ری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، پروژه خط لوله نائین - کاشان - ری ۵ هزار و ۴۰ میلیارد ریال و ۸۴.۵ میلیون یورو وپروژه تبریز - خوی - ارومیه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.
احداث خط لوله از شازند تا ری با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز
افزایش ظرفیت انتقال فرآورده به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در مسیر شازند تا ری و ۴.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری از جمله اقدامها در پروژه خط لوله شازند - قم - ری است. پیمانکار این پروژه که قرارداد آن به صورت EPC بوده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) و مشاور آن مهندسین مشاور طرحاندیشان بوده است.
افزایش ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکهای فرآورده از جنوب کشور با احداث خط لوله نائین - کاشان - ری
انتقال بخشی از گازوئیل، نفت سفید و بنزین تولیدشده در پالایشگاههای ستاره خلیجفارس، بندرعباس و پالایشگاه آتی هرمز به نائین و کاشان و از آنجا به تهران از جمله اهداف موردنظر احداث خط لوله نائین - کاشان - ری بوده است. احداث ۱۰ مخزن سقف ثابت و متحرک جمعاً به ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب در نائین از جمله طرحهای جانبی این پروژه بهشمار میرود، افزون بر آن در قالب این پروژه تلمبهخانه جدید کاشان احداث شد و تلمبهخانه موجود نائین نیز توسعه یافت. در قالب این پروژه افزون بر احداث ۴۲۰ کیلومتر خط لوله ۲۰ اینچ مجهز به سیستم نشتیاب در حد فاصل نائین، کاشان و ری، توسعه و ارتقای پست برق موجود، ایجاد ۶ کیلومتر خط انتقال برق ۶۳ کیلوولت از کاشان به تلمبهخانه کاشان و توسعه پست برق ۶۳ کیلوولت کاشان و توسعه پایانه ری مدنظر قرار گرفت.
در قالب این پروژه ۸ هزار و ۸۰۰ تن عملیات ساخت و نصب مخازن، ۲ هزار و ۸۶۷ مترمربع ساختمان اداری، احداث ابنیه و سازههای صنعتی به مساحت ۵ هزار و ۳۳۰ مترمربع، نصب ۳۰ دستگاه تجهیزات دوار اجرایی شده است. نوع قرارداد این پروژه EPC و پیمانکار آن شرکت مشارکت نصر بوده است.
حذف تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش با بهرهبرداری از خط لوله تبریز - خوی - ارومیه
تهیه و نصب سه دستگاه الکتروپمپ، ساخت یک دستگاه مخزن رلیف ۲۴۰ مترمکعبی، احداث ساختمانهای اداری و صنعتی پایانه خوی و ارومیه، اجرای لولهکشی پایانه ۸ اینچ خط قدیم ارومیه، ساخت ۲۴ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچ سلماس - خوی و تأسیسات میان مسیری، اجرای ۲۶۰ کیلومتر کابل فیبر نوری، احداث تأسیسات تکمیلی خط لوله تبریز - خوی - ارومیه از جمله اقدامهای انجامشده در اجرای پروژه خط لوله تبریز - خوی - ارومیه بوده است. در این پروژه که نوع قرارداد آن EPC بوده، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری شده و از جمله مزایای اجرای آن حذف تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش است که افزون بر صرفهجویی اقتصادی، مزایای زیست محیطی نیز به همراه دارد.