رییس کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد:
حضرت خدیجه الگویی مناسب برای بانوان فعال اقتصادیست
از آنجایی که تعداد بیشتری از بانوان به دلیل نیاز خانواده وارد بازار کار شدهاند باید آنها را با الگوبرداری درست به مسیر صحیح هدایت کنیم به طوری که بتوانند با حفظ شأن بانوی ایرانی و جایگاه خانواده فعالیت خود را داشته باشند.
ایلنا: رییس کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، درچهارمین همایش ملی بانوان با موضوع آموزههایی از مسئولیت اجتماعی و ابعاد اقتصادی آن در زندگی حضرت خدیجه کبری(س) دراتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد گفت: هدف از برگزاری این همایش الگوسازی برای خانمهایی است که فعالیت اقتصادی دارند و بر اساس تحقیقات انجام شده خانمهای مسلمان به نوعی از الگوی خود فاصله گرفتهاند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، زهرا اخوان نسب، آشنایی بیشتر بانوان با ابعاد شخصیتی و تبیین و الگوبرداری از سبک و سیره زندگی حضرت خدیجه(س) را از جمله اهداف این همایش عنوان کرد و افزود: حضرت خدیجه(س) الگویی برای بانوان مسلمان هستند و بانوان با الگوبرداری از حضرت خدیجه(س) خواهند توانست در جامعه حرکت کنند و قادر خواهند بود تجارت صحیح، حلال و از راه درست داشته باشند.
«شهرزاد اسفرجانی» مشاور ارتباطات بازاریابی در این سمینار به موضوع «تعادل در کار و زندگی» پرداخت و گفت: ذهن سالم، در انتظار آدرس است اما آن را از کار میاندازیم و فقدان جزییات، مدل طرح ناکامی است! آگر به آن برنامه ندهیم، محیط به آن برنامه میدهد.
وی توسعه پایدار را پایداری بر ارزشهای پایدار تعریف کرد و گفت: مشکل این است که وقتی به آن میرسیم میفهمیم ما نمیدانیم از زندگی چه میخواهیم؟
وی تصریح کرد: حضرت خدیجه اولین بانوی بازرگان حضرت خدیجه اولین بانوی بازرگانی بود که با شناختن ارزشهای پایدار توانست از حضرت محمد وارزشهایی که او برای مردم آورد، حمایت کند.
مسوولیت اجتماعی بانوان باید افزایش یابد
همچنین «قربان محمد پورقاز» به بررسی ابعاد مدیریت اقتصاد اسلامی و برنامههای تجاری حضرت خدیجه کبری(س) پرداخت و گفت: آیین اسلام در جهت تنظیم روابط اقتصادی بین انسانها که برای تامین نیازهای اقتصادی(یا رفع مشکلات اقتصادی) دستوراتی تدوین گردیده که با عدالت اجتماعی مرتبط قواعدی کلی ارایه کرده که در ابواب اقتصادی فقه اسلامی به تفصیل بیان گردیده است.
وی افزود: بانوان برای اینکه از نظر اجتماعی مسوول و فعال باشند میتوانند کم کم شروع کنند. ماهی یکبار از مهارت، تواناییها و علایق خود در راه کمک به اجتماع استفاده کنند. دقت کنند که همه مسوولیتهای اجتماعی چه فردی و چه شرکتی کاملاً داوطلبانه است و بر این ایده استوار است که به جای منفعل بودن نسبت به مشکلات اجتماعی، اقدامی فعال به آن داشته باشیم.
وی مسوولیت اجتماعی فردی درمقایسه با مسوولیت اجتماعی گروهی را مفهومی جدید عنوان کرد و گفت: مسوولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود بسط مییابد.
پورقاز تصریح کرد: مسوولیت اجتماعی فردی اساس مسوولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد تشکیل شده است و درنتیجه فرهنگ مسوولیت اجتماعی را مشخص میکند. این رابطه آمیخته بین مسوولیت اجتماعی گروهی و مسوولیت اجتماعی فردی است. افراد از نظر اجتماعی مسوولیت پذیرتر شده و در واکنش به این اجتماعها باید برای برآوردن نیازهای افراد مسوولیت پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند.
وی تاکید کرد: مسوولیت اجتماعی یعنی رفتارهای مضر، مخرب و غیرمسوولانه که ممکن است به جامعه، افرادی که در آن زندگی میکنند و محیط آن ضرر بزند را از بین ببریم.
درحاشیه همایش نمایشگاهی با موضوع زندگی حضرت خدیجه(س)، شامل۴۰ اثر نقاشی با عنوانهای یار مناجاتها، خانه حضرت خدیجه، خطبه حضرت ابوطالب در عقد حضرت خدیجه و بانوی اقتدار به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه با همکاری موسسه توانمندسازی حضرت خدیجه(س) و کمیسیون بانوان اتاق اصفهان در نگارستان امام خمینی به مدت سه روز برگزار شد.