نماینده استان فارس در گفت و گو با ایلنا:
صنعت خودرو حتی با حمایت دولتی هم به جایگاهی دست نیافت /قیمت خودرو در بازار دو برابر گرانتر از قیمت یک کارخانه
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تا زمانی که مجلس قیمت تمام شده خودرو را راستی آزمایی نکرده نمیتوان قیمت خودروها را مشخص کرد، گفت: این در حالی است که قیمت خودرو در بازار دو برابر گران تر از قیمت یک کارخانه است.
حجتالله فیروزی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در نقطه مقابل قطعهسازان هم بر این باورند که به دلیل تاخیر در دریافت پول از خودروسازان هم دچار زیان شدهاند افزود: مردم هم بر این باورند که قیمت خودرو متناسب با کیفیت خودروها بسیار گران است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه خودرو سازان با استناد به مدارک متعدد و اسناد حسابرسی شده بر این باورند که در حال زیان هستند گفت: در حال حال حاضر زیان انباشته خودروسازان به شدت زیاد شده و این قشر یا ورشکسته اند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
او ادامه داد: در صورتی که خواستار نگاه و بررسی منصفانه در بخش قیمت گذاری خودرو هستیم باید به دو مقوله بالا توجه کنیم.
نماینده فسا افزود: با توجه به ظرفیتها و حمایتهای حداکثری که تمام دولتها و حاکمیت از سالهای گذشته تاکنون از خودرو سازان انجام دادند متاسفانه این قشر نتوانستند به جایگاه واقعی خودشان دست پیدا کنند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: اگر این حمایت هایی که کشور ایران از خودروسازان انجام داد در هر کشور دیگر انجام شده بود به مراتب وضعیت خودرو بهتر از کشر ایران بود.
نماینده فسا بیان کرد: اما بهرغم تمام انتقاداتی که نسبت به خودروسازان مطرح است این قشر توانستند روند مناسبی در حوزه خودرو سازی انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه گران بودن قیمت خودرو در بازار باعث شده تا مردم از وضع خودرو ناراضی باشند افزود: اما نباید فراموش کرد که بازار خودرو توسط دلالان مشخص می شود.
قیمت خودرو مردم را به ستوه آورده است
عضو مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه خودروسازان با حداقل سود محصولاتشان را در اختیار شرکتها قرار می دهند، افزود: نباید فراموش کرد که قیمت خودرو در بازار به حدی مردم را به ستوه آورده که در جهت ساماندهی قیمت خودرو طرحی را به کمیسیون صنایع و معادن مطرح کردیم.
فیروزی با اشاره به اینکه تنها اندکی از خودرویی که خودروسازان وارد بازار می کنند به دست مصرف کننده واقعی می رسد، افزود: حضور دلالان در بازار باعث شده که خودرو به دست آنها برسد زیرا این افراد به صورت کامل با راههای ثبت نام و ... آشنایی دارند.
او خاطر نشان کرد: اگرچه نیاز واقعی خودرو در کشور حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو است اما در شرایط فعلی و به دلیل وضع نامطلوب اقتصادی این نیاز به حدود 800 هزار کاهش پیدا کرده است.
بیشتر نیازهای بازار خودرو کاذب است
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه ثبت نام حدود 8 میلیون نفر برای 15 هزار خودرو بیانگر این موضوع است که بیشتر این نیاز ها در بازار خودرو کاذب است گفت: زمانی که سرمایهها به سمت تولید و صنعت روانه نشود طبیعی است سرمایه های مردم به سمت خودرو، طلا، ارز، بورس و ..... وارد می شود.