افشارنیک مطرح کرد:
کمبود آمبولانس بحرانیترین نیاز اورژانس ۱۱۵ نیشابور/ تحریمها اجازه واردات آمبولانس را نمیدهد
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نیشابور گفت: امروز بحرانیترین نیاز اورژانس ۱۱۵ این شهرستان کمبود آمبولانس است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، مصطفی افشارنیک در اولین نشست خبری اورژانس ۱۱۵ این شهرستان با اصحاب رسانه گفت: یکی از دغدغه ها و مشکلات اورژانس ۱۱۵ این شهرستان تامین تجهیزات و خودرو است که با توجه به تحریم های حاکم بر کشور ما امکان وارد کردن آمبولانس را نداریم و ناچاریم آمبولانس های فرسوده را تعمیر و به چرخه باز گردانیم.
وی افزود: اکنون در شهرستان نیازمند ١٠ دستگاه آمبولانس هستیم که باید بازسازی شود و برای هر دستگاه مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال نیاز است که امیدواریم بتوانیم از طریق وزارت بهداشت تامین کنیم.
وی اظهار داشت: اورژانس ۱۱۵ نیشابور از سال ٧۶ با یک دستگاه آمبولانس و ۶ نفر شروع به فعالیت کرده است و اکنون بعد از گذشت ٢٣ سال این شهرستان دارای ٣٢ دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه خودرو فرماندهی و ٣ دستگاه موتور لانس است.
وی با بیان اینکه اورژانس هوایی از شهریور ماه سال گذشته آغاز به فعالیت کرده است، خاطر نشان کرد: نیشابور دارای ٢٢ پایگاه زمینی با فعالیت شبانه روزی، ١۴ پایگاه به عنوان اورژانس جاده ای و ٨ پایگاه که به عنوان اورژانس شهری فعالیت دارند.
افشار نیک عنوان کرد: سیاست و خط مشی این مرکز ارائه خدمات رایگان به تمامی افراد نیازمند است و امیدواریم بتوانیم لبخند را بر لبان نیازمندان، بیماران یا مصدومین بنشانیم.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ٩ هزار و ۵۲ ماموریت انجام شده است، اعلام کرد: در سال گذشته ٢٧ هزار و ٣١۶ ماموریت انجام شده است که از این آمار ١٧ هزار و ۶٣٢ مورد ماموریت شهری و ٩ هزار و ۶٨۴ مورد ماموریت جاده ای بوده است و بیشترین تعداد ماموریت ها با ٧ هزار و ٩۴٣ مورد مربوط به تصادفات بوده است.
وی با اشاره به اینکه استاندارد جهت امداد رسانی ٧ دقیقه است تا بر بالین بیمار برسد و امروز خوشبختانه ما به این استاندارد رسیده ایم، ادامه داد: تعداد کل نیروهای انسانی اورژانس ۱۱۵ نیشابور ١۵٠ نفر، نیروهای استخدامی ١٠٠ نفر، ۵۰ نفر نیروی شرکتی و ٢ نفر کارشناس ارتباطات هستند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور با اشاره به افزایش تعداد تماس ها با مرکز ارتباطات گفت: از ابتدای سال جاری تعداد کل تماس ها با مرکز ارتباطات ۵٢ هزار و ٧٣٠ مورد که از این تعداد ٣ هزار و ٩٧٩ مورد مزاحمت بوده است.
وی در این خصوص ادامه داد: امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا تماس های مربوط به مشاوره ٨ هزار و ۵٠۵ مورد اعلام شد که این رقم سال گذشته ٢ هزار و ۶١٢ بوده است.
افشارنیک با بیان اینکه اگر مردم کمک های اولیه را بلد باشند باعث کاهش زنجیره مرگ و میرها میشوند افزود: در همین راستا سال گذشته با آموزش های همگانی و برگزاری کلاس ها بیش از ٧ هزار نفر با موضوعات مختلف فوریتهای پزشکی از جمله احیای قلبی ریوی در مدارس، ادارات و کارخانه ها آموزش ها لازم را فرا گرفتند.
وی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی خیرین که آنها را شرکای سلامت خواند، گفت: اهدای ١١ دستگاه تله مدسین، یک دستگاه ریتم میکر، یک دستگاه اکسیژن ساز، مبلغ یک میلیارد ریال جهت بازسازی و تعمیر آمبولانس های اورژانس، مبلغ صد میلیون ریال جهت خرید تجهیزات اورژانس ۱۱۵ و اهدای یک دستگاه آمبولانس از جمله اقداماتی است که خیرین نیک اندیش ما را در حوزه سلامت یاری رسانند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور افزود: یک پروژه بین المللی زیر نظر بهداشت جهانی میباشد که نیشابور به عنوان یکی از شهرهای پایلوت انتخاب شده است، این طرح با هدف کاهش حوادث ترافیکی، کاهش مصدومین و فوتی های ناشی از آن است، در این طرح با پر کردن پرسشنامه بررسی مدیریت سرعت در رانندگی ما باید نظر رانندگان را جویا شویم تا بتوانیم کاهش حوادث را شاهد باشیم.
افشارنیک اعلام کرد: از ابتدای سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و این باور غلط که الکل این بیماری را درمان میکند، متاسفانه ۵۴ نفر دچار مسمومیت، ٢ مورد فوت و عارضه از دست دادن بینایی را در شهرستان شاهد بودیم.