خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون حمل و نقل آذربایجان شرقی مطرح شد:

نقش اساسی مردم و عوامل انسانی در تصادفات جاده‌ای/ نبود نقدینگی مشکل اساسی نگهداری جاده‌ها / لزوم گرایش به سمت احداث آزادراه های مشارکتی

نقش اساسی مردم و عوامل انسانی در تصادفات جاده‌ای/ نبود نقدینگی مشکل اساسی نگهداری جاده‌ها / لزوم گرایش به سمت احداث آزادراه های مشارکتی
کد خبر : ۹۳۶۴۷۶

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: عامل انسانی و مردم نقش اساسی در تصادفات جاده ای دارند و عدم رعایت قوانین رانندگی و پایین بودن ایمنی جاده ها و خودرو نیز از دیگر عوامل بروز تصادفات در جاده های استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد رحمتی در جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و ارایه آموزش به مردم برای رعایت سرعت مجاز و مطمئن در جاده ها و پرهیز از عجله کردن در رانندگی، افزود: در صورت رعایت رانندگی از سوی رانندگان، ارتقای استاندارد جاده ها، ایمن سازی راه‌ها و نصب تجهیزات کنترلی در جاده ها میانگین سرعت رانندگان و آمار تصادفات جاده ای کاهش می یابد.

وی با اشاره به کاهش میزان تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی در سال ۹۸، اظهار داشت: هم اکنون آذربایجان شرقی از نظر آمار تصادفات جاده ای در سطح کشور در رده یازدهم قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از خودرو گفت: تعجیل در رانندگی از عوامل عمده تصادفات جاده‌ای در استان است.

رحمتی، با بیان اینکه اعتبارات و منابع مالی موجود برای حفظ وضعیت موجود نیز کفایت نمی کند، ادامه داد: باید از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان استان در مجلس برای تخصیص اعتبارات لازم برای نگهداری راه ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان پیگیری های لازم انجام شود.

وی با اشاره به مشخص نشدن متولی انتقال اجساد تصادفات جاده ای، یادآوری کرد: نباید در این مورد منتظر قوانین و مقررات شد بلکه باید متولی این کار مشخص شود و اگر شهرداری در نزدیکی محل تصادف باشد این کار را به عهده آن ها گذاشت.

رحمتی، افزود: ماندن جنازه ساعت ها در کنار جاده برای بازماندگان متوفی رنج آور است، بنابراین باید با مشخص کردن متولی این کار تلاش شود تا اجساد به موقع به سردخانه منتقل شوند.

نبود نقدینگی، نگهداری جاده ها را با مشکل مواجه کرده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه آمار تصادفات جاده ای استان در سال های ۹۶ و ۹۷ با افزایش مواجه بود، گفت: در سال گذشته با اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی جاده ها، هوشمند سازی و نصب تابلوهای هشدار و دوربین های کنترلی آمار تصادفات در جاده های استان کاهش یافته است.

اروجعلی علیزاده، ادامه داد: هم اکنون ۵۷ دوربین ثبت تخلفات رانندگی در جاده های استان فعال بوده و ۴۲ دستگاه دوربین جدید نیز با پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصد در مرحله نصب قرار دارد که نصب این دوربین های نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات جاده ای ایفا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: برای کاهش آمار تصادفات جاده ای در استان باید در کنار اجرای طرح های مختلف ایمن سازی و هوشمند سازی جاده ها باید به مسایل فرهنگی و آموزشی ترافیکی توجه بیشتری کرد و این مسایل از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما به مردم بیان شود.

علیزاده، نبود بودجه و کمبود اعتبار را از مشکلات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد و ادامه داد: نبود نقدینگی، نگهداری جاده ها را با مشکل مواجه کرده و با توجه به اینکه اتمام فصل کاری نزدیک است باید در این زمینه تسریع انجام شود.

۱۱۲ نقطه حادثه خیز در جاده های استان وجود دارد

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد، گفت: ۱۱۲ نقطه حادثه خیز و مستعد حادثه در جاده های استان وجود دارد که بیشترین تصادفات در آن ها روی می دهد.

سرهنگ رضا کریمی نژاد، افزود: این استان در سال ۹۸ جزو استان های برتر در کاهش تصادفات جاده ای بوده و امسال نیز آمار تصادفات جاده ای ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کشته شدن ۱۴۹ نفر در تصادفات جاده ای استان در سال جاری، افزود: بیشترین علت تصادفات، تخطی از سرعت مطمئنه و شتاب و عجله در رانندگی، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ به ویژه در راه های ۲ طرفه بوده و بیشترین گروه خودرویی تصادفات در جاده های استان مربوط به خودروهای پژو، پراید و وانت بار است.

سرهنگ کریمی نژاد، با اشاره به اینکه ۶۳ درصد تصادفات در راه های اصلی روی داده است، ادامه داد: جمعه و یکشنبه بیشترین میزان تصادفات جاده ای روی داده و ۳۴ درصد تلفات جاده ای ناشی از واژگونی خودرو و خروج از جاده است.

ضرورت گرایش به سمت احداث آزادراه های مشارکتی در آذربایجان شرقی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به کمبود منابع و نبود اعتبارات دولتی برای احداث آزادراه ها باید به سمت احداث آزادراه های مشارکتی حرکت کرد.

ابوالقاسم سلطانی، با بیان اینکه سهم استان از آزادراه های کشور ۱۲ درصد است، افزود: آزادراه بهترین و ایمن‌ترین بستر برای حمل و نقل جاده‌ای بوده و توسعه آن ها نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: هم اکنون یک هزار و ۷۷ کیلومتر برنامه آزادراهی در استان وجود دارد که ۲۸۹ کیلومتر آزادراه در حال بهره برداری بوده و ۴۵۰ کیلومتر نیز در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری نیز مطالعات امکان سنجی احداث ۳۳۷ کیلومتر آزادراه در مسیرهای مختلف استان در حال انجام است.

سلطانی، با اشاره به وجود ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه در سطح استان، ادامه داد: از این میزان ۵۷۰ کیلومتر در حال استفاده و تبدیل ۲۸۰ کیلومتر راه ۲ خطه به ۴ خطه نیز در حال انجام است.

وی یادآوری کرد: تبدیل راه های ۲ خطه به ۴ خطه و جداسازی راه های رفت و برگشت از همدیگر ۷۰ تا ۸۰ درصد در کاهش آمار تصادفات جاده ای نقش ایفا می کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز