در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛
مهاجرت و مسائل قومی علت اصلی بازماندگان از تحصیل در چابهار /افزایش ترک تحصیل دانش آموزان دختر نسبت به پسران
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در چابهار با مشکل فضای آموزشی برای دانش آموزان حاشیهنشین مواجهیم گفت:از این رو تعداد بازماندگان از تحصیل در حاشیه این شهرستان قابل توجه است.
حمیدرضا رخشانی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: شهرستان زاهدان بیشترین آمار مهاجرتپذیری و حاشیهنشینی با جمعیت بسیار زیاد در سطح کشور را دارا است که به دلیل فقر مالی و تعداد زیاد فرزندان در حاشیه این شهرستان دانش آموزان از تحصیل باز می مانند.
ساخت 20 پروژه آموزشی در حاشیه زاهدان
وی در ادامه افزود: اداره کل آموزش و پرورش استان از چند سال پیش برای این دانش آموزان در حاشیه شهرستان زاهدان برای ساخت فضاهای آموزشی برنامهریزی کرده است. و در سطح ناحیه 1 و 2 حاشیه زاهدان حدود 20 پروژه را یا افتتاح شده و یا در حال ساخت و آماده سازی برای افتتاح هستند.
رخشانی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط فضای آموزشی برای دانشآموزان حاشیه شهر زاهدان نسبت به گذشته از شرایط بهتری برخوردار است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در شهرستان چابهار نیز با مشکل فضای آموزشی برای دانشآموزان حاشیهنشین که به دلیل مهاجرت روستاهای اطراف که به شکل گسترده ای روبه افزایش است مواجهیم که با ساخت و ایجاد فضای بیشتر دانشآموزانی که قبلا از داشتن این فضا محروم بودند مشغول به تحصیل شدند. ولی با این وجود تعداد بازماندگان از تحصیل در حاشیه شهرستان چابهار قابل توجه است.
بازمانده از تحصیل با ترک تحصیل فرق می کند
وی ادامه داد: بازماندگان از تحصیل با ترک تحصیل فرق میکند. بازمانده دانش آموزان پایه اول ابتدایی هستند که از ابتدا به تحصیل ورود نمیکنند و ترک تحصیل برای دانش آموزانی است که وارد چرخه تحصیل می شوند و در پایههای میانی به دلایل مختلف آموزش را رها می کنند. شاید ما همه اینها را با اصطلاح بازمانده از تحصیل بدانیم ولی واقعیت این است که شرایط این 2 با هم فرق می کند.
با برنامه ریزی میتوان جلوی ترک تحصیل دانش آموزان را گرفت
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: ما باورمان براین است که پیش از هر اقدامی باید نگهداشت دانش آموزان را داشته باشیم و اگر برنامهریزیمان به شکلی باشد که همین دانش آموزانی که مشغول به تحصیل اند را نگداریم، تعداد دانش آموزان ترک تحصیلیمان کمتر خواهد شد.
در حوزه نوسازی اقدامات خوبی صورت گرفته
رخشانی اذعان کرد: درباره فضاهای آموزشی در حوزه نوسازی مدارس استان نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته و هر سال 700 کلاس درس را به بهرهبرداری رسانده اند و امسال نیز یکهزار و 14 کلاس درس را آماده سازی کردند که این افزایش فضاهای آموزشی تاثیر مثبتی در امر ادامه تحصیل دانش آموزان استان خواهد داشت و باعث بازگشت دانش آموزان به ادامه تحصیل می شود و در نگهداشت دانش آموز طبق آمار سال 97 در استان 35 درصد پیشرفت داشتهایم.
این مقام مسئول افزود: بازماندن از تحصیل برای دانش آموزان دلایل مختلفی از جمله فوت دانش آموز قبل از ورود به پایه اول ابتدایی، مهاجرت، فقر، طلاق والدین و کمبود فضای آموزشی برخوردار است که به جز مورد آخر دیگر موارد در امر بازماندن از تحصیل دانش آموزان بسیار موثر است.
آمار ترک تحصیل دانش آموزان دختر بیشتر است
وی گفت: میزان ترک تحصیل دانش آموزان دختر استان به نسبت پسرها بیشتر است. به طور مثال در بعضی از مناطق استان به دلیل کمبود فضای آموزشی و مختلط بودن دانش آموزان دختر و پسر والدین اجازه حضور دخترانشان را به دلایل مسائل قومی در این کلاسها نمیدهند و معمولا این اتفاق را بیشتر در دوره دوم ابتدایی شاهد هستیم. اکثر دانش آموزان وقتی وارد دوره متوسط اول می شوند مشغول به آموزش در حوزه های علمیه می شوند.
رخشانی در پایان گفت: موضوع ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان استان در دست بررسی است که با جمع بندی و علت های آن حتما به این موضوع رسیدگی خواهد شد.