ایلنا از مشهد گزارش می دهد؛
دشواریهای حضور یک کلاس اولی در کلاس مجازی/تکلیف ۱۵ درصد دانش آموز بدون نت چیست
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تمام مدارس ابتدایی استان طبق ارزیابی و نظارت ما به سامانه "شاد" متصل شده و تمام مدیران و معلمان موظفند جزوه راهنمایی که برای اولیا تبیین شده را در اختیار آنها قرار داده تا والدین با آگاهی بیشتر بر کودکان و عملکرد این سامانه نظارت داشنه باشند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، آلودگی هوا، برودت هوا، اعتراضهای آبان ماه و اکنون ویروس کرونا تا کنون بیش از دوماه بر تعطیلات مدارس افزوده است ، به طور کلی، حدود ۱۵ روز از سال تحصیلی به مناسبت نوروز تعطیل است، تعطیلات رسمی هم حدود ۱۵ روز تعطیل دیگر را رقم میزنند. تعطیلات ناشی از بارش برف و باران، و تعطیلات آلودگی هوا، که از سال ۱۳۹۴ در بسیاری از شهرها معمول شده را باید به این ارقام افزود.
اما تعطیلات سال تحصیلی جاری در ایران ، بیشتر از ۳۰ روز شد. امسال دلایل تعطیلی مدارس و تعداد روزهای تعطیل در استانهای مختلف متفاوت بودهاست. به عنوان مثال، استانهای مرکزی، لرستان و همدان به دلیل برودت هوا و بارش برف تعطیلی داشتند.
افزایش تعطیلیهای مدارس به این دلیل نگران کننده است که دانش آموزان ایرانی تنها ۱۶۷ روز به مدرسه میروند، بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشآموزان دوره ابتدایی باید ۹۲۵ ساعت، دوره متوسطه اول ۱۱۱۰ ساعت و دوره متوسطه دوم ۱۳۲۰ ساعت در کلاسهای آموزشی حاضر شوند.
بر اساس محاسبات محمد جواد محسنی نیا، کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامهریزی، دولت به طور متوسط ۵ میلیون و۲۰۰هزار تومان برای هر دانشآموز ابتدایی، ۵ میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای هر دانشآموز متوسطه اول،۵ میلیون و ۴۰۰هزار تومان برای هر دانشآموز متوسطه نظری و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر دانشآموز متوسطه فنی-حرفهای و کاردانش هزینه میکند.
حال با وجود تمام این تعطیلات زمزمههایی از وزارت آموزش و پرورش مبنی بر پایان سال تحصیلی شنیده میشود که این خود حاشیههایی را به دنبال دارد.
با راهاندازی سامانه آموزشی دانش آموزان "شاد" معلمان و دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی در این سامانه ثبت نام کردند و تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ثبت نام کردهاند و ۲۸۴هزار کلاس درس تشکیل شده است. همچنین ۲۲۰هزار معلم در این شبکه ثبت نام کردهاند و عملیات آموزشی در برخی استانها در حال برگزاری است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در این خصوص گفت: اقدامات خوبی در راستای عمل به شعار آموزش و پرورش مبنی بر " تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست" انجام شده است.
ابوالحسن حقیقی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مشهد، پیرامون تعطیلی چندماهه مدارس درباره آموزش کودکان ابتدایی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیههای بهداشتی مبنی بر قرنطینه شدن و به حداقل رساندن رفت و آمدها جهت سلامتی جامعه، سامانه آموزشی را تحت عنوان"شاد" برای دانشآموزان راهاندازی کرد.
وی تصریح کرد: با راهاندازی این سامانه به دنبال آموزش مجازی و همگانی توسط معلمان و مدیران به دانشآموزان بوده که در همین راستا راهنماهای عملی را که در آن شرح وظایف معلمان و مدیران و اولیا و دانشآموزان آمده به تمامی مدارس و مناطق ارسال کردیم.
حقیقی بیان کرد: علاوه بر این سامانه، شبکه آموزش نیز طبق برنامهای که وزارت به آنها اعلام داشته برنامههای آموزشی را ارائه میدهد.
وی در خصوص شبکه شاد توضیح داد: مهمترین ویژگی شبکه شاد، ارتباط مستقیم معلم با دانشآموزان است و این سامانه طوری برنامهریزی شده که فضای آن بسیار شبیه به کلاس درس بوده و به نحوی از این طریق به دنبال شبیهسازی کلاس برای دانشآموزان اول ابتدایی بوده تا مجاب به ماندن در کلاس شوند.
حقیقی ادامه داد: در سامانه شاد، معلم با همان دانشآموزانی که کلاس حضوری برگزار کرده طبق همان برنامه آموزشی طی سال جاری کلاسها را به صورت مجازی برگزار کرده که از اولیا انتظار میرود برنامه آموزشی شاد را از مدیر مدرسه دریافت کرده و بر اجزای فعالیتهای مدنظر و شرکت فرزندان در این کلاسها نظارت جدی و دقیقی داشته باشند.
وی ابراز کرد: در پایههای تحصیلی پایین تر که ممکن است دانشآموز امکان استفاده از گوشی و بستر اینترنت را به تنهایی نداشته باشد بایستی اولیا همراهی بیشتری با ما و فرزندان خود داشته تا فرآیند آموزش دچار خلل نشود.
حقیقی تبیین کرد: حمایتهای عاطفی و روانی خود را از کودکانشان در این شرایط که از معلمان دور بوده بیشتر کرده و به نوعی نقش معلمی-والدی را ایفا کنند تا کیفیت تعلیم و تربیت فرزندان در ایام قرنطینه و تعطیلی مدارس افزایش پیدا بکند و نیز هرگونه سوال و ابهامی که در خصوص استفاده از این سامانه را دارند و یا نیاز به پشتیبانی فنی دارند قبل از شروع زمان آموزش سئوال فنی خود را از پشتیبان سامانه که توسط مدیران مدارس معرفی شده، پرسیده و ابهامات را رفع کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در صورتی که اولیا با بخش پشتیبانی سامانه شاد هماهنگی و ارتباط صحیحی داشته باشند، موفق به کسب کارنامه دانشآموزان و گزارش پیشرفت و روند تدریس و کیفیت آموزش را از مدیران مدارس دریافت کنیم.
حقیقی اذعان کرد: تمام مدارس ابتدایی استان طبق ارزیابی و نظارت ما به سامانه "شاد" متصل شده و تمام مدیران و معلمان موظفند راهنمایی که برای اولیا تبیین شده را در اختیار آنها قرار داده تا والدین با آگاهی بیشتر بر کودکان و عملکرد این سامانه نظارت داشنه باشند.
وی پاسخ داد: پایه اول ابتدایی نسبتا زودتر آموزش را فرامیگیرد و اگر این آموزش استمرار نداشته باشد به فراموشی میسپارد و نیاز به تکرار و تمرین دارد و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که کودکانی که قبل از قرنطینه در منزل کار و تمرین بیشتری داشته موفقتر عمل کرده و به دلیل ارتباط مستمر ولی با مدرسه از طرفی از تلاش بیش از حذ معلم برای تمرین مستمر کاسته و نیز دانشآموز موفق تر بود.
تکلیف دانشآموزانی که دسترسی به نت ندارند چه میشود؟
حقیقی توضیح داد: طبق جلساتی که با مدیران مدارس داشتیم به دنبال رفع ایرادات و باگهای این سامانه بوده و طبق برنامه آموزشی 80 تا 85 درصد محتوای کتابها به دانشآموزان ارائه شده و تنها 15 درصد از محتوای آموزشی بنا به شرایط خاص کشور به صورت مجازی ارائه میشود.
وی تشریح کرد: ما نیز به مانند شما دغدغه آموزش پایه اول را به دلیل اهمیت این پایه داشته و تنها به این آموزشهای مجازی اکتفا نکرده و از آنجا که ممکن است این تعطیلات ادامه دار باشد تمامی هماهنگیهای لازم انجام شده تا مدارس سال آینده از نیمه شهریور آغاز شده تا علاوه بر یادآوری و رفع اشکال دروس سال قبل، تا حدودی به صورت حضوری نیز آموزش را فرا بگیرند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص دانشآموزانی که به علتی دسترسی به سامانه شاد و اینرنت ندارند، بیان کرد: برخی از دانشآموزان بسته به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی که در آن زندگی میکنند ممکن است دسترسی به اینترنت و فضای مجازی نداشته که با هماهنگیهای انجام شده طی این هفته آموزشهای لازم به صورت کتبی و دفترچهای و با رعایت بهداشت در اختیار کودکان عشایر و مناطق محروم قرار گرفته تا انها نیز از آموزش محروم نشده و بتوانند خود را از لحاط سطح کیفی و کمی آموزش به دیگر دانشآموزان برسانند.
وی گفت: طبق اطلاعیه و اخباری که وزارت به مدارس ابلاغ کرده امسال در پایه ششم امتحانات نهایی به صورت یکپارچه و برگزار نمیشود.
حقیقی در ادامه درباره نحوه برگزاری امتحانات مقطع ابتدایی توضیح داد: با توجه به اینکه نوع نظام ارزشیابی این مقطع کیفی و توصیفی بوده و دانشآموزان نمرهای کسب نکرده در صورت تداوم این شرایط برای حفظ جان دانشآموزان و جامعه فرهنگی، پایان سال تحصیلی اعلام شده و معلمان بر اساس عملکرد دانشآموز در طی سال کارنامه او را بار گذاری میکنند.
گزارش: عاطفه خوافیان