گزارش ایلنا از مشکلات آموزش مجازی دانشآموزان در ایام کرونا؛
فقر، مانع برخورداری بسیاری دانشآموزان از آموزش مجازی شد/ استرس ؛ارمغان دانشآموزان محروم از گوشیهای هوشمند/ ارسال بستههای آموزشی برای دانشآموزان روستاها و مناطق حاشیهای فارس
گرچه در برخی مناطق شهری، معلمان و دانشآموزان از امکانات آموزش مجازی برخوردارند، اما در برخی مدارس مناطق 3 و 4 شیراز، مناطق روستایی، عشایری و روستاهای پیرامونی، تعداد قابلتوجهی از دانشآموزان به دلیل محرومیت از امکانات آموزش مجازی از این روش آموزش محروم مانده اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا شیوع ویروس کرونا با تعطیلی مدارس و دانشگاههای کشور همراه شد، اما آموزش دانشآموزان در این ایام تعطیل نشد و بار اصلی این آموزش مجازی نیز بر دوش معلمان است، معلمانی که ساعات زیادی از روز را به آموزش از طریق تهیه فیلم، عکس و ارسال فایل صوتی آموزشی، بررسی تکالیف و گرفتن امتحان از طریق فضای مجازی، تماس با خانوادهها و پیگیری آموزش دانشآموزان صرف میکنند.
آموزش از طریق فضای مجازی
به عنوان مثال معلم دبستان دخترانه یکی از روستاهای شهرستان استهبان در گفتوگو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی معلمان از طریق فضای مجازی برای دانشآموزان فیلم، عکس و فایلهای صوتی آموزشی را برای دانشآموزان ارسال میکنند، میگوید: از سوی دیگر در گروههای دانشآموزی تکالیف دانشآموزان را بررسی میکنیم و بازخوردها را با ضبط صدا و فرستادن پیام به آنها اطلاع میدهیم.
این معلم میگوید: پدر ومادر یکی از دانشآموزانم سالخورده هستند و او از دسترسی به گوشی همراه هوشمند محروم است، میگوید: در این مدت هیچ اطلاعی از او ندارم و هرچقدر هم با خانوادهاش تماس گرفتهام نتوانستهام ارتباطی با او برقرار کنم.
دانشآموزان محروم از آموزش مجازی، دچار استرس شدند
این معلم در ادامه با اشاره به اینکه خانواده چند دانشآموز دیگرش نیز از داشتن گوشی هوشمند محروماند و آنها از طریق گوشیهای همراه عمو و خاله خود در گروه دانشآموزان حضور دارند، میافزاید: متاسفانه آنها نیز نمیتوانند هر روز به آموزشها و تکالیف ارائهشده دسترسی داشته باشند و از همین رو دچار استرس و افسردگی شدهاند.
این معلم در ادامه با اشاره به اینکه اغلب دانشآموزان پایه دبستان نیز از گوشی همراه مادران خود استفاده میکنند، میافزاید: این موضوع نیز خود میتواند باعث ایجاد یک مشکل دیگر شود؛ چراکه برخی از مادران اعلام کردهاند که دانشآموزان با دسترسی به گوشی همراه والدین، ممکن است به حریم خصوصی و محتوای نامناسب برای سن خود نیز دسترسی پیدا کنند.
امکانات برای آموزش مجازی کافی نیست
وی با اشاره به اعلام برخی والدین مبنی بر عدم تمایل دانشآموزان به دیدن فیلمهای آموزشی معلمان میافزاید: وقتی از والدین دانشآموز دلیل این بیمیلی را میپرسم، میگویند که بچههایشان به خاطر شرایط خانوادگی، در خانه آرامش ندارند و نمیتوانند بر مطالب درسی تمرکز کنند.
با این حال این معلم معتقد است در شرایط کنونی از دست معلمان کاری جز تدریس مجازی برنمیآید، «تنها راه همین تدریس مجازی است، اما از مسئولان آموزش و پرورش میخواهم که شرایط و امکانات را برای معلمان و دانشآموزان به گونهای فراهم کنند که همه بتوانند از تدریس مجازی بهرهمند شوند.»
دانشآموزان و معلمان از پس هزینههای اضافی برنمیآیند
این معلم با بیان اینکه بر اساس تماسهایی که با خانواده دانشآموزانش داشته است، متوجه شده که تعداد قابلتوجهی از خانوادهها از لحاظ مالی قادر به تامین هزینههای اینترنت نیستند، میگوید: برخی از دانشآموزانم به خاطر نداشتن گوشی هوشمند و امکانات فضای مجازی غصه میخورند و دچار استرس و افسردگی شدهاند.
وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی برای معلمان نیز بسیار هزینهبر بوده است، میگوید: مبالغ قبض موبایل و اینترنت معلمان افزایش قابلتوجهی داشته است و به عنوان مثال هزینه مکالمه و اینترنت همراه من مبلغی بالغ بر 290 هزار تومان بوده است؛
فقر سبب محرومماندن دانشآموزان روستایی از آموزش مجازی شد
از سوی دیگر یکی از معلمان شاغل در مدرسهای در ناحیه سه شیراز نیز در گفتوگو با ایلنا با اشاره به اینکه برخی از اولیای دانشآموزان آموزشهای مجازی را جدی نمیگیرند، میگوید: در روستاهای پیرامونی شیراز به دلیل ناآشنایی یا عدم برخورداری خانوادهها از گوشیهای هوشمند و فضای مجازی، دانشآموزان نمیتوانند از این آموزشها بهرهمند شوند.
به گفته این معلم بسیاری از خانوادهها نیز اعلام کردهاند که توانایی پرداخت هزینه بستههای اینترنت را ندارند و همین موضوع نیز سبب محرومماندن بخش دیگری از دانشآموزان از آموزشهای مجازی شده است.
ارسال بستههای آموزشی برای دانشآموزان روستاها و مناطق حاشیهای
البته معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس در گفتوگو با ایلنا با اشاره به تشکیل کارگروه آموزش مجازی پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا میگوید: با تشکیل این کارگروه و بررسی آمارهای مربوط به دانشآموزان پایه دبستان در 59 اداره آموزش و پرورش استان، چگونگی آموزش از راه دور به آنها را مورد بررسی قرار دادیم.
محمد فیاضپور در ادامه با اشاره به دانشآموزان روستاها، حاشیههای شهرهای بزرگ، مناطق عشایری و مناطق دورافتاده که از دسترسی به فضای مجازی محروم هستند، خاطرنشان میکند: برای این دانشآموزان نیز آموزش و پرورش بستههای آموزشی (درسنامه) را با شیوههای بهداشتی و توسط راهبران آموزشی به این دانشآموزان تحویل میدهد و دانشآموزان در این شیوه از طریق خودآموز تحصیل میکنند.
ادارت 59 گانه استان امکانات آموزش مجازی را فراهم کنند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس در ادامه با تاکید بر اینکه حضور فیزیکی معلم به طور قطع تاثیر بسیار مطلوبتری بر کیفیت یادگیری دانشآموزان دارد، میگوید: اما ناچاریم که در شرایط کنونی به همه شیوههای ممکن برای آموزش دانشآموزان متوسل شویم.
فیاضپور با اشاره به اینکه فارس در آموزش مجازی در دوران کرونا یکی از استانهای موفق کشور بوده است، خاطرنشان میکند: با این حال کمبودها و محدودیتهایی برای معلمان و دانشآموزان وجود دارد و از این رو به ادارات 59 گانه آموزش و پرورش استان دستور دادهایم که دانشآموزان محروم از امکانات فضای مجازی را شناسایی کنند.
آموزش و پرورش موظف به پرداخت قبوض موبایل و اینترنت معلمان هستند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس با اشاره به تزریق منابع مالی به ادارات آموزش و پرورش شهرستانها بابت کیفیتبخشی به آموزش دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری میگوید: ادارات آموزش و پرورش شهرستانها موظفند نسبت به پیگیری این موضوع و بهرهمندکردن دانشآموزان محروم، از امکانات آموزشی اقدام کند.
وی در پایان با اشاره به ایثارگری و فداکاری معلمان در شرایط کنونی برای تدریس دانشآموزان، خاطرنشان میکند: از این رو از معاون وزیر آموزش و پرورش خواستهایم که به معلمان فداکار که در این نهضت رسانهای مشغول آموزش دانشآموزان هستند، پاداش و تشویق پرداخت کند.
گزارش: احسان اکبرپور